6.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pakkaamisen pikkujättiläinen – Opel Combo Cargo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Combo Cargo kuljettaa perille asti, vaikka päämäärä olisi ahdaskin. Hyvää: nöyrä moottori, jousitusmukavuus, ohjaamon säilytystilat. Huonoa: keulan mittojen arviointi, tahmea ohjaus maantiellä. Aivan kuten tila-autoversionsakin, myös PSA-yhtymän pienet pakettiautot Citroën Berlingo Van, Peugeot Partner sekä nyt koeajettu Opel Combo Cargo eroavat visuaalisesti varsin selvästi toisistaan, vaikka sisuskalut ovat samoja.Opelin ohjaamossa tämä tarkoittaa muun muassa mittariston, ohjauspyörän ja viiksikytkinten vaihtumista saksalaistyylisiin – esimerkiksi pyyhkimien käyttö sujuu siis loogisemmin kuin ranskalaissisarissa. Manuaali-ilmastoinnin painonapit olisi kyllä saman tien voitu korvata kiertosäätimillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilöautomainenCombo Cargon ajoasento on väliseinästä huolimatta suhteellisen tilava, mutta istuinosa viettää eteenpäin, mikä suosii lyhyitä kaupunkilähettikeikkoja. Keskipaikka on tietysti aika kompakti, mutta jonkinlainen läpikuljettavuuskin löytyy. Ison kiitoksen voi jakaa pikkutavaran säilytystiloista, joita löytyy ympäri ohjaamoa. Keskimatkustajan selkänoja kaatuu pakutapaan alas ja muodostaa työtason läppäriä varten.Combo on pakettiautoksi kätevän kokoinen, ja muuttuu sitä näppärämmäksi mitä ahtaampiin porttikongeihin tunkeudutaan. Pitkähkön keulan ulottuvuudet vain jäävät kuskilta pimentoon, eivätkä edes lisävarusteiset parkkitutkat aina auta. Ranskalaisperusta tuntuu elastisessa jousituksessa, ja moottorikin vetää pontevalla pehmeydellä. Kohtuuhiljainenkin auto on, erityisesti soratiellä hämmentävän rapinavapaa. Ohjaus on taajamassa luonteva, mutta maantiellä keinotekoisen voimakas keskitys heikentää suuntavakavuutta.Perästään käytännöllinenKuormatila on selväpiirteinen ja luukut hyvin suunniteltu, ja kantavuuttakin piisaa 890 kilon edestä. Ne esineet, jotka eivät mahdu 2,13 metriä pitkään tilaan, saavat reilut 1,3 metriä lisää ulottuvuutta väliseinän luukun läpi, kun oikeanpuoleisin matkustajan istuin kipataan kumoon.Auton suhteellinen mataluuskaan ei haittaa, jos kappalekoko on kohtuullinen, mutta aikuinen ei kovin mielellään ryömi lattian ja katon väliin kuormaa asettelemaan. Tässä vaiheessa onkin hyvä usuttaa jälkikasvu sisään jelppimään – toimenpidettä nopeuttaa matala kuormauskynnys.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Combo Cargo Enjoy 1.5 Diesel Turbo L2H1 Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 787 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1812 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”