27.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG on yksi uusista kiinalaisautomerkeistä Suomessa. Onko MG:n lippulaivamalli Marvel R -automalli, joka päihittää kaikki jo markkinoilla olevat sähköautot? Hyvää: Järkevä kulutus, toimintamatka, tilava etukontti, ajettavuus. Huonoa: Viimeistely, pieni tavaratila, aaltoileva vakionopeudensäädin, ärsyttävä kaistavahti. Kiinalaisia sähköautoja on kovasti odotettu Suomeen – ainakin siinä mielessä, että mullistavatko ne markkinalle tullessaan koko kentän? Marvel Comics on yhdysvaltalainen supersankari-sarjakuvistaan ja -elokuvia tuottava yhtiö ja se tulee väistämättä mieleen kiinalaisen sähköauto MG Marvel R:n kohdalla – vaikka niillä ei olekaan mitään tekemistä keskenään. Kysytään nyt kuitenkin, että joko MG Marvel R:n ylle puetaan sähköautojen supersankarin viitta, kun kiinalaiset sähköautot tulevat Suomeen.Vastaus on – ei pueta. MG Marvel R ei ole mullistava sähköauto eikä sen parempi kuin mikään muukaan markkinoilla olevista sähköautoista tällä hetkellä. Huonokaan se ei missään tapauksessa ole, mutta niin MG Marvel R:ssäkin kuin muissakin sähköautoissa on omat hyvät puolensa ja myös pulmansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut muotoiluMG Marvel R on ihan kivannäköinen auto. Voisi sanoa, että se on sekä sisältä että päältä hieno, muotoilu on kaikin puolin onnistunutta. Sisältä löytyy kromilla viimeisteltyjä yksityiskohtia. Kojelautaa hallitsee iso pystyyn käännetty 19,4-tuumainen näyttö kuin S-mallin Mersussa. Myös kuljettajan edessä oleva mittaristo on täysi digitaalinen ja se tarjoaa informaatiot selkeästi. Mittariston näkymää voi vaihtaa ratin painikkeista. Istuinmukavuus Marvel R:ssä on sanalla sanoen mukavaa, sähköllä säätyvät etuistuimet tuntuvat pitkässäkin matkassa mukavilta ja säädöt ovat riittävät. Hirveän suurta sivuittaistukea istuimet eivät tarjoa, mutta ei Marvelillä kaarteisiin myöskään taiteta lujaa, auton alustakaan ei ole mikään urheilullinen, vaan mukavuus ja pehmeys korostuvat siinäkin.Marvel R:n jousitus on kohtuullisen hyvä kaikin puolin, vain pientä nypytystä ilmenee tasaisellakin tiellä. Tosin Marvel R:n alusta myös kolisee kuopissa. Samoin sisätiloissa ylimääräisiä ääniä aiheuttaa esimerkiksi auton keskikonsolin kyynärnoja, se natisee ihan kaupunkiajossa hieman epätasaisella asfaltillakin, vaikka siihen ei edes nojaisi kyynärpäällä. Kertovatko nämä alustan ja sisätilojen ylimääräiset äänet sitten auton laadusta?Ihan hyvä ajettavuusAjettavuus muutenkin Marvelilla on ihan ok. Sekään ei herätä mitään suuria tunteenpurkauksia, vaan auto on aika peruskauraa, myös ohjaukseltaan. Takavetoinen versio kiihtyy riittävän ripeästi ja voimapolkimen tuntuma on pehmeä. Regenerointi on säädettävissä kolmessa eri tasossa ja niistä kaikkein voimakkainkin on miellyttävän pehmeä eikä aiheuta suuria nyökkäyksiä kaasua höllättäessä. Moottoritiellä auton kaistavahti tekee välillä yllätyksiä, se reagoi kaistojen vaihtoihin hieman myöhään – kun vilkulla ilmoittaa, että kaista vaihtuu, kaistavahti saattaa tehdä silti korjausliikkeen siinä vaiheessa, kun viiva on jo ylitetty. Muutenkin kaistavahdin korjausliikkeet Marvel R:ssä ovat välillä ärsyttävän teräviä nykäyksiä, ja kaistavahti tekee mieli kytkeä pois kokonaan.Marvel R:n vakionopeudensäädin kärsii myös aaltoilusta. Niin maantie kuin kaupunkinopeuksissakin vakionopeudensäädin ei saa pidettyä autoa asetetussa nopeudessa, vaan nopeus heittelee reilusti, useilla kilometreillä sekä yli että alle asetetun nopeuden.Pieni tavaratilaMG Marvel R on suunnilleen Volkswagen ID.4:n kokoinen auto. Sisätiloissa se pärjää ihan hyvin samankokoisille autoille. Tavaratila tosin Marvel R:ssä on huomattavasti pienempi kuin ID.4:ssä ja monessa saman kokoluokan autossa. Marvel R:n tavaratila ei ole kovin syvä eikä kyllä kovin korkeakaan.Kun ID.4:ssä tavaratilan koko on lähes 550 litraa, Marvel R:ssä se jää noin 350 litraan, joka on kyllä vähän, oli se mitattu millä tavalla tahansa. Kokoluokkaa pienemmässä Volkswagen ID.3:ssakin tavaratila on litroissa mitattuna muutaman kymmenen litraa isompi kuin Marvel R:ssä. Marvel R:stä löytyy myös edestä iso, 150 litran etukontti, jota kaikki sähköautot eivät tarjoa. Siellä mahtuu kuljettamaan hyvin esimerkiksi latauskaapeleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksimilatausteho alle 100 kilowattiaMG Marvel R:n ajoakun koko on 70 kilowattituntia, josta käytössä oleva kapasiteetti on 65 kilowattituntia. Auton akku ei ole mikään valtavan suuri, mutta auton kulutus pysyy moottoritieajossakin maltillisena, joten auton toimintasäde ainakin kesäkelissä on suunnilleen samaa luokkaa kuin muillakin keskivertosähköautoilla. Jos akun koko Marvel R:ssä ei ole mikään valtava, ei ole sen latausnopeuskaan. Valmistaja ilmoittaa, että Marvel R:n maksimilatausteho on 92 kilowattia, joka tarkoittaa sitä, ihanneoloissa auton akku pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin 43 minuutissa. Kun autoa ladattiin, maksimiteho jäi jokaisella latauskerralla alle 90 kilowatin, mutta oli kuitenkin 90 kilowatin tuntumassa tasaisesti pitkän aikaa lataustapahtuman aikana. Esimerkiksi 20 prosentista 80 prosenttiin ladattaessa auton akku täyttyi noin 35 minuutin ajassa. Vaikka pikalatausteho Marvel R:ssä ei ole mikään valtava, auton akun saa 20 prosentista 80 prosenttiin ihan siedettävässä ajassa.MG Marvel R on kaikin puolin tyylikäs auto ja mukava ajettava. Viimeistely- ja varsinkaan auton softaongelmia, kuten vakionopeudensäätimen epätarkkuutta, on vaikea kuitenkin katsoa läpi sormien. Kysymyksessä on kuitenkin yli 40 000 euron auto, sen nelivetoversio yli 45 000 euron auto. Tälle rahalle täytyy jo saada laatua ja täsmällisyyttä niin materiaaleissa kuin auton teknisissäkin ominaisuuksissa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen MG Marvel R Luxury Hinta alkaen 42 900 € Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 132 kW Vääntö 410 Nm Vääntö 410 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 70,0 / 65,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 92 kW. Toimintamatka 402 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 19,4 (yhd.) Mitat pituus 4674 mm, leveys 1919 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2804 mm Tavaratila: 357–1639, etutavaratila 150 l Omamassa: 1810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija