18.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MV Agusta Brutale 1000 RR – Brutaalin tehokas taideteos Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaisen MV Agustan kaikkien aikojen tehokkain moottoripyörämalli Brutale 1000 RR saapuu vihdoin Suomeen. Hyvää: törkeä suorituskyky, äänimaailma, varustelu, fiilis Huonoa: vakionopeudensäädin MV Agustan startti pyörii hämmentävän kauan ja laiskasti. Hetken ehdin luulla, ettei nyt ole otollinen aika käynnistyä. Lopulta 1000-kuutioinen voimanlähde rääkäisee ilmoille ensihenkäisynsä kuin vastasyntynyt ihmistaimi. Ääni on karkea ja raaka, kuten italialaiselta taideteokselta saattaa odottaa.Äänet putkahtavat ilmoille neljän putken pään kautta, se on merkin tavaramerkki. Piippujen määrä kertoo pyörän sylinteriluvun. Tässä tapauksessa sylinterejä on neljä, sillä kyseessä on merkin tehokkain voimanlähde. Muu mallisto luottaa kolmeen sylinteriin.Brutale 1000 RR:n moottorin speksit herättävät kunnioitusta. 1000-kuutioisesta moottorista napataan 153 kilowattia (208 hevosvoimaa) ja 116,5 Nm. Punaraja on 13 000 kierroksessa, jossa lukemassa moottori luovuttaa maksimaalisen tehonsa. Vääntöhuippu on 2000 kierrosta alempana – 11 000 kierroksella. Tehoa on siis enemmän kuin suuressa osassa henkilöautoja.200 hevosvoiman ylittäminen nakupyörällä oli pitkään rajapyykki, johon ylsi harva. Tätä nykyä tuohon joukkoon mahtuu useampia pyöriä: BMW M1000R, Ducati Streetfighter V4, Kawasaki Z H2 ja nyt käsittelyssä oleva MV Agusta Brutale 1000 RR.Nakumarkkinoiden tehokkain nelikko pitää sisällään äärimmäisen suorituskykyisiä pyöriä, mutta jollain kumman ilveellä italialaisvalmistajan Brutale onnistuu äärimmäisen tehon välittämisessä muita paremmin. 208 hevosovimaa on paljon, mutta MV Agustan kohdalla se tuntuu olevan vieläkin enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRepii, raastaa ja pelottaaMoottori on raaka ja räävitön. Vetoalueen alussa tuntuma on jopa leppoisa, mutta kun kierrosluku kasvaa 9000 kierroksen kohdalle, alkaa totisesti tapahtua. Pyörä repii keulaa kohti taivasta ja horisontti alkaa lähestyä kiivaasti. Kun isompaa vaihdetta potkii sisään shifterillä, ei 200 km/h vauhti vaadi kovinkaan paljoa aikaa. Ja keula nousee ilmaan jokaisella vaihteella.Brutalen tehoreservi herättää kunnioitusta, ja tuotantopyörä tuntuu jopa pelottavan tehokkaalta. Välillä tuntuu siltä, että takarenkaan pyörimisen lisäksi jokin vetää pyörää kiihtymään keulasta käsin. Tämä on prätkä, joka muuttuu osaamattomissa käsissä oikeasti vaaralliseksi. Tehoa pitää todella kunnioittaa.Äänimaailma on vakioputkistollakin korvia repivä ja brutaali. Erityisesti shifterillä tapahtuvat vaihdot tuottavat raa’an rääkäisyn, joka saa joka kerta hymyn kasvoille. Italialaisilla lienee erilaiset tyyppihyväksyntäkaaviot käytössään, sillä muut eurooppalaiset ja japanilaiset pyörävalmistajat eivät moista meteliä tuota.Häijyn tehokkaan koneen kaveriksi italialaistehdas on parittanut jämäkän alustan, joka kantaa pyörän ja kuljettajan massaan mukisematta. Jousitusosat ovat Öhlinsin käsialaa ja täysin säädettävissä. Alusta säätyy pääosin sähköisesti. Keulan esijännitys pitää säätää manuaalisesti, mutta muuten jousitusta operoidaan nappia painamalla.Sport-asennossa alusta on kova ja tukeva, eivätkä muutkaan ajotilat kovin suuresti pehmitä tunnelmaa. Mutta mitäpä sitä turhia, Brutale on sporttipyörä, eikä se touring-peliksi muutu, vaikka alustaa ruuvailtaisiin kuinka.Kovin mukavaksi pyöräksi Brutale 1000 RR:ää ei voi kutsua, sillä alusta on kivimäisen kova, satula kuin sentin paksuinen retkipatja ja ajoasento nojaa voimakkaasti eteenpäin. Vaikka kyseessä on naku, ohjaustanko on korvattu clip-oneilla. Niiden ansiosta ajoasento on tiivis, mutta ei sentään kyykkypyörämäisen ahdas.Jarruvarustus on sekin markkinoiden ehdotonta huippua. Pysäyttämisestä huolehtivat Brembon Stylema -jarrusatulat ja puristajat ovat saman tehtaan tuotteita. Rahassa ei ole säästetty, eikä laadussa tingitty.Varustelista on riittäväSuurien ja supertehokkaiden nakupyörien massat ovat tätä nykyä hämmentävää luettavaa. Kuivapainot jäävät usein selkeästi alle 200 kiloon ja niin on myös Brutale 1000RR:n kohdalla. Vaaka pysähtyy 186 kiloon, mikä on keskiluokan nakupyörän paino. Nyt alla on kuninkuusluokan järkäle.Alustan ja moottorin lisäksi pyörä on ahdettu elektroniikkamielessä täyteen kaikkea mahdollista, mitä prätkämaailmassa on tätä nykyä tarjota: TFT-näyttö, vakionopeudensäädin, launch control, Kaarre-ABS, keulimisenesto, säädettävät moottorikartat ja navigointi. Elektroniikkapuoli on siis hoidossa.Ainoa epäkäytännöllinen asia on vakionopeudensäätimen toiminta. Vakkarin nappi löytyy oikeasta kahvasta, eli kaasukäden puolelta. Etäisyys kaasurullasta on sen verran pitkä, että kuskin peukalon pitäisi olla mielellään 12 sentin mittainen. Tämän vuoksi sitä operoi mieluummin vasemmalla kädellä.Vakkari myös toimii erikoisesti. Sen aktivointi vaatii muutaman sekunnin painalluksen, jonka jälkeen nopeus säädetään vasemman käden puolella olevalla kytkimellä. Kun vauhti on säädetty, säätövalikko katoaa näkyvistä. Kun vakkarin haluaa kytkeä uudelleen, pitää koko homma suorittaa uusiksi. Toiminta on todella työlästä. Tässä MV olisi voinut ottaa oppia muilta valmistajilta.Taideteos kahdella pyörälläOminaisuuksien lisäksi pyörä on kuin taideteos. Takaswingi on yksipuoleinen, muoviosia on korvattu hiilikuidulla ja takavalo on silkkaa tekniikkapornoa. Mittaristo on laitettu kellumaan koneistettuun kehtoon ja kuskin penkki muovattu kahteen palaseen. Pyörä on täynnä yksityiskohtia, joita tekee mieli jäädä tuijottamaan pitkäksi aikaa. Homma liippaa taiteen puolelle.Mikäli perusmallin 1000 RR ei riitä, löytyy erikoisuutta hakevalle Rush-malli, joka vie homman vieläkin pidemmälle. Kyseessä lienee kaikkien aikojen kaunein ja erikoisin tuotantomoottoripyörä. Tosin hintakin on sen mukainen, ja se taitaa pysähtyä 60 000 euron tuntumaan, eikä pyöriä riitä kaikille.Ihan halvimmasta päästä ei Brutale 1000 RR sekään ole. Kun osissa ja designissa ei ole tingitty, ei ole hinnassakaan. RR maksaa mukavat 41 590 euroa, eli parin halvemman supernakun verran. Toisaalta mitä muutakaan voi odottaa nakupyörältä, jolle luvataan yli 300 km/h huippunopeus.MV Agusta Brutale 1000 RR on hävyttömän kaunis ja raakalaismaisen tehokas supernaku, joka tuskin jättää ketään kylmäksi. Se on maailman äärimmäisin rajoittamattoman tuotannon tehdaspyörä, jonka voi laittaa olohuoneeseen toimittamaan taiteen virkaa, ajaa moottoriradalle tai purjehtia rantakahvilaan keräämään uteliaita katseita.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MV Agusta Brutale 1000 RR: Moottori: nestejäähdytteinen, nelisylinterinen rivimoottori, 998 cc Teho: 153 kW (208 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 116,5 Nm / 11 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1415 mm Istuinkorkeus: 845 mm Tankin tilavuus: 16 litraa Kuivapaino: 186 kg Hinta: 41 590€ Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti