24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX:n facelift parantelee jo ennestään hyvää, ja juuri oikeista paikoista. Mitsubishi on Suomessa pysytellyt ihmisten mielissä lähinnä Outlanderin pistokehybridimallinsa ansiosta. Vaikka myyntilukemat nojaavat pitkälti isoon Outlanderiin, on mallivalikoimassa tarjolla myös pienempiä automalleja. Mallisto koostuu pääosin katumaastureista.Pienin katumaasturimalli on ASX, jonka toinen sukupolvi saa nyt osakseen kasvojenkohotuksen. Kakkossukupolven ASX saattaa näyttää monelle varsin tutulta jostain muualta. Tälle on selkeä syy, sillä kyseessä on pitkälti Renault Capturin pohjalle rakennettu malli. Kaksikko oli ilmestyessään hyvin vaikea erottaa toisistaan pikaisella vilkaisulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Toimiva voimalinja Kohtuullinen kulutus Helposti muunneltavat sisätilat Ajomukavuus Turhan kova jousitus Kasvojenkohotuksen jälkeen ASX ottaa selvemmän pesäeron Capturiin, ja läsnä on hieman lisää Mitsubishin muotoilullisia elementtejä. Suurimman eroavaisuuden tekee maski, josta kaksikon voi erottaa toisistaan.Yhteistyömallien tekeminen ei modernissa autoteollisuudessa ole enää mikään kummastus, mutta aivan näin pienillä eroavaisuuksilla ei eri merkkien malleja usein tuoda markkinoille. Toisaalta jos tuote on kunnossa, miksei sitä saisi myydä uudelleen brändättynä. Aivan yksi yhteen autot eivät tosin tätä nykyä ole. Yllättävän ponnekas moottoriKaksikon välille syntyy eroa erityisesti konepellin alla. Mitsubishin voimanlähteenä toimii sisarmallista poiketen turboahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa sähkömoottorin kanssa yhteensä 158 hevosvoimaa. Nelisylinterinen ja 1,3-litrainen moottori tuottaa 270 Nm vääntömomentin, joka välitetään vetäville pyörille kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston välityksellä. Hybridivoimalinja energiatehokas ja kulutus on mahdollista painaa kuuden litran tuntumaan kiinnittämällä hieman huomiota omaan ajotapaansa. Moottoritievauhdeissa kulutus nousee korkeammaksi, mutta ei sielläkään mahdottomaksi.Alakierroksilla ASX:ssä on mukavasti potkua, ja sähkömoottorin välitön vääntömomentti paikkaa polttomoottorin puutteita. ASX tuntuu numeroitaan ripeämmältä pikkuautolta, ja suorituskyky on Capturiin verrattuna parempi. Eroa kiihtyvyydessä on pari sekuntia, ja itse asiassa ASX tuntuu jollain tapaa jopa sporttiselta. Mitsun ohjaamo on viihtyisä ja moderni, ja noudattelee pitkälti Renaultin vastaavaa. Keskikonsolin tietoviihdenäyttö on uusi ja pystyyn käännetty. Kookas paneeli on intuitiivinen ja toimiva, ja siihen saa luonnollisesti yhdistettyä oman älypuhelimen.Hieman yli 180 cm kuski saa hyvän ajoasennon, mutta pidemmällä ohjastajalla saattaa ilmaantua haasteita. Penkit eivät juuri tarjoa reisitukea, mutta tämä on luokassa perusominaisuus.Yllättävän hyvä tavaratilaToinen haasteen paikka nykyautoissa on tavaratilan rajallinen kapasiteetti, mutta Mitsubishin kontti imaisee sisäänsä jopa 484 litraa, mikä on itse asiassa kelpo suoritus. Tavaratila vetää vertoja monelle paria luokkaa suuremmalle automallille, joissa voimalinja on enemmän sähköistetty. Mitsubishi on panostanut pienen katumaasturimallinsa kanssa varusteluun. Parhaiten varusteltu Instyle pitää sisällään LED-valot, nahkapenkit, lämmitettävä etulasi ja ohjauspyörä, ja Premium-äänentoisto. ASX on pieneksi katumaasturimalliksi ladattu täyteen varusteita. Varustelu toki tuo mukanaan myös hinnannousupainetta. Kun perusmallin ASX litraisella bensiinimoottorilla irtoaa 24 000 eurolla, maksaa hybridimalli Instyle-varusteltuna 34 000. Kymppitonnilla toki saa paljon asioita, ja matkustusmukavuutta.Ajettavuutensa puolesta ASX on melko tyypillinen katumaasturi. Jousitustuntuma on selkeästi pintakova, eli tienpinnan epätasaisuudet tulevat selkeästi läpi ohjaamoon. Alustan olisi toivonut noudattelevan hieman enemmän ranskalaista mukavuuspainotteisuutta. Mitsubishi ASX on hyvä kompakti kaupunkiauto, jonka katumaasturihenkinen ulkomuoto viittaa siihen, että autolla pääsee ajamaan mökkitietä kelirikkoaikaan. Oikeasti etuvetoisella Mitsulla ei kannata lähteä raapimaan jään peittämää mökkitietä, vaan odotella suosiolla kesää. Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Instyle AT KEVYTHYBRIDI, etuveto 4-syl. turboahdettu bensiinimoottori 1 333 cm3 Kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto 116 kW (158 hv), 270 Nm WLTP-kulutus 6 l/100km CO 2 -päästöt 135 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 239x mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 639 mm Tavaratila 484 l Omamassa 1 404 kg perävaunu 685 / 1200 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 23 990 € Koeajoauto 33,990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star 7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”