14.11.2021 Automatkailu Autosurffailu on hauskaa puuhaa, vinkit dyyneillä ajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dyyneillä ajaminen ei eroa lumella ajamisesta kuin yhdessä asiassa – dyyneillä on kuumaa, kun lumella on puolestaan tarjolla selvästi kylmempää kyytiä. Jos joku on käynyt harrastamassa jäätiköllä ajoa esimerkiksi Islannissa, hiekkadyyneillä ajoa varten tarvitaan samanlainen alustus. Rengaspaineet pudotetaan ensin alas. Useimpien maastureiden tai avolavojen kohdalla puhutaan hieman alle yhden barin paineista. Näin saadaan auton alle hieman lisää kantavaa pintaa, kun renkaassa on vähemmän ilmaa ja rengas ”leviää” auton painon alla suuremmaksi. Etenemiskykyä edistetään myös kytkemällä päälle hidas neliveto. Takalukkoja ei tarvitse lukita, mutta toki niitä voi ja kannattaa käyttää tiukan paikan tullen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljaa hyvä tulee… Rauhallisuus on pehmeässä hiekassa kaiken a ja o. Turhan innokas kaasupolkimen käyttö kaivaa pyörät turhaan hiekkaan, ja samoin tiukka jarrutus saa auton juuttumaan helposti paikoilleen. Jos mahdollista auton kannattaa antaa rullata pysähdyksiin painamatta jarrua lainkaan. Liikkeelle siis rauhallisesti kiihdyttäen, ja oikea ajoreitti kannattaa hahmottaa rauhassa etukäteen. Ja jos edessä menee toinen auto, silloin kannattaa seurata perässä sen jo hieman tamppaamalla uralla. Tasaisella ajo ei vaadi sen kummempaa taitoa, mutta mitäs hauskaa siinä on. Hupi alkaa vasta hiekkadyynejä ylös ja alas surffaillen. …mutta vauhtiakin tarvitaan Vauhtia kannattaa kerätä dyynille nousuun riittävästi, sillä sitä ei saa nousun alettua enää lisää. Nyrkkisääntönä hidas kolmonen on hyvä yleisvaihde, mutta myös nelosta kannattaa käyttää. Käsivaihteiston kanssa vaihtojen on hyvä olla ripeitä – ja etenkin alaspäin vaihdettaessa samalla kun kiivetään rinnettä ylöspäin. Hyvää vauhtia ei kannata tappaa. Automaatin kanssa ajo on helpompaa, mutta dyyniä alaspäin tultaessa kannattaa lukita päälle joko ensimmäinen tai toinen vaihde. Samoin joskus kannattaa vauhtia kerätessä lukita sisään kolmonen, jottei automaatti vaihda juuri väärässä kohdassa isompaa silmään. Ja se dyyneiltä alastulo… Dyyniä ei kannata ylittää liian suurella vauhdilla, ellei alla ole tätä varten suunniteltua menopeliä. Toki hyppääminen on aina hauskaa, mutta silloin myös hajottaa helposti jotain. Ja rinnettä alas tultaessa ei saa jarruttaa, koska silloin auton perä karkaa nopeasti sivulle. Ja kun perä karkaa sivulle liikaa, silloin on vaarana että auton lähtee pyörimään sivusuunnassa katon kautta ympäri. Eli jos perä lähtee sivulle, siihen vastataan kuten etuvetoisella liukkaalla ajettaessa – lisäämällä kaasua. Ilman vetoa ei kannata edetä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Loivasti surffaten Ajolinjoista vielä sen verran, että käännökset kannattaa yrittää pitää loivina, ja jos auto on pakko pysäyttää, se kannattaa pysäyttää sellaiseen paikkaan, mistä pääsee varmasti liikkeelle uudestaan: siis joko tasaiselle tai keula alamäkeen. Loivien liikkeiden puolesta puhuu sekin, että jos nopeutta on liikaa, ja rattia käännetään terävästi, rengas saattaa lähteä vanteelta. Ylimääräiset rengastalkoot vievät turhaan aikaa itse varsinaiselta hauskanpidolta. Ja jos oikein huonosti sattuu, rengas lähtee vanteelta sellaisessa paikkaa, missä sen vaihtaminen ei ole aivan yksinkertaista. Lapio ei ole aavikolla turha varuste. Tunkille on vähemmän käyttöä pehmeässä hiekassa. Silmä oppii Pienen harjoittelun jälkeen silmä tottuu myös lukemaan hiekkaa; missä se on pehmeämpää ja missä se kantaa paremmin. Ja jos auto juuttuu hiekkaan, sitä ei kannata pelästyä. Omia renkaanjälkiä pitkin pakittamalla voi hakeutua paikkaan, josta pääsee paremmin eteenpäin. Joskus jumi voi tietysti olla niin tiukka, ettei siitä päästä liikkeelle enää omin voimin. Siksi dyyneille ei kannata suunnata koskaan yksin tai vain yhdellä ajoneuvolla. Paikkoja riittää, mutta kauas on pitkä matka Aavikoita on maailmassa vielä riittävästi, mutta aika moni niistä on hankalien yhteyksien päässä. Helpointa hiekka-aavikolla ajo on huvipuistossa nimeltä Arabiemiirikunnat; sekä Dubaissa että Abu Dhabissa on useita dyyniajoa tarjoavia yrityksiä. Myös Marokkoa voi suositella, Saharan laidalla on tilaa temmeltää. Siellä kannattaa suunnata Erg Chebbiin, Marokon toiselle suurelle hiekkamerelle. Namibiassa on myös hienoja ja isoja dyynejä, mutta sinne on matkustettava jo huomattavasti kauemmin. Tosin samalla voi käydä safarilla joissain alueen isoista luonnonpuistoista. USA:sta löytyy myös useita paikkoja; esimerkiksi Kaliforniassa lähellä Meksikon rajaa kannattaa suunnata Imperial Sand Dunes/Glamis nimiseen paikkaan. Idahossa voi suositella St. Anthony Sand Dunesia. Nevadassa on myös useampi hieno paikka, paras lienee Winnemucca Dunes. Paras kaikista paikoista löytyy kuitenkin Utahista, Sand Hollow State Park on lajin harrastajien mekka rapakon takana. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 21.7.2024 Ulkomaanmatkailu Speyerin tekniikan museo – maalla, merellä ja aika lailla ilmassa sekä sen yläpuolellakin 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 17.7.2024 Automatkailu Päivän kuva: ostalgiaa Itä-Saksan hengessä eli Trabant kattoteltalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan