22.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: onko Ford Ranger Raptor maailman hyödyllisin turhake? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ranger Raptor siirtyy toiseen sukupolveen, ja saa annoksen asennetta lisää. Hyvää: maastokyvyt, viimeistely, elämänilo Huonoa: hinta, kulutus Vuonna 2019 esiteltiin etenkin meille eurooppalaisille hurjan tuntuinen Ford Ranger Raptor. Kyseessä oli äärimmilleen roinattu versio Ranger-lava-autosta. Moottori testasi autoa niin Marokon hiekkadyyneillä, kuin Suomen kuoppaisilla metsäteillä, eikä kummassakaan sijainnissa autolle tuntunut löytyvän rajoja.Isoimmat moitteet ansaitsi kaksilitrainen nelisylinterinen EcoBlue-dieselmoottori. Edes kaksoisahdettuna työkonemainen moottori oli autolle juuri ja juuri riittävän voimakas – kuitenkin huippuunsa viritetty alusta tarjosi autolle niin hyvät ajo-ominaisuudet, että lisäteho ei olisi ollut pahitteeksi.Nyt tuota ongelmaa on lähdetty korjaamaan kokonaan erilaisella moottorilla. Nyt pellin alla toimii kolmilitrainen V6-bensiinimoottori, joka on niin ikään kaksoisahdettu. Tehoa on nyt 58 kilowattia (79 hevosvoimaa) aiempaa enemmän ja vääntöä on kutakuinkin sama määrä. Auton liikuttamisessa tämä näkyy selvästi: nyt Raptor liikkuu tarvittaessa kokoonsa nähden rivakasti, mutta ei siltikään mitenkään räjähdysmäisesti.Laajemman katsauksen faceliftissa tehtyihin muutoksiin voi lukea ulkomaan koeajosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRallilavaPienemmillä metsäteillä vauhtia kertyy nopeasti reippaasti, kun vielä aiempaakin hiotumpi alusta tekee töyssyt ja montut ohjaamossa huomaamattomiksi. On vaikea uskoa, miten 2,5 tonnisen lavamöhkön alusta voi toimia näin upeasti, auton liikkeet on helposti ennakoitavissa, töyssyt eivät juuri vaikuta ohjaukseen, ja kallistelut ovat kovassakin vauhdissa erittäin kohtuullisia. Ohjauksessa on tarpeeksi tuntoa, ja auto kokonaisuutena houkuttelisikin leikkimään oman elämän Ari Vatasta jokaisella pienemmällä ja huonokuntoisella tienpätkällä.Myös moottoritiellä ja maantiellä auto kulkee hämmästyttävän mukavasti. Ohjaamo on hyvin äänieristetty, ja kookkaista 35-tuumaisista (ei vakiokoko) renkaista huolimatta autossa ei ilmene vetelyä, ravistuksia, tai muita epämukavuuksia. Meno on ikään kuin henkilöautomaista, mutta pään verran kaikkia muita korkeammalta.Autoa voi ajaa mielensä mukaan aina takavetoisena, aina nelivetoisena, tai automaattitilassa, joka on oletuksena takavetoinen, mutta kytkee tarvittaessa nelivedon päälle. Suurin osa tieajosta tulee ajettua tällä automaatilla, eikä sen toiminnassa ilmene moitittavaa – mutta välillä etuakselin osallistuminen menoon tapahtuu vasta yliohjautumisen alettua.Sinne minne muilla ei ole asiaaKaikkein eniten kotonaan Ford Ranger Raptor on kuitenkin siellä, missä eteneminen on kaikkein vaikeinta. Viikon koeajon aikana autolla ehdittiin rymytä muun muassa umpeen tuiskuttaneella metsätiellä, johon oli tosin noin kuukautta aiemmin poljettu pohjat toisen maastoauton toimesta. Tällaisella pohjalla eteneminen oli oikeastaan helppoa pitkästä ja jyrkästä ylämäestä huolimatta. Jos auto lipsahti hieman pois uralta, nousi se lukkojen kanssa pakitettaessa varsin helposti takaisin reitille. Päivityksen myötä Ranger Raptorissa on tasauspyörästön lukot nimittäin myös etuakselilla. Eteneminen sujui niin helposti, että kyydissä istunut vanhan rakennetun maasturin omistava offroad-mieskin repesi kehumaan auton etenemiskykyä.Tasauspyörästön lukot löytyvät niin edestä kuin takaa, ja ne kytketään käyttöön kosketusnäytöltä.Umpihankeen edes Raptor ei kuitenkaan aivan pystynyt. Koko talven lumia vastaan taistellessa päästiin kuitenkin etenemään useita kymmeniä metrejä ennen matkan katkeamista. Lopulta auto nousi pohjansa varaan ja renkaat jäivät sen verran ilmaan, että jouduttiin pyytämään traktorimiestä avustamaan poispääsyssä.Käytännössä Ford Ranger Raptor siis menee offroad-harrastelaitteesta, mutta sen lisäksi sen viisipaikkaisuuden autosta se toimii myös arjessa. Lavalla kulkee myös tarvittaessa enemmänkin tavaraa, ja huonolla kelillä tavaran puhtaana pitämisessä auttaa lisävarusteinen sähköllä toimiva lavakate. Lämmintä tavaratilaa ei kuitenkaan luonnollisesti löydy täyssähköisen F150 Lightning -isosisaren tapaan. Sinällään auto on siis käytettävyydeltään erinomaisen monipuolinen.Tarttuva tautiAuton merkittävimmäksi heikkoudeksi jää kuitenkin bensiinimoottorin mukanaan tuoma älytön kulutus. Viikon koeajon aikana autolla ei päästy kertaakaan ajotietokoneen mukaan alle 16l/100 km -kulutukseen, ja yleensä polttoainetta paloi yli 20 litraa sataselle. Tämä on aivan järkyttävä määrä nykyautolle, huolimatta auton ainutlaatuisuudesta ja parantuneesta ajettavuudesta. Suomessa tästä saastuttamisen määrästä kuitenkin maksetaan verottajalle niin auton ostotilanteessa, kuin polttoainetta tankatessa sen verran sievoinen määrä veroja, että siitä pitäisi jäädä jonkin verran varaa vaikka päästöoikeuksien ostamiseksi.Toisekseen Raptorilla jaaminen aiheuttaa vakavan ”offikärpäsen” pureman. Vaikka auto eteneekin oman matkaansa jopa umpihangessa ja on muutenkin kaikin puolin vakuuttava, silti kiinni jäämisen jälkeen päälimmäisenä jää mieleen, että olisipa ollut hienoa päästä vielä vähän pidemmälle. Eikä tämä kuume ole aivan täysin helpottanut vielä tätä juttua kirjoittaessakaan, pari viikkoa auton palauttamisen jälkeen.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaFord F-150 Raptor R on Raptor isolla R:llä – olisivatkohan 700 hevosvoimaa viimeinkin riittävät tuotantoavolavaan? Ford Ranger Raptor on Stadin Brankkarien valinta ensihoidon johtoautoksi Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin Koeajo: Menopeli Marokkoon – Ford Ranger Raptor Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”