30.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perheen pienimmän vuoro – Volkswagen T-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen T-Cross on ketterän kokoinen katumaasturi, joka volkkarimaiseen tapaan on tasavahva tuttavuus. Kaikki toimii mutta yllätyksettömästi – wau-efektit jäävät kokematta. Hyvää: alkaen hinta, voimalinja, ohjaustuntuma, ketteryys, viimeistely. Huonoa: hinta varusteltuna, näytön heijastelut, näkyvyys takaviistoon, kontin koko. Espanjassa koeajettu uusi Volkswagen T-Cross osoittautuu tasaisen varmaksi suorittajaksi. Alla on malliversio 1.0 TSI 115 hv DSG Style R-Line.Kompaktin kokoiset katumaasturit ovat yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Tulokas kiristää kilpaa, mutta koeajon jälkeen on pakko kysyä, erottuuko Volkswagen T-Cross riittävästi kaltaisistaan?Auto on uusi, mutta pohjautuu Polon perusrakenteelle. Keulailmettä hallitsee kookas jäähdyttimen säleikkö, johon ajovalot yhdistyvät. Sukunäkö on niin ilmeinen, ettei rinnakkain asettautuneita isoveljiä eli T-Rockia ja Tiguania ole keulasta erottaa katumaasturiperheen pienimmäisestä. Konepellin alle on tarjolla kolme voimanlähdettä. Litraiset ja kolmisylinteriset TSI-bensiinimoottorit ovat teholtaan 95 tai 115 hevosvoimaa. Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,6-litrainen. Se suo käyttöön 95 hevosvoimaa.Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavilla vahvemman bensiinimallin ja dieselin yhteyteen, muuten vaihteistona on viisi- tai kuusilovinen manuaalivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuunneltava, mutta tyköistuvaSisällä ilme on viimeistelty, mutta pelkistetty ja muovintäyteinen, vähän tylsähkö – vaikka koeajoauto on kuorrutettu lisävarusteisella yksityiskohtia tuovalla R-Line -paketilla (1 946 euroa).Kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö ei ole upotettu kovin syvälle kojelautaan, joten se on altis häiritseville heijasteluille.Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, sillä etuistuimen ja ratin säätövarat ovat riittävät. T-Crossin sisätilat on suunniteltu taiten, mutta autossa on silti varsin tyköistuva tunnelma. Autossa istutaan sisarmalli Poloa korkeammalla, mutta auto on silti valmistajansa pienin katumaasturi.Takana istutaan ryhdikkäästi. Jalkaterille on väljät tilat, mutta polvitilat voivat käydä niukoiksi.Muunneltavuutta edesauttaa kiskoilla siirtyvä takaistuin, jonka säätövara on maksimissaan 14 senttiä. Tavaroille on tilaa vain niukahkot 385–455 litraa. Takaistuimet kaadettuna kontti kasvaa 1 281-litraiseksi.Näkyvyys takaviistoon on varsin rajoitettu umpinaisten takakulmien vuoksi.Ajossa aito volkkariT-Cross on aito volkkari: voimalinja on kunnossa, automaattivaihteisto toimii jouheasti, ohjaustuntuma on luonteva ja ajokäytös ennakoitavaa. Pehmeätä ajomukavuutta arvostava moittisi T-Crossia jousitukseltaan ja alustaltaan turhan napakaksi.Katumaasturin maavara on 19 senttiä. Harmi kyllä konsernin MQB A0 -alustarakenne tarkoittaa sitä, ettei T-Crossia saa lainkaan nelivetoisena. Pysäköidessä ja mallorcalaisilla kylänraiteilla käy selväksi, että auto on ketterä käsiteltävä. Vuoristosyheröillä paljastuu, että etuistuimet tukevat hyvin myös sivuilta. Yksilitraisen bensiinimoottorin työskentely ylämäkiä kivuttaessa ei jää havaitsematta: kolmisylinterisen käyntiäänet ovat karkeahkot. Toisaalta harvoinpa moottoria tarvitsee kiusata äärirajoilleen.Turvaa myös vakionaVarustetasoja ovat T-Cross eli edullisin perustaso sekä Style ja Sport. Front Assist -hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustin sekä katvealueista varoittavaa Blind Spot -järjestelmä ovat mukavaa kyllä vakiovarusteita.Mukautuva vakionopeudensäädin on vakiona Style- ja Sport-tasoilla, lisävarusteena se maksaa 653 euroa. Suomen pimeillä teillä ajavat arvostavat kaukovaloautomatiikkaa. Sen saa Sportiin ja Styleen lisärahalla (179 euroa).Digitaalisuus on kiinteä osa autoa: älypuhelimen voi ladata langattomasti ja USB-portteja on neljä. Ja jos kukkaro kestää autoon saa laadukkaan äänentoistojärjestelmän, johon kuuluvat digitaalinen kahdeksankanavainen vahvistin, kuusi kaiutinta ja subwoofer (583 euroa).Tarkka ja näkymiltään räätälöitävä 10,25-tuumainen digitaalinen värimittaristo (Active Info Display) on Sport-tasolla vakiona, Styleen sen saa lisävarusteena (468 euroa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen huhtikuullaKarvalakkiversion hinta on kohtuullinen: auton saa omakseen 18 837 eurolla (1.0 TSI 95 hv).Automaattivaihteisen T-Crossin hinnat alkavat 21 500 eurosta (1.0 TSI 115 hv DSG).Dieselversioiden hinnat eivät ole päästöarvojen virallistamista odotettaessa vielä selvillä, mutta manuaalivaihteisena hinta tule olemaan noin 24 000 euroa ja automaattivaihteisena noin 26 000 euroa.Ensimmäiset autot rantautuvat Suomeen huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 hv DSG Style R-Line Hinta alkaen 21 500 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 614 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4235 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 630 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous