24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX:n facelift parantelee jo ennestään hyvää, ja juuri oikeista paikoista. Mitsubishi on Suomessa pysytellyt ihmisten mielissä lähinnä Outlanderin pistokehybridimallinsa ansiosta. Vaikka myyntilukemat nojaavat pitkälti isoon Outlanderiin, on mallivalikoimassa tarjolla myös pienempiä automalleja. Mallisto koostuu pääosin katumaastureista.Pienin katumaasturimalli on ASX, jonka toinen sukupolvi saa nyt osakseen kasvojenkohotuksen. Kakkossukupolven ASX saattaa näyttää monelle varsin tutulta jostain muualta. Tälle on selkeä syy, sillä kyseessä on pitkälti Renault Capturin pohjalle rakennettu malli. Kaksikko oli ilmestyessään hyvin vaikea erottaa toisistaan pikaisella vilkaisulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Toimiva voimalinja Kohtuullinen kulutus Helposti muunneltavat sisätilat Ajomukavuus Turhan kova jousitus Kasvojenkohotuksen jälkeen ASX ottaa selvemmän pesäeron Capturiin, ja läsnä on hieman lisää Mitsubishin muotoilullisia elementtejä. Suurimman eroavaisuuden tekee maski, josta kaksikon voi erottaa toisistaan.Yhteistyömallien tekeminen ei modernissa autoteollisuudessa ole enää mikään kummastus, mutta aivan näin pienillä eroavaisuuksilla ei eri merkkien malleja usein tuoda markkinoille. Toisaalta jos tuote on kunnossa, miksei sitä saisi myydä uudelleen brändättynä. Aivan yksi yhteen autot eivät tosin tätä nykyä ole. Yllättävän ponnekas moottoriKaksikon välille syntyy eroa erityisesti konepellin alla. Mitsubishin voimanlähteenä toimii sisarmallista poiketen turboahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa sähkömoottorin kanssa yhteensä 158 hevosvoimaa. Nelisylinterinen ja 1,3-litrainen moottori tuottaa 270 Nm vääntömomentin, joka välitetään vetäville pyörille kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston välityksellä. Hybridivoimalinja energiatehokas ja kulutus on mahdollista painaa kuuden litran tuntumaan kiinnittämällä hieman huomiota omaan ajotapaansa. Moottoritievauhdeissa kulutus nousee korkeammaksi, mutta ei sielläkään mahdottomaksi.Alakierroksilla ASX:ssä on mukavasti potkua, ja sähkömoottorin välitön vääntömomentti paikkaa polttomoottorin puutteita. ASX tuntuu numeroitaan ripeämmältä pikkuautolta, ja suorituskyky on Capturiin verrattuna parempi. Eroa kiihtyvyydessä on pari sekuntia, ja itse asiassa ASX tuntuu jollain tapaa jopa sporttiselta. Mitsun ohjaamo on viihtyisä ja moderni, ja noudattelee pitkälti Renaultin vastaavaa. Keskikonsolin tietoviihdenäyttö on uusi ja pystyyn käännetty. Kookas paneeli on intuitiivinen ja toimiva, ja siihen saa luonnollisesti yhdistettyä oman älypuhelimen.Hieman yli 180 cm kuski saa hyvän ajoasennon, mutta pidemmällä ohjastajalla saattaa ilmaantua haasteita. Penkit eivät juuri tarjoa reisitukea, mutta tämä on luokassa perusominaisuus.Yllättävän hyvä tavaratilaToinen haasteen paikka nykyautoissa on tavaratilan rajallinen kapasiteetti, mutta Mitsubishin kontti imaisee sisäänsä jopa 484 litraa, mikä on itse asiassa kelpo suoritus. Tavaratila vetää vertoja monelle paria luokkaa suuremmalle automallille, joissa voimalinja on enemmän sähköistetty. Mitsubishi on panostanut pienen katumaasturimallinsa kanssa varusteluun. Parhaiten varusteltu Instyle pitää sisällään LED-valot, nahkapenkit, lämmitettävä etulasi ja ohjauspyörä, ja Premium-äänentoisto. ASX on pieneksi katumaasturimalliksi ladattu täyteen varusteita. Varustelu toki tuo mukanaan myös hinnannousupainetta. Kun perusmallin ASX litraisella bensiinimoottorilla irtoaa 24 000 eurolla, maksaa hybridimalli Instyle-varusteltuna 34 000. Kymppitonnilla toki saa paljon asioita, ja matkustusmukavuutta.Ajettavuutensa puolesta ASX on melko tyypillinen katumaasturi. Jousitustuntuma on selkeästi pintakova, eli tienpinnan epätasaisuudet tulevat selkeästi läpi ohjaamoon. Alustan olisi toivonut noudattelevan hieman enemmän ranskalaista mukavuuspainotteisuutta. Mitsubishi ASX on hyvä kompakti kaupunkiauto, jonka katumaasturihenkinen ulkomuoto viittaa siihen, että autolla pääsee ajamaan mökkitietä kelirikkoaikaan. Oikeasti etuvetoisella Mitsulla ei kannata lähteä raapimaan jään peittämää mökkitietä, vaan odotella suosiolla kesää. Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Instyle AT KEVYTHYBRIDI, etuveto 4-syl. turboahdettu bensiinimoottori 1 333 cm3 Kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto 116 kW (158 hv), 270 Nm WLTP-kulutus 6 l/100km CO 2 -päästöt 135 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 239x mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 639 mm Tavaratila 484 l Omamassa 1 404 kg perävaunu 685 / 1200 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 23 990 € Koeajoauto 33,990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella