11.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: onko Honda Super Cub 125 maailman paras moottoripyörä? Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 100 miljoonaa myytyä moottoripyörää ja 63 vuotta markkinoilla. Honda Super Cub 125 todistaa, että hyvää ei kannata muuttaa liian usein. Hyvää: avaimeton käyttö, helppokäyttöinen keskipakokytkin, polttonestetalous, klassinen ulkonäkö. Huonoa: automaattikytkimen nykäisy pienemmälle vaihdettaessa. 63 vuotta sitten esiteltyä Honda Super Cub -pyörää on myyty yli 100 miljoonaa kappaletta. Tämän maailman eniten valmistetun moottoripyörämallin kokonaismyyntimäärä on yli viisinkertainen verrattuna VW Kuplaan, joka ehti olla markkinoilla 65 vuoden ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapauden symboliMoottoripyörää pidetään yleisesti suorituskyvyn ja vapauden symbolina. Vain 125-kuutioinen Super Cub ei seitsemän kilowatin tehollaan luo maailmoja syleilevää suorituskykyä, mutta vapautta se on tuonut ehkä useammalle ihmiselle kuin mikään muu ajoneuvo. Super Cub on nimittäin äärimmäisen suosittu muun muassa Aasiassa, jossa kätevä ja taloudellinen kaksipyöräinen on usein talouden ainoa moottorikäyttöinen kulkuneuvo.Honda tavoitteli aikanaan Super Cubin suunnittelussa helppoa ajettavuutta, käytännöllisyyttä, edullista hankintahintaa sekä mahdollisimman alhaisia käyttökustannuksia. Suosiosta päätellen valmistaja onnistui tavoitteissaan yli odotusten. Kaikista vuonna 1948 perustetun Hondan valmistamista moottoripyöristä Super Cub edustaa noin 30 prosenttia.Tämän päivän Super Cubin ulkonäkö on etupään levyjarrua ja valuvanteita lukuunottamatta lähes identtinen vuoden 1958 mallin kanssa. Koeajopyörässä jopa väritys oli täsmälleen sama, jota Honda käytti lanseerausvaiheessa.Huippumodernia tekniikkaaSivuprofiililtaan Super Cub muistuttaa skootteria avorunkoineen. Tasaisen lattian sijaan kuljettajan jaloille on kuitenkin varattu jalkatapit, mikä tuo 17-tuumaisten pyörien ohella moottoripyörämäistä ajotunnelmaa. Perinteisen ulkonäön vastapainoksi pyörässä on huippumoderni avaimeton käyttöjärjestelmä, ja satulan alla olevaan polttoainesäiliön korkkiinkin pääsee käsiksi sähköisellä napilla avattavalla satulan lukituksella.Virtanapin kääntö ja painallus, minkä jälkeen nelitahtimoottori herää henkiin käynnistysnapin painalluksella. Lähes sähkömoottorimaisen hiljainen käyntiääni ei varmasti häiritse herkkäunisempiakaan naapureita, jos pitää lähteä liikkeelle aikaisin aamulla tai palata kotiin myöhään illalla.Missä kytkinkahva?Hallintalaitteet poikkeavat normaalista siinä mielessä, että kytkinkahvaa ei ole lainkaan. Ratkaisu selittyy automaattikytkimen käytöllä. Vaihdekaaviokin on omanlaisensa, sillä vapaa on ylimpänä ja vaihteet pienimmästä suurimpaan löytyvät, kun vaihdepoljinta polkee alaspäin.Ajaminen on helppoa: vaihde polkaistaan silmään, ja Super Cub lähtee liikkeelle kaasua kääntämällä. Suuremmalle vaihtaminen sujuu pehmeämmin, kun samalla kääntää kaasun hetkeksi pois. Pienemmälle vaihtaessa moottorijarrutus tuntuu selvänä nykäisynä, vaikka yrittäisi kaasulla miten tasata kierroksia. Ykkösvaihde riittää 50 km/h -mittarinopeuteen, kakkonen 80:een ja kolmonen 105 kilometriin tunnissa.Parhaimmillaan Super Cub on lyhyehköillä matkoilla, ja keveytensä sekä helpon ajettavuutensa ansiosta sillä pujottelee mielikseen ahtaassakin kaupunkiympäristössä. Siellä Super Cub tuntuu suorastaan ripeältä, ja vielä