26.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimiiko toisen sukupolven Nissan Leaf ihan oikeana autona? Hyvää: sähköajon helppous, e-Pedal. Huonoa: ergonomia, yllättävän suuri sähkönkulutus, ajettavuus. Nissan Leaf valittiin vuoden 2011 autoksi Euroopassa. Valinta oli selvä, olihan Leaf markkinoiden ensimmäinen kohtuuhintainen täyssähköauto. Se oli lupaus tulevasta.Harva tosin muistaa, että Leafin kaula toiseksi tulleeseen autoon jäi vain yhdeksään pisteeseen. Ja se toinen auto ei ollut järin mullistava – se oli Giulietta, perusperheauto ajalta ennen Alfa Romeon renessanssia.Tilastofaktan takana on yllättävän väkevä totuus. Kaikki kunnia Nissanille pioneerin asemasta: ensimmäinen Leaf hoiti sähköpuolen varsin hyvin. Mutta autona se oli perin kehno – jos saman sähköteknologian olisi laittanut keskiverron auton kuoriin, olisi eroa Alfa Romeoon kertynyt ihan toinen pistemäärä.Toki kompuroinnille autona oli syynsä: akkuteknologia oli, ja on yhä, kallista, joten kaikessa muussa piti säästää. Kompromissi oli ilmeisen onnistunut, sillä 300 000 auton myynnillä Leaf nousi maailman suosituimmaksi sähköautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtumatkan tulosNissan sai varaslähdön sähköautokilpaan. Eväät toisen sukupolven Leafiin ovat erinomaiset, ja kaikki edeltäjän virheet on voitu korjata.Niinhän sitä luulisi. Uusi Leaf pohjaa edeltäjänsä perusrakenteelle, ja se raahaa mukanaan monta edeltäjänsä kompastuskiveä. Nissan ei kustannussyistä lisännyt autoon ohjauspyörän etäisyyssäätöä, joten uuden Leafin ajoasento on yhä epämukava. Ohjauspyörä jää turhan kauas, ja istuin oudon ylös. Istuimen reisituki on olematon, ja ristiselkäkin kaipaisi pidemmällä matkalla parempaa tukea. Sentään käynti autoon käy vaivatta. Se helpottaa kaupunkiajelua.Tunnelma ei kohene takaistuimella. Istuin on lähellä lattiaa, mikä pakottaa polvet koukkuun. Korkeasta korista huolimatta pääntila loppuu silti keskimittaisellakin. Kokonaisuuden kruunaa sähköautoon eksynyt keskitunneli.Ilona isompi akkuJos autopuolella Leaf jatkaa entisellään, on sähköpuolella tapahtunut pieni loikka. Ajoakku on kasvanut ensimmäisen sukupolven viimeisen painoksen 30 kilowattitunnista 40 kilowattituntiin. Se onkin luokan suurin lukema. Uudella WLTP-mittauksella sen pitäisi riittää 280 kilometrin ajomatkaan.Silti toimintamatka on hienoinen pettymys. Nissan nimittäin kuluttaa sähköä yllättävän paljon, koeajon kulutus oli 22,1 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Leudolla talvikelillä on tähän osasyy, mutta moottoritienopeuksilla kulutusta lisää myös korkean korin ilmanvastus. Havaintoja tukee Yhdysvaltojen EPA-testi, jossa Leaf kulutti esimerkiksi 20 prosenttia Hyundai Ioniq Electriciä enemmän. EPA-testissä Leaf kulki latauksella 243 kilometriä – Suomessa talvella kannattaa varautua vajaaseen 200 kilometriin. Se on sähköautojen luokassa hieno saavutus, mutta suuremmalta akulta olisi odottanut enemmän. Huoletonta sähköautoilua rasittaa myös ajotietokoneen epäluotettava ennuste toimintamatkasta.Leafin CHAdeMO-pikalatauksen tehoksi luvataan 50 kilowattituntia. Koeajossa latausnopeus jäi ideaalitilanteessakin 40 kilowattiin.Latausportit löytyvät yhä auton keulasta. Vaihtovirtalataksen liitin on vaihtunut vanhasta Type 1 -liittimestä vakiintuneeksi Type 2:ksi. Latausnopeus on 6,6 kilowattia. Rinnalla on CHAdeMO-pikalatausportti.Sähköhevoset suurempiaSuuremman akun ja tehokkaamman 150-hevosvoimaisen sähkömoottorin ansiosta Leaf on näppärä kumppani lähialueen liikennöinnissä. Huipputeho ei kuulosta hurjalta, mutta sähkömoottorin lavean toiminta-alueen ansiosta Nissan liikkuu vastaavan tehoista polttomoottoriautoa vikkelämmin.Leafin ajettavuutta voi kuvailla riittäväksi. Ohjaus on herkkä, mutta kiihdytysten aiheuttamaa vetelyä lukuun ottamatta hyvin tunnoton. Alusta täräyttelee töyssyt läpi, mutta reippaammassa ajossa kori kallistelee reilusti. Moista tosin ei Leafin ajoasennolla kovin mielellään harrastakaan.Uusi E-Pedal toiminto on erinomainen lisä. Sen avulla autoa voi ajaa lähes täysin pelkällä kaasupolkimella. Tällöin polkimen nosto aktivoi voimakkaan moottorijarrutuksen, joka ennakoivalla ajolla riittää lähes kaikkiin pysähdyksiin. Toiminto on tuttu esimerkiksi BMW i3:sta ajaneille.Toinen uutuus on autonomian ensiaskeleita tarjoava ProPilot: kalleimpaan Tekna-varustetasoon kuuluva järjestelmä yhdistää kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen. Järjestelmä toimii kohtalaisesti, mutta ajoittain lievä huojunta kaistaviivojen välissä käy ärsyttämään.Ärsyttävä on myös kuvaava sana auton kosketusnäytölle: painikkeet ovat pieniä, joten käyttö tärisevässä autossa kysyy hermoja. Onneksi Nissan tukee suuremmilla kosketussymboleilla varustettua Apple CarPlay-älypuhelimen peilausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhtautumisongelmiaMiten uuteen Leafiin sitten pitäisi suhtautua? Epäilemättä sen sähkövoimalinja edustaa tulevaisuutta. Toisaalta voimanlinjan ympärillä ovat eilispäivän kuoret. Enää kyse ei ole pioneerituotteesta, jolle ajoasennon kaltaisia perustavanlaatuisia ongelmia voisi antaa anteeksi. Onko siis väärin kritisoida Leafia nykyisyydessä, vai pitäisikö sitä kehua, ja toivoa, että tämän keskinkertaisen tuotteen myötä maailma on joskus tulevaisuudessa parempi?Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Nissan Leaf 40 kWh Tekna Hinta alkaen 35 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 460 € Moottori Sähkömoottori, automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3920–10000 r/min Vääntö 320 Nm (0–3920 r/min) Vääntö 320 Nm (0–3920 r/min) Toimintamatka 378 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 144 km/h Mitat pituus 4490 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen