6.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pakkaamisen pikkujättiläinen – Opel Combo Cargo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Combo Cargo kuljettaa perille asti, vaikka päämäärä olisi ahdaskin. Hyvää: nöyrä moottori, jousitusmukavuus, ohjaamon säilytystilat. Huonoa: keulan mittojen arviointi, tahmea ohjaus maantiellä. Aivan kuten tila-autoversionsakin, myös PSA-yhtymän pienet pakettiautot Citroën Berlingo Van, Peugeot Partner sekä nyt koeajettu Opel Combo Cargo eroavat visuaalisesti varsin selvästi toisistaan, vaikka sisuskalut ovat samoja.Opelin ohjaamossa tämä tarkoittaa muun muassa mittariston, ohjauspyörän ja viiksikytkinten vaihtumista saksalaistyylisiin – esimerkiksi pyyhkimien käyttö sujuu siis loogisemmin kuin ranskalaissisarissa. Manuaali-ilmastoinnin painonapit olisi kyllä saman tien voitu korvata kiertosäätimillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilöautomainenCombo Cargon ajoasento on väliseinästä huolimatta suhteellisen tilava, mutta istuinosa viettää eteenpäin, mikä suosii lyhyitä kaupunkilähettikeikkoja. Keskipaikka on tietysti aika kompakti, mutta jonkinlainen läpikuljettavuuskin löytyy. Ison kiitoksen voi jakaa pikkutavaran säilytystiloista, joita löytyy ympäri ohjaamoa. Keskimatkustajan selkänoja kaatuu pakutapaan alas ja muodostaa työtason läppäriä varten.Combo on pakettiautoksi kätevän kokoinen, ja muuttuu sitä näppärämmäksi mitä ahtaampiin porttikongeihin tunkeudutaan. Pitkähkön keulan ulottuvuudet vain jäävät kuskilta pimentoon, eivätkä edes lisävarusteiset parkkitutkat aina auta. Ranskalaisperusta tuntuu elastisessa jousituksessa, ja moottorikin vetää pontevalla pehmeydellä. Kohtuuhiljainenkin auto on, erityisesti soratiellä hämmentävän rapinavapaa. Ohjaus on taajamassa luonteva, mutta maantiellä keinotekoisen voimakas keskitys heikentää suuntavakavuutta.Perästään käytännöllinenKuormatila on selväpiirteinen ja luukut hyvin suunniteltu, ja kantavuuttakin piisaa 890 kilon edestä. Ne esineet, jotka eivät mahdu 2,13 metriä pitkään tilaan, saavat reilut 1,3 metriä lisää ulottuvuutta väliseinän luukun läpi, kun oikeanpuoleisin matkustajan istuin kipataan kumoon.Auton suhteellinen mataluuskaan ei haittaa, jos kappalekoko on kohtuullinen, mutta aikuinen ei kovin mielellään ryömi lattian ja katon väliin kuormaa asettelemaan. Tässä vaiheessa onkin hyvä usuttaa jälkikasvu sisään jelppimään – toimenpidettä nopeuttaa matala kuormauskynnys.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Combo Cargo Enjoy 1.5 Diesel Turbo L2H1 Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 787 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1812 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!