10.5.2025

Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto?

Kuva Jari Saarentaus

MG Cyberster on tyylipuhdas urheiluauto, joka on laatuunsa nähden aivan liian edullinen.

Sen piti olla Tesla. Nimittäin valmistaja, joka julkaisee ehdan urheiluauton sähköisellä voimalinjalla. Tesla Roadster odottaa vieläkin toimituksia, mutta varauksia sentään otetaan vastaan. Kun amerikkalainen odottelee parempia aikoja, kiilaa kiinalaisvalmistaja takaa ohi.

Automaailman sähköistymisen myötä urheiluautot ovat pitkälti kadonneet markkinoilta. Sanalla urheiluauto tarkoitetaan alun perin autoa, joka on lähtökohtaisesti kaksipaikkainen ja suunniteltu suorituskykyiseksi.

Nykyään urheiluautoksi mielletään myös malleja, jotka eivät ole urheiluautoja kuin suorituskykynsä puolesta. Pelkällä kiihtyvyydellä mitattuna iso liuta sähköautoja mahtuisi periaatteellisesti määritelmään, mutta oikeasti ei.

Sama pätee superauton määritelmään. Esimerkiksi Kia EV6 GT on kiihtyvyyden näkökulmasta superauto, mutta monella muulla tavalla ei. Miten on MG:n laita? Voiko sitä nimittää superautoksi, vai onko hinnoittelu yksinkertaisesti liian edullista? Superautouteen kun kuuluu hintalappu, jonka äärellä tekee mieli pohdiskella asian järjettömyyttä. Toinen erottava tekijä on huippunopeus, sillä MG:n vedot loppuvat 200 km/h paikkeille.

Joka tapauksessa Cyberster on aito urheiluauto. Kyseessä on kaksipaikkainen ja avomallinen tehotykki, jonka ohjaamossa tuntee todella olevansa sportin ohjaimissa. MG:ssä jokainen yksityiskohta henkii suorituskykyä ja eksklusiivisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 500 hepoa puhuttelee

MG on lähtenyt Cybersterin kohdalla liikkeelle suurin elkein. Malli on rättikattoinen, siinä on ylöspäin aukeavat ovet, ja jyrkkä voimalinja. Pienen avomallin maksimiteho on varsin riittävät 510 hevosvoimaa. Vääntöä on 725 Nm ja voima välitetään tiehen neljän vetävän pyörän kautta. Tämä on hyvä, sillä vajaavetoisena voima tuhraantuisi sutimiseen.

Tehokas paketti tarkoittaa rivakkaa kiihtyvyyttä, joka tuntuu kehossa. Cyberster repäisee kaasua polkaistaessa rajusti, ja potku tuntuu siltä, että voimansiirto pettää hetkenä minä hyvänsä. Voimaa on suorastaan hävyttömästi. MG ei ole maailman nopein 0–100 km/h suorittaja, mutta 3,2 sekuntia on silti jämerä lukema.

Normaalissa ajotilassa luistonesto puuttuu peliin todella voimakkaasti, sillä autossa on rajusti tehoa, ja kevät antaa edelleen odottaa itseään. Viileä asfaltti ei ole se kaikkein pitävin alusta tehokkaalle sportille. Urheilullisessa ajotilassa renkaan annetaan lyödä tyhjää ja kiihtyvyyttäkin piisaa.

Sporttitilassa osa auton toiminnallisuuksista on poistettu käytöstä. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Tai vakkari lainkaan. Ehkä se on lopulta hyvä asia. Perustilassakin suorituskyky riittää mainiosti arkiseen kruisailuun. Tai kuinka arkiseksi ajamista tällä autolla voi nimittää.

Cyberterissä on kyse fiiliksestä. Se nostaa ajamisen arjen yläpuolelle, sillä vaikka rättikaton joutuisi pitämään viileyden vuoksi pääosin kiinni, on MG todella hauska auto ajaa. Alusta on hieman yllättäen mukava, mitä ei voi aina sanoa urheiluautosta.

Tällä kertaa koeajolla ei ollut aikaa vierailla moottoriradalla, jossa sportti olisi varmasti myös kotonaan. Tosin alusta on tuskin ratapeliksi aivan sovelias, mutta satunnaisilla ratapäivillä kyseessä on varmasti nopea auto, sillä voimaa on suorastaan törkeästi.

Ylös aukeavat ovet <3

Voimalinjaa tukemaan on pohjaan sijoitettu 77 kWh akusto, joka takaa 444 kilometriä WLTP-vertailuluvun mukaan. Yhdistetty kulutus on 18,6 kWh sadalle kilometrille. Raskaalla kaasujalalla kulutus kirpoaa selvästi korkeammalle, mutta pieni auto vie pienen energiamäärän lähtökohtaisesti.

Pieni avomalli on viimeistelty huolella. Ovet aukeavat napista kojelaudassa tai oven ylälaidassa. Oven takalaita nousee kohti taivasta ja kyytiin laskeutuminen voi alkaa. Koska kyseessä on pieni urheiluauto, istutaan MG:n kyydissä matalalla. Fiilis ei ole aivan Lamborghini-tasoa, vaan pikemminkin vastaava kuin Mazda MX5:ssä.

Cybersterin ohjaamo on hieman yllättäen muovattu oikeasti vain tätä mallia varten, sillä ohjaamossa ei juuri ole samoja kontrolleja kuin muissa MG-malleissa. Tämä on hyvä uutinen. Konstruktio on silti hieman hassu, sillä autossa on lukuisia erillisiä näyttöjä, joiden toimintaperiaate vaatii pientä opettelua.

Mittaristo koostuu kolmesta erillisestä näytöstä, joista jokaisesta tehdään hieman eri asioita. Se on alkuun todella sekava, mutta kun logiikan tajuaa, on järjestelmä kohtuullisen helppo käyttää.  

Pilahalpa urheiluauto

Suurin yllätys Cybersterin kohdalla on hinnoittelu, sillä erittäin hienosti viimeistelty ehta avomallinen urheiluauto maksaa halvimmillaan 66 750 euroa. Toki tuolloin joutuu tyytymään takavetoiseen ja yksimoottoriseen malliin. Nelivetoinen ja 500-heppainen GT maksaa sekin vain 72 250 euroa.

MG:n urheiluauto onkin liian halpa. Hinnan eteen voisi heittää ykkösen lisää, eikä se vieläkään olisi rajua liioittelua. Tällä hinnalla luulisi Cybersterin myyvän kuin Mazda MX-5 konsanaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Hinnan ja laadun suhde
  • Voimalinja
  • Tunnelmallinen urheiluauto
  • Yksityiskohdat ja viimeistely
  • Pitkälle kuskille ahdas

Kyseessä on siis auto, joka on oikeasti saavutettavissa. Toki yli 70 000 euroa on paljon rahaa, mutta polttomoottoripuolella vastaava suorituskyky maksaa ainakin tuplat, usein kolminkertaisesti.

Tällä hinnalla voisi kuvitella, että jostain joutuu tinkimään, mutta sitä ei joudu tekemään edes ulkomuodon suhteen. MG Cyberster on kaunis kuin karkki, raakalaismaisen tehokas ja tarjoaa oikeaa ajamisen nautintoa.

Auton ainoa todellinen haaste on rajalliset mitat. Jos varteen on sattunut yli 190 cm pituutta, saattaa hytti olla hieman liian ahdas. Mutta sellaista elämä urheiluautomaailmassa on.

MG Cyberster GT

SÄHKÖAUTO, neliveto

375 kW (510 hv), 725 Nm

Akku netto 74,4 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 144 kW

WLTP-kulutus 19,1 kWh / 100 km

Toimintamatka 443 km

Suorituskyky 0–100 km/h 3,2 s

huippunopeus 200 km/h

Mitat

Pituus 4 535 mm

Leveys 1 913 mm

Korkeus 1 329 mm

Akseliväli 2 691 mm

Tavaratila 291 l

Omamassa 1 985 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2023)

Takuu 7 v / 150 000 km

Hinta alkaen 72 250€

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat