14.11.2021 Automatkailu Autosurffailu on hauskaa puuhaa, vinkit dyyneillä ajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dyyneillä ajaminen ei eroa lumella ajamisesta kuin yhdessä asiassa – dyyneillä on kuumaa, kun lumella on puolestaan tarjolla selvästi kylmempää kyytiä. Jos joku on käynyt harrastamassa jäätiköllä ajoa esimerkiksi Islannissa, hiekkadyyneillä ajoa varten tarvitaan samanlainen alustus. Rengaspaineet pudotetaan ensin alas. Useimpien maastureiden tai avolavojen kohdalla puhutaan hieman alle yhden barin paineista. Näin saadaan auton alle hieman lisää kantavaa pintaa, kun renkaassa on vähemmän ilmaa ja rengas ”leviää” auton painon alla suuremmaksi. Etenemiskykyä edistetään myös kytkemällä päälle hidas neliveto. Takalukkoja ei tarvitse lukita, mutta toki niitä voi ja kannattaa käyttää tiukan paikan tullen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljaa hyvä tulee… Rauhallisuus on pehmeässä hiekassa kaiken a ja o. Turhan innokas kaasupolkimen käyttö kaivaa pyörät turhaan hiekkaan, ja samoin tiukka jarrutus saa auton juuttumaan helposti paikoilleen. Jos mahdollista auton kannattaa antaa rullata pysähdyksiin painamatta jarrua lainkaan. Liikkeelle siis rauhallisesti kiihdyttäen, ja oikea ajoreitti kannattaa hahmottaa rauhassa etukäteen. Ja jos edessä menee toinen auto, silloin kannattaa seurata perässä sen jo hieman tamppaamalla uralla. Tasaisella ajo ei vaadi sen kummempaa taitoa, mutta mitäs hauskaa siinä on. Hupi alkaa vasta hiekkadyynejä ylös ja alas surffaillen. …mutta vauhtiakin tarvitaan Vauhtia kannattaa kerätä dyynille nousuun riittävästi, sillä sitä ei saa nousun alettua enää lisää. Nyrkkisääntönä hidas kolmonen on hyvä yleisvaihde, mutta myös nelosta kannattaa käyttää. Käsivaihteiston kanssa vaihtojen on hyvä olla ripeitä – ja etenkin alaspäin vaihdettaessa samalla kun kiivetään rinnettä ylöspäin. Hyvää vauhtia ei kannata tappaa. Automaatin kanssa ajo on helpompaa, mutta dyyniä alaspäin tultaessa kannattaa lukita päälle joko ensimmäinen tai toinen vaihde. Samoin joskus kannattaa vauhtia kerätessä lukita sisään kolmonen, jottei automaatti vaihda juuri väärässä kohdassa isompaa silmään. Ja se dyyneiltä alastulo… Dyyniä ei kannata ylittää liian suurella vauhdilla, ellei alla ole tätä varten suunniteltua menopeliä. Toki hyppääminen on aina hauskaa, mutta silloin myös hajottaa helposti jotain. Ja rinnettä alas tultaessa ei saa jarruttaa, koska silloin auton perä karkaa nopeasti sivulle. Ja kun perä karkaa sivulle liikaa, silloin on vaarana että auton lähtee pyörimään sivusuunnassa katon kautta ympäri. Eli jos perä lähtee sivulle, siihen vastataan kuten etuvetoisella liukkaalla ajettaessa – lisäämällä kaasua. Ilman vetoa ei kannata edetä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Loivasti surffaten Ajolinjoista vielä sen verran, että käännökset kannattaa yrittää pitää loivina, ja jos auto on pakko pysäyttää, se kannattaa pysäyttää sellaiseen paikkaan, mistä pääsee varmasti liikkeelle uudestaan: siis joko tasaiselle tai keula alamäkeen. Loivien liikkeiden puolesta puhuu sekin, että jos nopeutta on liikaa, ja rattia käännetään terävästi, rengas saattaa lähteä vanteelta. Ylimääräiset rengastalkoot vievät turhaan aikaa itse varsinaiselta hauskanpidolta. Ja jos oikein huonosti sattuu, rengas lähtee vanteelta sellaisessa paikkaa, missä sen vaihtaminen ei ole aivan yksinkertaista. Lapio ei ole aavikolla turha varuste. Tunkille on vähemmän käyttöä pehmeässä hiekassa. Silmä oppii Pienen harjoittelun jälkeen silmä tottuu myös lukemaan hiekkaa; missä se on pehmeämpää ja missä se kantaa paremmin. Ja jos auto juuttuu hiekkaan, sitä ei kannata pelästyä. Omia renkaanjälkiä pitkin pakittamalla voi hakeutua paikkaan, josta pääsee paremmin eteenpäin. Joskus jumi voi tietysti olla niin tiukka, ettei siitä päästä liikkeelle enää omin voimin. Siksi dyyneille ei kannata suunnata koskaan yksin tai vain yhdellä ajoneuvolla. Paikkoja riittää, mutta kauas on pitkä matka Aavikoita on maailmassa vielä riittävästi, mutta aika moni niistä on hankalien yhteyksien päässä. Helpointa hiekka-aavikolla ajo on huvipuistossa nimeltä Arabiemiirikunnat; sekä Dubaissa että Abu Dhabissa on useita dyyniajoa tarjoavia yrityksiä. Myös Marokkoa voi suositella, Saharan laidalla on tilaa temmeltää. Siellä kannattaa suunnata Erg Chebbiin, Marokon toiselle suurelle hiekkamerelle. Namibiassa on myös hienoja ja isoja dyynejä, mutta sinne on matkustettava jo huomattavasti kauemmin. Tosin samalla voi käydä safarilla joissain alueen isoista luonnonpuistoista. USA:sta löytyy myös useita paikkoja; esimerkiksi Kaliforniassa lähellä Meksikon rajaa kannattaa suunnata Imperial Sand Dunes/Glamis nimiseen paikkaan. Idahossa voi suositella St. Anthony Sand Dunesia. Nevadassa on myös useampi hieno paikka, paras lienee Winnemucca Dunes. Paras kaikista paikoista löytyy kuitenkin Utahista, Sand Hollow State Park on lajin harrastajien mekka rapakon takana. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku