14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross uudistui, ja samalla voimalinjavalikoima täydentyi mielenkiintoisella ladattavalla hybridillä. Hyvää: sulava voimalinja, varustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtava yleisilme. Mitsubishi otti vuonna 2017 uudelleen käyttöön mallinimen Eclipse. Aiemmin kaksiovisena coupéna tunnettu malli sai kuitenkin lisänimen Cross ja sijoittui japanilaisvalmistajan katumaasturipainotteisessa mallistossa pienen ASX:n ja isomman Outlanderin väliin. Nyt valmistaja uudisti tätä keskimmäistä mallia sekä ulkoisesti että pinnan alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakalasi yksiosaiseksiUlkoisesti Eclipse Cross on kokenut varsin tyypillisiä mallisukupolven puolivälin päivityksiä. Keulassa valot, maski ja puskuri ovat saaneet uutta ilmettä. Takana muutokset ovat vielä selvempiä. Uudistuksen yhteydessä Mitsubishi on luopunut kaksiosaisesta takalasista, eikä takanäkymää hallitse enää lasin keskellä kulkeva lista. Uuden ilmeen voisi sanoa olevan helpommin lähestyttävä ja perinteisempi. Perä laskeutuu edelleen hyvin viistosti, mikä verottaa osansa tavaratilasta.Myös ohjaamo on uudistunut, vaikka sitä ei ehkä ensivilkaisulla uskoisi. Kosketusnäyttö on aiempaa isompi ja edeltäjän kosketuslevystä on luovuttu. Nappimäärän lisäksi näytön grafiikat muistuttavat menneiltä ajoilta ja aasialaisvalmistajien tyylin mukaisesti valikoita löytyy paljon, eikä niiden välillä surffailu ole selkeintä mahdollista. Tekniikka OutlanderistaTeknisesti Eclipse Crossin mielenkiintoisin uudistus on malliston täydentyminen ladattavalla hybridillä. Sinänsä tässäkään ei ole mitään uutta, sillä tekniikka on lainattu suoraan isoveli Outlanderista. Keulalta löytyy siis 2,4-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka kaverina on sähkömoottori ja taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa. Rauhallisessa ajossa auto etenee aina sähkömoottorien turvin, ja polttomoottoria käytetään tarvittaessa sähkön tekemiseen. Polttomoottori voidaan kytkeä maantienopeuksissa myös pyörittämään suoraan eturenkaita, mutta perinteistä vaihteistoa polttomoottorin perästä ei siis löydy. Ratkaisun ansiosta voimalinjan toiminta on ensiluokkaisen pehmeää, kuten sähkömoottorien kanssa on totuttu. Suorituskyky on teholukuihin nähden jokseenkin verkkainen, mutta arkiajoon riittävä.Tavallinen, mutta houkuttelevaAjettavuuden ja etenkin ohjauksen osalta Eclipse Cross ottanut harppauksen eteenpäin, mutta kovin vakuuttava suoritus ei vieläkään ole. Ohjauksen keskitys on jousimainen eikä ohjaukseen tarvittava voima muutu luonnollisesti ajotilanteen mukaan. Ohjaus ei myöskään juuri tarjoa tuntoa, mikä häiritsee etenkin liukkailla pinnoilla. Alusta hoitaa tehtävänsä ohjausta vakuuttavammin. Se tarjoaa miellyttävää pintapehmeyttä, muttei heittäydy epätäsmälliseksi kovemmissakaan nopeuksissa. Eclipse Crossin lataushybridin vahvuuksiin lukeutuu toki auton nelivetoisuus ja hinnoittelu. Jos tarve on juuri joka nurkasta raapivalle autolle, lievä vanhanaikaisuus ei haittaa ja ladattava hybridi sopii omaan ajoprofiiliin, on 36 390 eurosta alkava hinta varsin houkutteleva. Myös varustelu on kohdallaan, eikä esimerkiksi koeajoauton toiseksi korkein varusteluversio jättänyt käytännössä mitään toivomisen varaa.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 43 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 819 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, kiinteä välitys, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 60 kW (82 hv), takana 70 kW (95 hv). Teho 72 kW (98 hv), 4000 r/min Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A), CHAdeMO 22 kW. Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4545 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”