9.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pätevämpi puikula – Škoda Scala 1.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Škoda Scala, Rapid-mallin seuraaja, on kompakti, kiinnostava ja korvia hellivä. Hyvää: alustaratkaisu, vaihteisto, moottori, tietoviihdejärjestelmä, takaistuintilat. Huonoa: hinta lisävarustein. Škoda Scala on tšekkivalmistajalle tärkeä uutuusmalli, joka korvaa aiemman Rapidin. Muotoilussa, sisäratkaisuissa ja tietojärjestelmienkin puolella Scala tuo esille uutta ajattelua.Varusteversiosta ja materiaalivalinnoista riippuen Scalaan saa ripauksen ylellisyyttä. Ero hieman pelkistetyn Rapidin sisäilmeeseen on ilmeinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhti riittääLitrainen kolmisylinterinen on sanapari, joka saa ennakkoluuloisuuteen taipuvaisen aprikoimaan, onko konepellin alla riittävästi potkua ja sitkeyttä.Koeajossa Scala osoittaa ennakkoluulot turhiksi. Tehoa ei ole ylenpalttisesti, mutta juuri riittämiin tämän kokoisen auton liikutteluun ilman vaivaannuttavia tilanteita. Tehoa on 115 hevosvoimaa. Autolla ehtii vaivattomasti moottoritielle ja muun liikennevirran mukaan, eikä ohituksia tarvitse arkailla.Toki vääntöä saisi olla hieman enemmän ja laajemmalla kierrosalueella. Ajoittaiset hengästymiset tosin hoituvat vaihteita vaihtamalla. Kuusilovinen manuaalivaihteisto osoittautuu erinomaiseksi vaihtoehdoksi automaattivaihteistolle. Pykäliä on riittävästi, joten eri ajotilanteisiin ja kierrosalueille löytyy varmasti sopiva, kunhan kuljettaja on valppaana ja ennakoi ajamistaan esimerkiksi jyrkän ylämäen tai haastavan ohitustarpeen tullen.Napakka ja hiljainenAjotuntuma on vaivaton: ohjaus on sopivan tunnokas ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Istuimen ja ajoasennonkin saa säädettyä mieleiseksi.Scala yllättää, sillä yhtälö napakka alustaratkaisu ja vähäinen ajomelu eivät aina toteudu samaan aikaan. Jousitus kuolettaa kuopat hyvin, eikä auto pohjaa töyssyissä. Teiden poikittaissaumat tosin hieman tärskäyttävät.Napakkuudesta huolimatta matkustusmukavuus on kohdallaan. Hyväpintaisilla teillä Scala on yllättävänkin hiljainen kulkija.Selkeä hinnoitteluEdullisimmillaan Scalan saa alle 20 000 eurolla. Koeajossa oleva malliversio 1.0 TSI Style maksaa ilman lisävarusteita 23 922 euroa.Koeajoyksilö on aivan tarkalleen alkupään kampanjamalli eli Launch Edition -varusteluversio. Autoyksilössä on lisävarusteina muun muassa monitoiminäyttö mittaristossa, lasikatto ja matkapuhelimen latausalusta. Autoyksilön hinta on näillä vermeillä 26 091 euroa.Scala on hinnoiteltu sikäli selkeästi, että litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina manuaaliloota, 1,5-litraisen moottorin jatkeena DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.Loppuvuonna tarjolle tulee myös kaasuversio, jonka voimanlähteenä on litrainen ja 90-hevosvoimainen moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskiössä kookas näyttöScalalla on kunnia olla Volkswagen-konsernin ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versio MIB-tietoviihdejärjestelmästä. Yksi Scalan valteista onkin kookas ja tyylikkäästi toteutettu kosketusvärinäyttö. Toimintojen käyttö on mukavan loogista ja kosketustuntuma luonteva. Eikä perinteisiä nappuloitakaan ole unohdettu.Näytön sijoitus kojelautaan kelluvaksi on monilta muiltakin automerkeiltä tuttua nykytyyliä ja siten ratkaisuna moderni.Kokonsa puolesta 4,3-metrinen Scala sijoittuu mallistossa Fabian ja Octavian väliin.Scalan ulkomuodot ja farkkutyylinen takaosa kielivät kuljetuskyvyistä. Takakontti ei tietysti 467-litraisena aivan pärjää vaikkapa Fabia Combille, mutta kontin muodot ovat selkeät. Vastaavasti takaistuimella väljyyttä on tähän kokoluokkaan reilusti.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Scala 1.0 TSI Style Hinta alkaen 23 922 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 091 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja