3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trailin N-Trek haluaa olla pykälää karskimpi SUV, mutta tuloksena on sisäsiisti mökkimaasturi. Nissan X-Trailin moottorikokoonpano on mielenkiintoinen tapaus. Järjestelmä on nimeltään E-Power ja se on tuttu myös muista Nissan-malleista. Vastaavanlainen sähköä ja bensiiniä yhdistelevää moottori löytyy myös suosikkimalli Qashqaista.E-Power-järjestelmä tarkoittaa siis kahden sähkömoottorin ja bensiiniturbon hybridiyhdistelmää, jossa kolmesylinterisen bensiinimoottorin tehtävä on tuottaa energiaa kahdelle sähkömoottorille. Polttomoottori ei siis ole yhteydessä vetäviin pyöriin, vaan lataa akkuja sähköä varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tekniset innovaatiot Etenemis- ja vetokyky Erinomainen perheauto Rouheus uupuu Sekava tietoviihde Jotta järjestelmä olisi vieläkin mutkikkaampi, lisätään kokonaisuuteen E-4force -nelivetojärjestelmä, joka koostuu molemmilla akseleilla olevista sähkömoottoreista. Järjestelmä säätää tehon jakautumista 10 000 kertaa sekunnissa pito-olosuhteiden mukaan. Monimutkaista? Varmasti.Vaikka järjestelmä on varsin erikoisen kuuloinen, on käyttökokemus niin helppo kuin olla ja saattaa. Tuntuma muistuttaa sähköautoa, vaikka energia tuleekin polttomoottorista. Kiihtyvyyslukemat eivät kuitenkaan yllä täyssähköisten voimalinjojen tasolle, mutta ei X-Trail mitenkään erityisen nuhainen tapaus ole.”Kumipenkit” on helppo puhdistaaJärjestelmä kehittää 213 hevosvoimaa ja 525 Nm. Etenkin vääntömomentti on kohdallaan, mikä kertoo numeraalisesti sen, että kyseessä on vetokykyinen automalli. Ja sitä X-Trail todella on. Nupin nokkaan voi laittaa 1800 kilon edestä lastia.Auto reagoi kaasuun hyvin, mutta mitenkään mielettömän ripeä auto ei ole kyseessä. Nollasta sataseen kiihdytellään 7,2 sekunnissa. Useimmille lukema on riittävä, eikä koeajolla syntynyt ongelmatilanteita liiallisen laiskuuden vuoksi. Arkiajossa homma siis toimii.Koeajettu auto on N-Trek -varusteltu, mikä tarkoittaa X-Trailin kohdalla hieman seikkailuhenkisempää lähestymistä. Penkit ovat vettä ja likaa hylkivää materiaalia, minkä ansiosta varustelua soveltuu hyvin vaikkapa lapsiperheen tarpeisiin. Matot ovat kankaisten sijaan kumiset ja tavaratilassa on suoja.Lapsiperhe osannee arvostaa myös sitä, että Nissan on saatavilla seitsemänpaikkaisena. Tämä kokoluokka on pitkälti kadonnut automarkkinoilta X-Trailin hintaluokassa. Siksi se on varsin tervetullut vaihtoehto. Seitsemällä istuimella tilat jäävät toki pieniksi, mutta mahdollisuus on silti olemassa.Yksi Nissanin ärsyttävimmistä puolista on tietoviihdejärjestelmän ja mittariston sekavuus. Toimintoja saa hakea pitkään ja hartaasti. Järjestelmä ei ole intuitiivinen, ja grafiikka ankeaa. Tuntuu siltä kuin Nissan olisi ottanut käyttöönsä kymmenen vuoden takaiset softat. Onneksi Apple CarPlayta käytettäessä ei tarvitse tuijotella Commodore 64-näkymää. Jotain uupuu?Ulkoa N-Trekin erottaa mustasta etusäleiköstä ja ovipeileistä, sekä uusituista LED-valoista. Myös puskureiden alaosat ovat tummanpuhuvia. Ilme on hieman karskimpi ja tummempi, mikä pukee X-Trailia.X-Trailia leimaa sama piirre kuin lähes jokaista Nissan-mallia. Siitä puuttuu se jokin. Vaikka N-Trekin pitäisi olla hieman tavallista karskimpi katumaasturimalli, ei sitä voi millään sanoa persoonalliseksi vaihtoehdoksi. Nissaniin on pakko yhdistää sanapari ”ihan kiva”. Toisaalta perusautoissa ei ole mitään vikaa.Toki samaan syssyyn on todettava, että X-Tail poikkeaa monesta muusta katumaasturimallista siinä, että siihen on ympätty maastoajoajotilat. Kyseessä onkin luokkansa kyvykkäimpiin lukeutuva SUV, josta löytyy monesta muusta autosta puuttuva alamäkihidastin.Koeajolla ei tarjoutunut mahdollisuutta kokeilla autoa liukkaalla pinnalla tai mitenkään kovin maastoisissa olosuhteissa, mutta auto kyllä kipusi paikoista, joissa moni vajaavetoinen olisi jäänyt seisomaan sormi suussa. Kelirikon aikaisella mökkitiellä X-Trail on takuulla kuin kotonaan. Nissan X-trail N-Trek HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 2 sähkömoottoria Automaattivaihteisto 157 kW (213 hv), 525 Nm WLTP-kulutus 6,2 l/100km CO2-päästöt 142 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 680 mm Leveys 1 840 mm Korkeus 1 725 mm Akseliväli 2 705 mm Tavaratila 575-1 396 l Omamassa 1 487 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Takuu 3 v / 100 000 km E-Power 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 55 468 € Koeajoauton hinta 58 195€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei 21.8.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille 14.7.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – uutta älyä ja rohkeampaa tyyliä suosikille 12.6.2024 Koeajo Maistiainen: Nissan Qashqai uudistuu harkitusti – hinnat alkavat 32650 eurosta 19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä 4.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä 18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä 11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Pullakuskin painajainen - nokattomien pakettiautojen pelottava kolaritesti vuodelta 1985 19.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford Sierra 3.0 XR6 '85 20.7.2025 Ajoneuvot Trailseeker onkin Euroopassa osuvammin Subaru E-Outback - myös Solterran facelift lanseerattiin viimein meikäläisille markkinoille 20.7.2025 Matkailu Maailman vanhin moottorirata on myös useamman legendaarisen lentokoneen syntypaikka 20.7.2025 Ajoneuvot "Hei Mercedes, avaa ikkuna" – Uusi Mercedes-Benz CLA tottelee puhetta ja ymmärtää tunnetilasi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 19.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Pullakuskin painajainen - nokattomien pakettiautojen pelottava kolaritesti vuodelta 1985 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä?