24.3.2025

Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on

Kuva Tuomas Rajala

Mitsubishi ASX:n facelift parantelee jo ennestään hyvää, ja juuri oikeista paikoista.

Mitsubishi on Suomessa pysytellyt ihmisten mielissä lähinnä Outlanderin pistokehybridimallinsa ansiosta. Vaikka myyntilukemat nojaavat pitkälti isoon Outlanderiin, on mallivalikoimassa tarjolla myös pienempiä automalleja. Mallisto koostuu pääosin katumaastureista.

Pienin katumaasturimalli on ASX, jonka toinen sukupolvi saa nyt osakseen kasvojenkohotuksen. Kakkossukupolven ASX saattaa näyttää monelle varsin tutulta jostain muualta. Tälle on selkeä syy, sillä kyseessä on pitkälti Renault Capturin pohjalle rakennettu malli. Kaksikko oli ilmestyessään hyvin vaikea erottaa toisistaan pikaisella vilkaisulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Toimiva voimalinja
  • Kohtuullinen kulutus
  • Helposti muunneltavat sisätilat
  • Ajomukavuus
  • Turhan kova jousitus

Kasvojenkohotuksen jälkeen ASX ottaa selvemmän pesäeron Capturiin, ja läsnä on hieman lisää Mitsubishin muotoilullisia elementtejä. Suurimman eroavaisuuden tekee maski, josta kaksikon voi erottaa toisistaan.

Yhteistyömallien tekeminen ei modernissa autoteollisuudessa ole enää mikään kummastus, mutta aivan näin pienillä eroavaisuuksilla ei eri merkkien malleja usein tuoda markkinoille. Toisaalta jos tuote on kunnossa, miksei sitä saisi myydä uudelleen brändättynä. Aivan yksi yhteen autot eivät tosin tätä nykyä ole.

Yllättävän ponnekas moottori

Kaksikon välille syntyy eroa erityisesti konepellin alla. Mitsubishin voimanlähteenä toimii sisarmallista poiketen turboahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa sähkömoottorin kanssa yhteensä 158 hevosvoimaa. Nelisylinterinen ja 1,3-litrainen moottori tuottaa 270 Nm vääntömomentin, joka välitetään vetäville pyörille kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston välityksellä.

Hybridivoimalinja energiatehokas ja kulutus on mahdollista painaa kuuden litran tuntumaan kiinnittämällä hieman huomiota omaan ajotapaansa. Moottoritievauhdeissa kulutus nousee korkeammaksi, mutta ei sielläkään mahdottomaksi.

Alakierroksilla ASX:ssä on mukavasti potkua, ja sähkömoottorin välitön vääntömomentti paikkaa polttomoottorin puutteita. ASX tuntuu numeroitaan ripeämmältä pikkuautolta, ja suorituskyky on Capturiin verrattuna parempi. Eroa kiihtyvyydessä on pari sekuntia, ja itse asiassa ASX tuntuu jollain tapaa jopa sporttiselta.

Mitsun ohjaamo on viihtyisä ja moderni, ja noudattelee pitkälti Renaultin vastaavaa. Keskikonsolin tietoviihdenäyttö on uusi ja pystyyn käännetty. Kookas paneeli on intuitiivinen ja toimiva, ja siihen saa luonnollisesti yhdistettyä oman älypuhelimen.

Hieman yli 180 cm kuski saa hyvän ajoasennon, mutta pidemmällä ohjastajalla saattaa ilmaantua haasteita. Penkit eivät juuri tarjoa reisitukea, mutta tämä on luokassa perusominaisuus.

Yllättävän hyvä tavaratila

Toinen haasteen paikka nykyautoissa on tavaratilan rajallinen kapasiteetti, mutta Mitsubishin kontti imaisee sisäänsä jopa 484 litraa, mikä on itse asiassa kelpo suoritus. Tavaratila vetää vertoja monelle paria luokkaa suuremmalle automallille, joissa voimalinja on enemmän sähköistetty.

Mitsubishi on panostanut pienen katumaasturimallinsa kanssa varusteluun. Parhaiten varusteltu Instyle pitää sisällään LED-valot, nahkapenkit, lämmitettävä etulasi ja ohjauspyörä, ja Premium-äänentoisto. ASX on pieneksi katumaasturimalliksi ladattu täyteen varusteita.

Varustelu toki tuo mukanaan myös hinnannousupainetta. Kun perusmallin ASX litraisella bensiinimoottorilla irtoaa 24 000 eurolla, maksaa hybridimalli Instyle-varusteltuna 34 000. Kymppitonnilla toki saa paljon asioita, ja matkustusmukavuutta.

Ajettavuutensa puolesta ASX on melko tyypillinen katumaasturi. Jousitustuntuma on selkeästi pintakova, eli tienpinnan epätasaisuudet tulevat selkeästi läpi ohjaamoon. Alustan olisi toivonut noudattelevan hieman enemmän ranskalaista mukavuuspainotteisuutta.

Mitsubishi ASX on hyvä kompakti kaupunkiauto, jonka katumaasturihenkinen ulkomuoto viittaa siihen, että autolla pääsee ajamaan mökkitietä kelirikkoaikaan. Oikeasti etuvetoisella Mitsulla ei kannata lähteä raapimaan jään peittämää mökkitietä, vaan odotella suosiolla kesää.

Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Instyle AT

KEVYTHYBRIDI, etuveto

4-syl. turboahdettu bensiinimoottori 1 333 cm3

Kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto

116 kW (158 hv), 270 Nm

WLTP-kulutus 6 l/100km

CO 2 -päästöt 135 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,5 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 239x mm

Leveys 1 797 mm

Korkeus 1 575 mm

Akseliväli 2 639 mm

Tavaratila 484 l

Omamassa 1 404 kg

perävaunu 685 / 1200 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2024)

Takuu 5 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 23 990 €

Koeajoauto 33,990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat