6.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pakkaamisen pikkujättiläinen – Opel Combo Cargo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Combo Cargo kuljettaa perille asti, vaikka päämäärä olisi ahdaskin. Hyvää: nöyrä moottori, jousitusmukavuus, ohjaamon säilytystilat. Huonoa: keulan mittojen arviointi, tahmea ohjaus maantiellä. Aivan kuten tila-autoversionsakin, myös PSA-yhtymän pienet pakettiautot Citroën Berlingo Van, Peugeot Partner sekä nyt koeajettu Opel Combo Cargo eroavat visuaalisesti varsin selvästi toisistaan, vaikka sisuskalut ovat samoja. Opelin ohjaamossa tämä tarkoittaa muun muassa mittariston, ohjauspyörän ja viiksikytkinten vaihtumista saksalaistyylisiin – esimerkiksi pyyhkimien käyttö sujuu siis loogisemmin kuin ranskalaissisarissa. Manuaali-ilmastoinnin painonapit olisi kyllä saman tien voitu korvata kiertosäätimillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkilöautomainen Combo Cargon ajoasento on väliseinästä huolimatta suhteellisen tilava, mutta istuinosa viettää eteenpäin, mikä suosii lyhyitä kaupunkilähettikeikkoja. Keskipaikka on tietysti aika kompakti, mutta jonkinlainen läpikuljettavuuskin löytyy. Ison kiitoksen voi jakaa pikkutavaran säilytystiloista, joita löytyy ympäri ohjaamoa. Keskimatkustajan selkänoja kaatuu pakutapaan alas ja muodostaa työtason läppäriä varten. Combo on pakettiautoksi kätevän kokoinen, ja muuttuu sitä näppärämmäksi mitä ahtaampiin porttikongeihin tunkeudutaan. Pitkähkön keulan ulottuvuudet vain jäävät kuskilta pimentoon, eivätkä edes lisävarusteiset parkkitutkat aina auta. Ranskalaisperusta tuntuu elastisessa jousituksessa, ja moottorikin vetää pontevalla pehmeydellä. Kohtuuhiljainenkin auto on, erityisesti soratiellä hämmentävän rapinavapaa. Ohjaus on taajamassa luonteva, mutta maantiellä keinotekoisen voimakas keskitys heikentää suuntavakavuutta. Perästään käytännöllinen Kuormatila on selväpiirteinen ja luukut hyvin suunniteltu, ja kantavuuttakin piisaa 890 kilon edestä. Ne esineet, jotka eivät mahdu 2,13 metriä pitkään tilaan, saavat reilut 1,3 metriä lisää ulottuvuutta väliseinän luukun läpi, kun oikeanpuoleisin matkustajan istuin kipataan kumoon. Auton suhteellinen mataluuskaan ei haittaa, jos kappalekoko on kohtuullinen, mutta aikuinen ei kovin mielellään ryömi lattian ja katon väliin kuormaa asettelemaan. Tässä vaiheessa onkin hyvä usuttaa jälkikasvu sisään jelppimään – toimenpidettä nopeuttaa matala kuormauskynnys. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Combo Cargo Enjoy 1.5 Diesel Turbo L2H1 Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 787 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1812 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe