6.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pakkaamisen pikkujättiläinen – Opel Combo Cargo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Combo Cargo kuljettaa perille asti, vaikka päämäärä olisi ahdaskin. Hyvää: nöyrä moottori, jousitusmukavuus, ohjaamon säilytystilat. Huonoa: keulan mittojen arviointi, tahmea ohjaus maantiellä. Aivan kuten tila-autoversionsakin, myös PSA-yhtymän pienet pakettiautot Citroën Berlingo Van, Peugeot Partner sekä nyt koeajettu Opel Combo Cargo eroavat visuaalisesti varsin selvästi toisistaan, vaikka sisuskalut ovat samoja.Opelin ohjaamossa tämä tarkoittaa muun muassa mittariston, ohjauspyörän ja viiksikytkinten vaihtumista saksalaistyylisiin – esimerkiksi pyyhkimien käyttö sujuu siis loogisemmin kuin ranskalaissisarissa. Manuaali-ilmastoinnin painonapit olisi kyllä saman tien voitu korvata kiertosäätimillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilöautomainenCombo Cargon ajoasento on väliseinästä huolimatta suhteellisen tilava, mutta istuinosa viettää eteenpäin, mikä suosii lyhyitä kaupunkilähettikeikkoja. Keskipaikka on tietysti aika kompakti, mutta jonkinlainen läpikuljettavuuskin löytyy. Ison kiitoksen voi jakaa pikkutavaran säilytystiloista, joita löytyy ympäri ohjaamoa. Keskimatkustajan selkänoja kaatuu pakutapaan alas ja muodostaa työtason läppäriä varten.Combo on pakettiautoksi kätevän kokoinen, ja muuttuu sitä näppärämmäksi mitä ahtaampiin porttikongeihin tunkeudutaan. Pitkähkön keulan ulottuvuudet vain jäävät kuskilta pimentoon, eivätkä edes lisävarusteiset parkkitutkat aina auta. Ranskalaisperusta tuntuu elastisessa jousituksessa, ja moottorikin vetää pontevalla pehmeydellä. Kohtuuhiljainenkin auto on, erityisesti soratiellä hämmentävän rapinavapaa. Ohjaus on taajamassa luonteva, mutta maantiellä keinotekoisen voimakas keskitys heikentää suuntavakavuutta.Perästään käytännöllinenKuormatila on selväpiirteinen ja luukut hyvin suunniteltu, ja kantavuuttakin piisaa 890 kilon edestä. Ne esineet, jotka eivät mahdu 2,13 metriä pitkään tilaan, saavat reilut 1,3 metriä lisää ulottuvuutta väliseinän luukun läpi, kun oikeanpuoleisin matkustajan istuin kipataan kumoon.Auton suhteellinen mataluuskaan ei haittaa, jos kappalekoko on kohtuullinen, mutta aikuinen ei kovin mielellään ryömi lattian ja katon väliin kuormaa asettelemaan. Tässä vaiheessa onkin hyvä usuttaa jälkikasvu sisään jelppimään – toimenpidettä nopeuttaa matala kuormauskynnys.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Combo Cargo Enjoy 1.5 Diesel Turbo L2H1 Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 787 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1812 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella