26.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimiiko toisen sukupolven Nissan Leaf ihan oikeana autona? Hyvää: sähköajon helppous, e-Pedal. Huonoa: ergonomia, yllättävän suuri sähkönkulutus, ajettavuus. Nissan Leaf valittiin vuoden 2011 autoksi Euroopassa. Valinta oli selvä, olihan Leaf markkinoiden ensimmäinen kohtuuhintainen täyssähköauto. Se oli lupaus tulevasta.Harva tosin muistaa, että Leafin kaula toiseksi tulleeseen autoon jäi vain yhdeksään pisteeseen. Ja se toinen auto ei ollut järin mullistava – se oli Giulietta, perusperheauto ajalta ennen Alfa Romeon renessanssia.Tilastofaktan takana on yllättävän väkevä totuus. Kaikki kunnia Nissanille pioneerin asemasta: ensimmäinen Leaf hoiti sähköpuolen varsin hyvin. Mutta autona se oli perin kehno – jos saman sähköteknologian olisi laittanut keskiverron auton kuoriin, olisi eroa Alfa Romeoon kertynyt ihan toinen pistemäärä.Toki kompuroinnille autona oli syynsä: akkuteknologia oli, ja on yhä, kallista, joten kaikessa muussa piti säästää. Kompromissi oli ilmeisen onnistunut, sillä 300 000 auton myynnillä Leaf nousi maailman suosituimmaksi sähköautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtumatkan tulosNissan sai varaslähdön sähköautokilpaan. Eväät toisen sukupolven Leafiin ovat erinomaiset, ja kaikki edeltäjän virheet on voitu korjata.Niinhän sitä luulisi. Uusi Leaf pohjaa edeltäjänsä perusrakenteelle, ja se raahaa mukanaan monta edeltäjänsä kompastuskiveä. Nissan ei kustannussyistä lisännyt autoon ohjauspyörän etäisyyssäätöä, joten uuden Leafin ajoasento on yhä epämukava. Ohjauspyörä jää turhan kauas, ja istuin oudon ylös. Istuimen reisituki on olematon, ja ristiselkäkin kaipaisi pidemmällä matkalla parempaa tukea. Sentään käynti autoon käy vaivatta. Se helpottaa kaupunkiajelua.Tunnelma ei kohene takaistuimella. Istuin on lähellä lattiaa, mikä pakottaa polvet koukkuun. Korkeasta korista huolimatta pääntila loppuu silti keskimittaisellakin. Kokonaisuuden kruunaa sähköautoon eksynyt keskitunneli.Ilona isompi akkuJos autopuolella Leaf jatkaa entisellään, on sähköpuolella tapahtunut pieni loikka. Ajoakku on kasvanut ensimmäisen sukupolven viimeisen painoksen 30 kilowattitunnista 40 kilowattituntiin. Se onkin luokan suurin lukema. Uudella WLTP-mittauksella sen pitäisi riittää 280 kilometrin ajomatkaan.Silti toimintamatka on hienoinen pettymys. Nissan nimittäin kuluttaa sähköä yllättävän paljon, koeajon kulutus oli 22,1 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Leudolla talvikelillä on tähän osasyy, mutta moottoritienopeuksilla kulutusta lisää myös korkean korin ilmanvastus. Havaintoja tukee Yhdysvaltojen EPA-testi, jossa Leaf kulutti esimerkiksi 20 prosenttia Hyundai Ioniq Electriciä enemmän. EPA-testissä Leaf kulki latauksella 243 kilometriä – Suomessa talvella kannattaa varautua vajaaseen 200 kilometriin. Se on sähköautojen luokassa hieno saavutus, mutta suuremmalta akulta olisi odottanut enemmän. Huoletonta sähköautoilua rasittaa myös ajotietokoneen epäluotettava ennuste toimintamatkasta.Leafin CHAdeMO-pikalatauksen tehoksi luvataan 50 kilowattituntia. Koeajossa latausnopeus jäi ideaalitilanteessakin 40 kilowattiin.Latausportit löytyvät yhä auton keulasta. Vaihtovirtalataksen liitin on vaihtunut vanhasta Type 1 -liittimestä vakiintuneeksi Type 2:ksi. Latausnopeus on 6,6 kilowattia. Rinnalla on CHAdeMO-pikalatausportti.Sähköhevoset suurempiaSuuremman akun ja tehokkaamman 150-hevosvoimaisen sähkömoottorin ansiosta Leaf on näppärä kumppani lähialueen liikennöinnissä. Huipputeho ei kuulosta hurjalta, mutta sähkömoottorin lavean toiminta-alueen ansiosta Nissan liikkuu vastaavan tehoista polttomoottoriautoa vikkelämmin.Leafin ajettavuutta voi kuvailla riittäväksi. Ohjaus on herkkä, mutta kiihdytysten aiheuttamaa vetelyä lukuun ottamatta hyvin tunnoton. Alusta täräyttelee töyssyt läpi, mutta reippaammassa ajossa kori kallistelee reilusti. Moista tosin ei Leafin ajoasennolla kovin mielellään harrastakaan.Uusi E-Pedal toiminto on erinomainen lisä. Sen avulla autoa voi ajaa lähes täysin pelkällä kaasupolkimella. Tällöin polkimen nosto aktivoi voimakkaan moottorijarrutuksen, joka ennakoivalla ajolla riittää lähes kaikkiin pysähdyksiin. Toiminto on tuttu esimerkiksi BMW i3:sta ajaneille.Toinen uutuus on autonomian ensiaskeleita tarjoava ProPilot: kalleimpaan Tekna-varustetasoon kuuluva järjestelmä yhdistää kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen. Järjestelmä toimii kohtalaisesti, mutta ajoittain lievä huojunta kaistaviivojen välissä käy ärsyttämään.Ärsyttävä on myös kuvaava sana auton kosketusnäytölle: painikkeet ovat pieniä, joten käyttö tärisevässä autossa kysyy hermoja. Onneksi Nissan tukee suuremmilla kosketussymboleilla varustettua Apple CarPlay-älypuhelimen peilausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhtautumisongelmiaMiten uuteen Leafiin sitten pitäisi suhtautua? Epäilemättä sen sähkövoimalinja edustaa tulevaisuutta. Toisaalta voimanlinjan ympärillä ovat eilispäivän kuoret. Enää kyse ei ole pioneerituotteesta, jolle ajoasennon kaltaisia perustavanlaatuisia ongelmia voisi antaa anteeksi. Onko siis väärin kritisoida Leafia nykyisyydessä, vai pitäisikö sitä kehua, ja toivoa, että tämän keskinkertaisen tuotteen myötä maailma on joskus tulevaisuudessa parempi?Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Nissan Leaf 40 kWh Tekna Hinta alkaen 35 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 460 € Moottori Sähkömoottori, automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3920–10000 r/min Vääntö 320 Nm (0–3920 r/min) Vääntö 320 Nm (0–3920 r/min) Toimintamatka 378 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 144 km/h Mitat pituus 4490 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”