kahdeksankympin rajoitusalueellakin pysyy hyvin liikenteen rytmissä mukana. Myötätuuleen satasen nopeusraja ylittyy, kunhan odottaa riittävän pitkään kaasu pohjassa, mutta vastatuuleen maaginen satasen raja jää rikkomatta. Analoginen nopeusmittari nousi koeajon aikana myötätuulessa korkeimmillaan 112 km/h -lukemaan.Jarrujen tuntuma on hyvä ja tehokin täysin riittävä suorituskykyyn nähden. Etujarrussa on lakisääteinen ABS-järjestelmä, mutta takajarru on perinteinen ja toimivaksi todettu rumpujarru vailla hienouksia. Jousituksessakaan ei ole turhia (lue: hintaa nostavia) säätöjä, mutta yhden hengen kuormalla Super Cub selvittää hidasteet ja tien muut epätasaisuudet mukavan pehmeästi, kunhan nopeuden pitää olosuhteisiin nähden järkevänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutus alle kaksi litraa sadallaSkootterimaisen ulkonäön vastapainoksi halkaisijaltaan isot pyörät tuovat vakautta ajoon. Kaarreajossa vakaus ja rauhallinen kääntyvyys yllättävät aluksi niin, että pyörä tekee jopa loivempaa kaarrosta kuin kuljettaja odottaisi.Koeajokulutus jäi 1,85 litraan sadalla, vaikka ajo ei ollutkaan taloudellisuuteen tähtäävää. Siten 3,7 litran tankillinen riittää noin 200 kilometrin matkalle. Nykyisellä bensiinin hinnalla sadan kilometrin polttoainekustannus jää noin 3,5 euroon.Super Cubin sympaattinen ulkonäkö ja hiljainen ääni ovat yhdistelmä, jolla kerää liikenteessä jatkuvasti hymyjä ja peukutuksia. Kuljettajallakaan ei ole valittamista, sen verran helppoa ja hauskaa Super Cubilla ajaminen on.Ulkonäön perusteella pyörää erehtyy helposti luulemaan mopoksi, jolloin niihin nähden hyvä kiihtyvyys ja sataseen nouseva huippunopeus yllättävät kanssaliikkujat helposti. Yksi mallin menestyksen avaimia on varmasti se, että ajaminen ei vaadi kytkimen käytön opettelua, ja vaihteistoa on lähes mahdoton saada rikki huolimattomallakaan käytöllä.Hankinta helppo perustellaHuonoja puolia saa hakemalla hakea. Ehkä perinteinen avaimellinen virtalukko olisi ainakin satunnaiselle käyttäjälle yksinkertaisempi omaksua kuin avaimeton käyttöjärjestelmä, mutta tämäkin on osittain makuasia. Huoltotöiden monimutkaisuudestakaan ei voi valittaa, sillä ilmajäähdytteinen moottori ei juuri kaipaa huolenpitoa normaaleja öljynvaihtoja ja ketjun voitelua lukuun ottamatta.Super Cubin hankintaa ei siis ole vaikea perustella. Se on helppokäyttöinen ja kaikille perheenjäsenille sopiva kulkuneuvo – toki sillä edellytyksellä, että kuljettajalla pitää olla vähintään kevytmoottoripyöräkortti. Super Cub vie vähän tilaa niin omassa pihassa tai autokatoksessa kuin matkan varrelle pysäköitäessäkin. Kulutuksen ohella käyttökulut ovat muutenkin minimissään, ja kilpailevat jopa sähköskootterien kanssa.Eikä yli 100 miljoonaa kappaletta myydyssä mallissa todennäköisesti enää ole ainakaan suurempia lastentauteja. Jos moottoripyörän hyvyyttä arvostellaan myyntilukujen perusteella, on Super Cubin oltava maailman paras moottoripyörä. Ainakin omassa luokassaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda Super Cub 125 Koeajetun auton hinta varusteineen 4 490 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, 4 vaihdetta, ketjuveto. Teho 7,1 kW (9 hv), 7500 r/min Vääntö 10,4 Nm (5000 r/min) Vääntö 10,4 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 109 kg, akseliväli 1 245 mm, tankin tilavuus 3,7 litraa. Rengaskoko: edessä 70/90-17, takana 80/90-17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja