26.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimiiko toisen sukupolven Nissan Leaf ihan oikeana autona? Hyvää: sähköajon helppous, e-Pedal. Huonoa: ergonomia, yllättävän suuri sähkönkulutus, ajettavuus. Nissan Leaf valittiin vuoden 2011 autoksi Euroopassa. Valinta oli selvä, olihan Leaf markkinoiden ensimmäinen kohtuuhintainen täyssähköauto. Se oli lupaus tulevasta.Harva tosin muistaa, että Leafin kaula toiseksi tulleeseen autoon jäi vain yhdeksään pisteeseen. Ja se toinen auto ei ollut järin mullistava – se oli Giulietta, perusperheauto ajalta ennen Alfa Romeon renessanssia.Tilastofaktan takana on yllättävän väkevä totuus. Kaikki kunnia Nissanille pioneerin asemasta: ensimmäinen Leaf hoiti sähköpuolen varsin hyvin. Mutta autona se oli perin kehno – jos saman sähköteknologian olisi laittanut keskiverron auton kuoriin, olisi eroa Alfa Romeoon kertynyt ihan toinen pistemäärä.Toki kompuroinnille autona oli syynsä: akkuteknologia oli, ja on yhä, kallista, joten kaikessa muussa piti säästää. Kompromissi oli ilmeisen onnistunut, sillä 300 000 auton myynnillä Leaf nousi maailman suosituimmaksi sähköautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtumatkan tulosNissan sai varaslähdön sähköautokilpaan. Eväät toisen sukupolven Leafiin ovat erinomaiset, ja kaikki edeltäjän virheet on voitu korjata.Niinhän sitä luulisi. Uusi Leaf pohjaa edeltäjänsä perusrakenteelle, ja se raahaa mukanaan monta edeltäjänsä kompastuskiveä. Nissan ei kustannussyistä lisännyt autoon ohjauspyörän etäisyyssäätöä, joten uuden Leafin ajoasento on yhä epämukava. Ohjauspyörä jää turhan kauas, ja istuin oudon ylös. Istuimen reisituki on olematon, ja ristiselkäkin kaipaisi pidemmällä matkalla parempaa tukea. Sentään käynti autoon käy vaivatta. Se helpottaa kaupunkiajelua.Tunnelma ei kohene takaistuimella. Istuin on lähellä lattiaa, mikä pakottaa polvet koukkuun. Korkeasta korista huolimatta pääntila loppuu silti keskimittaisellakin. Kokonaisuuden kruunaa sähköautoon eksynyt keskitunneli.Ilona isompi akkuJos autopuolella Leaf jatkaa entisellään, on sähköpuolella tapahtunut pieni loikka. Ajoakku on kasvanut ensimmäisen sukupolven viimeisen painoksen 30 kilowattitunnista 40 kilowattituntiin. Se onkin luokan suurin lukema. Uudella WLTP-mittauksella sen pitäisi riittää 280 kilometrin ajomatkaan.Silti toimintamatka on hienoinen pettymys. Nissan nimittäin kuluttaa sähköä yllättävän paljon, koeajon kulutus oli 22,1 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Leudolla talvikelillä on tähän osasyy, mutta moottoritienopeuksilla kulutusta lisää myös korkean korin ilmanvastus. Havaintoja tukee Yhdysvaltojen EPA-testi, jossa Leaf kulutti esimerkiksi 20 prosenttia Hyundai Ioniq Electriciä enemmän. EPA-testissä Leaf kulki latauksella 243 kilometriä – Suomessa talvella kannattaa varautua vajaaseen 200 kilometriin. Se on sähköautojen luokassa hieno saavutus, mutta suuremmalta akulta olisi odottanut enemmän. Huoletonta sähköautoilua rasittaa myös ajotietokoneen epäluotettava ennuste toimintamatkasta.Leafin CHAdeMO-pikalatauksen tehoksi luvataan 50 kilowattituntia. Koeajossa latausnopeus jäi ideaalitilanteessakin 40 kilowattiin.Latausportit löytyvät yhä auton keulasta. Vaihtovirtalataksen liitin on vaihtunut vanhasta Type 1 -liittimestä vakiintuneeksi Type 2:ksi. Latausnopeus on 6,6 kilowattia. Rinnalla on CHAdeMO-pikalatausportti.Sähköhevoset suurempiaSuuremman akun ja tehokkaamman 150-hevosvoimaisen sähkömoottorin ansiosta Leaf on näppärä kumppani lähialueen liikennöinnissä. Huipputeho ei kuulosta hurjalta, mutta sähkömoottorin lavean toiminta-alueen ansiosta Nissan liikkuu vastaavan tehoista polttomoottoriautoa vikkelämmin.Leafin ajettavuutta voi kuvailla riittäväksi. Ohjaus on herkkä, mutta kiihdytysten aiheuttamaa vetelyä lukuun ottamatta hyvin tunnoton. Alusta täräyttelee töyssyt läpi, mutta reippaammassa ajossa kori kallistelee reilusti. Moista tosin ei Leafin ajoasennolla kovin mielellään harrastakaan.Uusi E-Pedal toiminto on erinomainen lisä. Sen avulla autoa voi ajaa lähes täysin pelkällä kaasupolkimella. Tällöin polkimen nosto aktivoi voimakkaan moottorijarrutuksen, joka ennakoivalla ajolla riittää lähes kaikkiin pysähdyksiin. Toiminto on tuttu esimerkiksi BMW i3:sta ajaneille.Toinen uutuus on autonomian ensiaskeleita tarjoava ProPilot: kalleimpaan Tekna-varustetasoon kuuluva järjestelmä yhdistää kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen. Järjestelmä toimii kohtalaisesti, mutta ajoittain lievä huojunta kaistaviivojen välissä käy ärsyttämään.Ärsyttävä on myös kuvaava sana auton kosketusnäytölle: painikkeet ovat pieniä, joten käyttö tärisevässä autossa kysyy hermoja. Onneksi Nissan tukee suuremmilla kosketussymboleilla varustettua Apple CarPlay-älypuhelimen peilausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhtautumisongelmiaMiten uuteen Leafiin sitten pitäisi suhtautua? Epäilemättä sen sähkövoimalinja edustaa tulevaisuutta. Toisaalta voimanlinjan ympärillä ovat eilispäivän kuoret. Enää kyse ei ole pioneerituotteesta, jolle ajoasennon kaltaisia perustavanlaatuisia ongelmia voisi antaa anteeksi. Onko siis väärin kritisoida Leafia nykyisyydessä, vai pitäisikö sitä kehua, ja toivoa, että tämän keskinkertaisen tuotteen myötä maailma on joskus tulevaisuudessa parempi?Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Nissan Leaf 40 kWh Tekna Hinta alkaen 35 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 460 € Moottori Sähkömoottori, automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3920–10000 r/min Vääntö 320 Nm (0–3920 r/min) Vääntö 320 Nm (0–3920 r/min) Toimintamatka 378 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 144 km/h Mitat pituus 4490 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous