14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross uudistui, ja samalla voimalinjavalikoima täydentyi mielenkiintoisella ladattavalla hybridillä. Hyvää: sulava voimalinja, varustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtava yleisilme. Mitsubishi otti vuonna 2017 uudelleen käyttöön mallinimen Eclipse. Aiemmin kaksiovisena coupéna tunnettu malli sai kuitenkin lisänimen Cross ja sijoittui japanilaisvalmistajan katumaasturipainotteisessa mallistossa pienen ASX:n ja isomman Outlanderin väliin. Nyt valmistaja uudisti tätä keskimmäistä mallia sekä ulkoisesti että pinnan alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakalasi yksiosaiseksiUlkoisesti Eclipse Cross on kokenut varsin tyypillisiä mallisukupolven puolivälin päivityksiä. Keulassa valot, maski ja puskuri ovat saaneet uutta ilmettä. Takana muutokset ovat vielä selvempiä. Uudistuksen yhteydessä Mitsubishi on luopunut kaksiosaisesta takalasista, eikä takanäkymää hallitse enää lasin keskellä kulkeva lista. Uuden ilmeen voisi sanoa olevan helpommin lähestyttävä ja perinteisempi. Perä laskeutuu edelleen hyvin viistosti, mikä verottaa osansa tavaratilasta.Myös ohjaamo on uudistunut, vaikka sitä ei ehkä ensivilkaisulla uskoisi. Kosketusnäyttö on aiempaa isompi ja edeltäjän kosketuslevystä on luovuttu. Nappimäärän lisäksi näytön grafiikat muistuttavat menneiltä ajoilta ja aasialaisvalmistajien tyylin mukaisesti valikoita löytyy paljon, eikä niiden välillä surffailu ole selkeintä mahdollista. Tekniikka OutlanderistaTeknisesti Eclipse Crossin mielenkiintoisin uudistus on malliston täydentyminen ladattavalla hybridillä. Sinänsä tässäkään ei ole mitään uutta, sillä tekniikka on lainattu suoraan isoveli Outlanderista. Keulalta löytyy siis 2,4-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka kaverina on sähkömoottori ja taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa. Rauhallisessa ajossa auto etenee aina sähkömoottorien turvin, ja polttomoottoria käytetään tarvittaessa sähkön tekemiseen. Polttomoottori voidaan kytkeä maantienopeuksissa myös pyörittämään suoraan eturenkaita, mutta perinteistä vaihteistoa polttomoottorin perästä ei siis löydy. Ratkaisun ansiosta voimalinjan toiminta on ensiluokkaisen pehmeää, kuten sähkömoottorien kanssa on totuttu. Suorituskyky on teholukuihin nähden jokseenkin verkkainen, mutta arkiajoon riittävä.Tavallinen, mutta houkuttelevaAjettavuuden ja etenkin ohjauksen osalta Eclipse Cross ottanut harppauksen eteenpäin, mutta kovin vakuuttava suoritus ei vieläkään ole. Ohjauksen keskitys on jousimainen eikä ohjaukseen tarvittava voima muutu luonnollisesti ajotilanteen mukaan. Ohjaus ei myöskään juuri tarjoa tuntoa, mikä häiritsee etenkin liukkailla pinnoilla. Alusta hoitaa tehtävänsä ohjausta vakuuttavammin. Se tarjoaa miellyttävää pintapehmeyttä, muttei heittäydy epätäsmälliseksi kovemmissakaan nopeuksissa. Eclipse Crossin lataushybridin vahvuuksiin lukeutuu toki auton nelivetoisuus ja hinnoittelu. Jos tarve on juuri joka nurkasta raapivalle autolle, lievä vanhanaikaisuus ei haittaa ja ladattava hybridi sopii omaan ajoprofiiliin, on 36 390 eurosta alkava hinta varsin houkutteleva. Myös varustelu on kohdallaan, eikä esimerkiksi koeajoauton toiseksi korkein varusteluversio jättänyt käytännössä mitään toivomisen varaa.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 43 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 819 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, kiinteä välitys, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 60 kW (82 hv), takana 70 kW (95 hv). Teho 72 kW (98 hv), 4000 r/min Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A), CHAdeMO 22 kW. Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4545 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”