6.12.2019

Koeajo: Pakkaamisen pikkujättiläinen – Opel Combo Cargo

Opel Combo Cargo

Opel Combo Cargo kuljettaa perille asti, vaikka päämäärä olisi ahdaskin. Hyvää: nöyrä moottori, jousitusmukavuus, ohjaamon säilytystilat. Huonoa: keulan mittojen arviointi, tahmea ohjaus maantiellä.

Aivan kuten tila-autoversionsakin, myös PSA-yhtymän pienet pakettiautot Citroën Berlingo Van, Peugeot Partner sekä nyt koeajettu Opel Combo Cargo eroavat visuaalisesti varsin selvästi toisistaan, vaikka sisuskalut ovat samoja.

Opel Combo Cargo

Opelin ohjaamossa tämä tarkoittaa muun muassa mittariston, ohjauspyörän ja viiksikytkinten vaihtumista saksalaistyylisiin – esimerkiksi pyyhkimien käyttö sujuu siis loogisemmin kuin ranskalaissisarissa. Manuaali-ilmastoinnin painonapit olisi kyllä saman tien voitu korvata kiertosäätimillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilöautomainen

Combo Cargon ajoasento on väliseinästä huolimatta suhteellisen tilava, mutta istuinosa viettää eteenpäin, mikä suosii lyhyitä kaupunkilähettikeikkoja. Keskipaikka on tietysti aika kompakti, mutta jonkinlainen läpikuljettavuuskin löytyy. Ison kiitoksen voi jakaa pikkutavaran säilytystiloista, joita löytyy ympäri ohjaamoa. Keskimatkustajan selkänoja kaatuu pakutapaan alas ja muodostaa työtason läppäriä varten.

Combo on pakettiautoksi kätevän kokoinen, ja muuttuu sitä näppärämmäksi mitä ahtaampiin porttikongeihin tunkeudutaan. Pitkähkön keulan ulottuvuudet vain jäävät kuskilta pimentoon, eivätkä edes lisävarusteiset parkkitutkat aina auta.

Ranskalaisperusta tuntuu elastisessa jousituksessa, ja moottorikin vetää pontevalla pehmeydellä. Kohtuuhiljainenkin auto on, erityisesti soratiellä hämmentävän rapinavapaa. Ohjaus on taajamassa luonteva, mutta maantiellä keinotekoisen voimakas keskitys heikentää suuntavakavuutta.

Perästään käytännöllinen

Kuormatila on selväpiirteinen ja luukut hyvin suunniteltu, ja kantavuuttakin piisaa 890 kilon edestä. Ne esineet, jotka eivät mahdu 2,13 metriä pitkään tilaan, saavat reilut 1,3 metriä lisää ulottuvuutta väliseinän luukun läpi, kun oikeanpuoleisin matkustajan istuin kipataan kumoon.

Opel Combo Cargo

Auton suhteellinen mataluuskaan ei haittaa, jos kappalekoko on kohtuullinen, mutta aikuinen ei kovin mielellään ryömi lattian ja katon väliin kuormaa asettelemaan. Tässä vaiheessa onkin hyvä usuttaa jälkikasvu sisään jelppimään – toimenpidettä nopeuttaa matala kuormauskynnys.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Opel Combo Cargo Enjoy 1.5 Diesel Turbo L2H1

Hinta alkaen

27 764 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

29 787 €

Moottori

Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 3750 r/min

Vääntö

300 Nm (1750 r/min)

Vääntö

300 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,8 s

Huippunopeus

184 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

154 g/km

Mitat

pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1812 mm, akseliväli 2975 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1000 / 750 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 90 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat