9.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pätevämpi puikula – Škoda Scala 1.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Škoda Scala, Rapid-mallin seuraaja, on kompakti, kiinnostava ja korvia hellivä. Hyvää: alustaratkaisu, vaihteisto, moottori, tietoviihdejärjestelmä, takaistuintilat. Huonoa: hinta lisävarustein. Škoda Scala on tšekkivalmistajalle tärkeä uutuusmalli, joka korvaa aiemman Rapidin. Muotoilussa, sisäratkaisuissa ja tietojärjestelmienkin puolella Scala tuo esille uutta ajattelua.Varusteversiosta ja materiaalivalinnoista riippuen Scalaan saa ripauksen ylellisyyttä. Ero hieman pelkistetyn Rapidin sisäilmeeseen on ilmeinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhti riittääLitrainen kolmisylinterinen on sanapari, joka saa ennakkoluuloisuuteen taipuvaisen aprikoimaan, onko konepellin alla riittävästi potkua ja sitkeyttä.Koeajossa Scala osoittaa ennakkoluulot turhiksi. Tehoa ei ole ylenpalttisesti, mutta juuri riittämiin tämän kokoisen auton liikutteluun ilman vaivaannuttavia tilanteita. Tehoa on 115 hevosvoimaa. Autolla ehtii vaivattomasti moottoritielle ja muun liikennevirran mukaan, eikä ohituksia tarvitse arkailla.Toki vääntöä saisi olla hieman enemmän ja laajemmalla kierrosalueella. Ajoittaiset hengästymiset tosin hoituvat vaihteita vaihtamalla. Kuusilovinen manuaalivaihteisto osoittautuu erinomaiseksi vaihtoehdoksi automaattivaihteistolle. Pykäliä on riittävästi, joten eri ajotilanteisiin ja kierrosalueille löytyy varmasti sopiva, kunhan kuljettaja on valppaana ja ennakoi ajamistaan esimerkiksi jyrkän ylämäen tai haastavan ohitustarpeen tullen.Napakka ja hiljainenAjotuntuma on vaivaton: ohjaus on sopivan tunnokas ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Istuimen ja ajoasennonkin saa säädettyä mieleiseksi.Scala yllättää, sillä yhtälö napakka alustaratkaisu ja vähäinen ajomelu eivät aina toteudu samaan aikaan. Jousitus kuolettaa kuopat hyvin, eikä auto pohjaa töyssyissä. Teiden poikittaissaumat tosin hieman tärskäyttävät.Napakkuudesta huolimatta matkustusmukavuus on kohdallaan. Hyväpintaisilla teillä Scala on yllättävänkin hiljainen kulkija.Selkeä hinnoitteluEdullisimmillaan Scalan saa alle 20 000 eurolla. Koeajossa oleva malliversio 1.0 TSI Style maksaa ilman lisävarusteita 23 922 euroa.Koeajoyksilö on aivan tarkalleen alkupään kampanjamalli eli Launch Edition -varusteluversio. Autoyksilössä on lisävarusteina muun muassa monitoiminäyttö mittaristossa, lasikatto ja matkapuhelimen latausalusta. Autoyksilön hinta on näillä vermeillä 26 091 euroa.Scala on hinnoiteltu sikäli selkeästi, että litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina manuaaliloota, 1,5-litraisen moottorin jatkeena DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Loppuvuonna tarjolle tulee myös kaasuversio, jonka voimanlähteenä on litrainen ja 90-hevosvoimainen moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskiössä kookas näyttöScalalla on kunnia olla Volkswagen-konsernin ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versio MIB-tietoviihdejärjestelmästä. Yksi Scalan valteista onkin kookas ja tyylikkäästi toteutettu kosketusvärinäyttö. Toimintojen käyttö on mukavan loogista ja kosketustuntuma luonteva. Eikä perinteisiä nappuloitakaan ole unohdettu.Näytön sijoitus kojelautaan kelluvaksi on monilta muiltakin automerkeiltä tuttua nykytyyliä ja siten ratkaisuna moderni.Kokonsa puolesta 4,3-metrinen Scala sijoittuu mallistossa Fabian ja Octavian väliin.Scalan ulkomuodot ja farkkutyylinen takaosa kielivät kuljetuskyvyistä. Takakontti ei tietysti 467-litraisena aivan pärjää vaikkapa Fabia Combille, mutta kontin muodot ovat selkeät. Vastaavasti takaistuimella väljyyttä on tähän kokoluokkaan reilusti.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Scala 1.0 TSI Style Hinta alkaen 23 922 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 091 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous