14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross uudistui, ja samalla voimalinjavalikoima täydentyi mielenkiintoisella ladattavalla hybridillä. Hyvää: sulava voimalinja, varustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtava yleisilme. Mitsubishi otti vuonna 2017 uudelleen käyttöön mallinimen Eclipse. Aiemmin kaksiovisena coupéna tunnettu malli sai kuitenkin lisänimen Cross ja sijoittui japanilaisvalmistajan katumaasturipainotteisessa mallistossa pienen ASX:n ja isomman Outlanderin väliin. Nyt valmistaja uudisti tätä keskimmäistä mallia sekä ulkoisesti että pinnan alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakalasi yksiosaiseksiUlkoisesti Eclipse Cross on kokenut varsin tyypillisiä mallisukupolven puolivälin päivityksiä. Keulassa valot, maski ja puskuri ovat saaneet uutta ilmettä. Takana muutokset ovat vielä selvempiä. Uudistuksen yhteydessä Mitsubishi on luopunut kaksiosaisesta takalasista, eikä takanäkymää hallitse enää lasin keskellä kulkeva lista. Uuden ilmeen voisi sanoa olevan helpommin lähestyttävä ja perinteisempi. Perä laskeutuu edelleen hyvin viistosti, mikä verottaa osansa tavaratilasta.Myös ohjaamo on uudistunut, vaikka sitä ei ehkä ensivilkaisulla uskoisi. Kosketusnäyttö on aiempaa isompi ja edeltäjän kosketuslevystä on luovuttu. Nappimäärän lisäksi näytön grafiikat muistuttavat menneiltä ajoilta ja aasialaisvalmistajien tyylin mukaisesti valikoita löytyy paljon, eikä niiden välillä surffailu ole selkeintä mahdollista. Tekniikka OutlanderistaTeknisesti Eclipse Crossin mielenkiintoisin uudistus on malliston täydentyminen ladattavalla hybridillä. Sinänsä tässäkään ei ole mitään uutta, sillä tekniikka on lainattu suoraan isoveli Outlanderista. Keulalta löytyy siis 2,4-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka kaverina on sähkömoottori ja taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa. Rauhallisessa ajossa auto etenee aina sähkömoottorien turvin, ja polttomoottoria käytetään tarvittaessa sähkön tekemiseen. Polttomoottori voidaan kytkeä maantienopeuksissa myös pyörittämään suoraan eturenkaita, mutta perinteistä vaihteistoa polttomoottorin perästä ei siis löydy. Ratkaisun ansiosta voimalinjan toiminta on ensiluokkaisen pehmeää, kuten sähkömoottorien kanssa on totuttu. Suorituskyky on teholukuihin nähden jokseenkin verkkainen, mutta arkiajoon riittävä.Tavallinen, mutta houkuttelevaAjettavuuden ja etenkin ohjauksen osalta Eclipse Cross ottanut harppauksen eteenpäin, mutta kovin vakuuttava suoritus ei vieläkään ole. Ohjauksen keskitys on jousimainen eikä ohjaukseen tarvittava voima muutu luonnollisesti ajotilanteen mukaan. Ohjaus ei myöskään juuri tarjoa tuntoa, mikä häiritsee etenkin liukkailla pinnoilla. Alusta hoitaa tehtävänsä ohjausta vakuuttavammin. Se tarjoaa miellyttävää pintapehmeyttä, muttei heittäydy epätäsmälliseksi kovemmissakaan nopeuksissa. Eclipse Crossin lataushybridin vahvuuksiin lukeutuu toki auton nelivetoisuus ja hinnoittelu. Jos tarve on juuri joka nurkasta raapivalle autolle, lievä vanhanaikaisuus ei haittaa ja ladattava hybridi sopii omaan ajoprofiiliin, on 36 390 eurosta alkava hinta varsin houkutteleva. Myös varustelu on kohdallaan, eikä esimerkiksi koeajoauton toiseksi korkein varusteluversio jättänyt käytännössä mitään toivomisen varaa.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 43 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 819 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, kiinteä välitys, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 60 kW (82 hv), takana 70 kW (95 hv). Teho 72 kW (98 hv), 4000 r/min Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A), CHAdeMO 22 kW. Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4545 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä