3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trailin N-Trek haluaa olla pykälää karskimpi SUV, mutta tuloksena on sisäsiisti mökkimaasturi. Nissan X-Trailin moottorikokoonpano on mielenkiintoinen tapaus. Järjestelmä on nimeltään E-Power ja se on tuttu myös muista Nissan-malleista. Vastaavanlainen sähköä ja bensiiniä yhdistelevää moottori löytyy myös suosikkimalli Qashqaista.E-Power-järjestelmä tarkoittaa siis kahden sähkömoottorin ja bensiiniturbon hybridiyhdistelmää, jossa kolmesylinterisen bensiinimoottorin tehtävä on tuottaa energiaa kahdelle sähkömoottorille. Polttomoottori ei siis ole yhteydessä vetäviin pyöriin, vaan lataa akkuja sähköä varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tekniset innovaatiot Etenemis- ja vetokyky Erinomainen perheauto Rouheus uupuu Sekava tietoviihde Jotta järjestelmä olisi vieläkin mutkikkaampi, lisätään kokonaisuuteen E-4force -nelivetojärjestelmä, joka koostuu molemmilla akseleilla olevista sähkömoottoreista. Järjestelmä säätää tehon jakautumista 10 000 kertaa sekunnissa pito-olosuhteiden mukaan. Monimutkaista? Varmasti.Vaikka järjestelmä on varsin erikoisen kuuloinen, on käyttökokemus niin helppo kuin olla ja saattaa. Tuntuma muistuttaa sähköautoa, vaikka energia tuleekin polttomoottorista. Kiihtyvyyslukemat eivät kuitenkaan yllä täyssähköisten voimalinjojen tasolle, mutta ei X-Trail mitenkään erityisen nuhainen tapaus ole.”Kumipenkit” on helppo puhdistaaJärjestelmä kehittää 213 hevosvoimaa ja 525 Nm. Etenkin vääntömomentti on kohdallaan, mikä kertoo numeraalisesti sen, että kyseessä on vetokykyinen automalli. Ja sitä X-Trail todella on. Nupin nokkaan voi laittaa 1800 kilon edestä lastia.Auto reagoi kaasuun hyvin, mutta mitenkään mielettömän ripeä auto ei ole kyseessä. Nollasta sataseen kiihdytellään 7,2 sekunnissa. Useimmille lukema on riittävä, eikä koeajolla syntynyt ongelmatilanteita liiallisen laiskuuden vuoksi. Arkiajossa homma siis toimii.Koeajettu auto on N-Trek -varusteltu, mikä tarkoittaa X-Trailin kohdalla hieman seikkailuhenkisempää lähestymistä. Penkit ovat vettä ja likaa hylkivää materiaalia, minkä ansiosta varustelua soveltuu hyvin vaikkapa lapsiperheen tarpeisiin. Matot ovat kankaisten sijaan kumiset ja tavaratilassa on suoja.Lapsiperhe osannee arvostaa myös sitä, että Nissan on saatavilla seitsemänpaikkaisena. Tämä kokoluokka on pitkälti kadonnut automarkkinoilta X-Trailin hintaluokassa. Siksi se on varsin tervetullut vaihtoehto. Seitsemällä istuimella tilat jäävät toki pieniksi, mutta mahdollisuus on silti olemassa.Yksi Nissanin ärsyttävimmistä puolista on tietoviihdejärjestelmän ja mittariston sekavuus. Toimintoja saa hakea pitkään ja hartaasti. Järjestelmä ei ole intuitiivinen, ja grafiikka ankeaa. Tuntuu siltä kuin Nissan olisi ottanut käyttöönsä kymmenen vuoden takaiset softat. Onneksi Apple CarPlayta käytettäessä ei tarvitse tuijotella Commodore 64-näkymää. Jotain uupuu?Ulkoa N-Trekin erottaa mustasta etusäleiköstä ja ovipeileistä, sekä uusituista LED-valoista. Myös puskureiden alaosat ovat tummanpuhuvia. Ilme on hieman karskimpi ja tummempi, mikä pukee X-Trailia.X-Trailia leimaa sama piirre kuin lähes jokaista Nissan-mallia. Siitä puuttuu se jokin. Vaikka N-Trekin pitäisi olla hieman tavallista karskimpi katumaasturimalli, ei sitä voi millään sanoa persoonalliseksi vaihtoehdoksi. Nissaniin on pakko yhdistää sanapari ”ihan kiva”. Toisaalta perusautoissa ei ole mitään vikaa.Toki samaan syssyyn on todettava, että X-Tail poikkeaa monesta muusta katumaasturimallista siinä, että siihen on ympätty maastoajoajotilat. Kyseessä onkin luokkansa kyvykkäimpiin lukeutuva SUV, josta löytyy monesta muusta autosta puuttuva alamäkihidastin.Koeajolla ei tarjoutunut mahdollisuutta kokeilla autoa liukkaalla pinnalla tai mitenkään kovin maastoisissa olosuhteissa, mutta auto kyllä kipusi paikoista, joissa moni vajaavetoinen olisi jäänyt seisomaan sormi suussa. Kelirikon aikaisella mökkitiellä X-Trail on takuulla kuin kotonaan. Nissan X-trail N-Trek HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 2 sähkömoottoria Automaattivaihteisto 157 kW (213 hv), 525 Nm WLTP-kulutus 6,2 l/100km CO2-päästöt 142 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 680 mm Leveys 1 840 mm Korkeus 1 725 mm Akseliväli 2 705 mm Tavaratila 575-1 396 l Omamassa 1 487 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Takuu 3 v / 100 000 km E-Power 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 55 468 € Koeajoauton hinta 58 195€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei 21.8.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille 14.7.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – uutta älyä ja rohkeampaa tyyliä suosikille 12.6.2024 Koeajo Maistiainen: Nissan Qashqai uudistuu harkitusti – hinnat alkavat 32650 eurosta 19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä 4.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä 18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä 11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta 21.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf päivittyi pintapuolin, mutta on eittämättä eilispäivän tuote Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”