30.3.2019

Koeajo: Perheen pienimmän vuoro – Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI R-Line

Uusi Volkswagen T-Cross on ketterän kokoinen katumaasturi, joka volkkarimaiseen tapaan on tasavahva tuttavuus. Kaikki toimii mutta yllätyksettömästi – wau-efektit jäävät kokematta. Hyvää: alkaen hinta, voimalinja, ohjaustuntuma, ketteryys, viimeistely. Huonoa: hinta varusteltuna, näytön heijastelut, näkyvyys takaviistoon, kontin koko.

Espanjassa koeajettu uusi Volkswagen T-Cross osoittautuu tasaisen varmaksi suorittajaksi. Alla on malliversio 1.0 TSI 115 hv DSG Style R-Line.

Kompaktin kokoiset katumaasturit ovat yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Tulokas kiristää kilpaa, mutta koeajon jälkeen on pakko kysyä, erottuuko Volkswagen T-Cross riittävästi kaltaisistaan?

Auto on uusi, mutta pohjautuu Polon perusrakenteelle. Keulailmettä hallitsee kookas jäähdyttimen säleikkö, johon ajovalot yhdistyvät. Sukunäkö on niin ilmeinen, ettei rinnakkain asettautuneita isoveljiä eli T-Rockia ja Tiguania ole keulasta erottaa katumaasturiperheen pienimmäisestä.

Konepellin alle on tarjolla kolme voimanlähdettä. Litraiset ja kolmisylinteriset TSI-bensiinimoottorit ovat teholtaan 95 tai 115 hevosvoimaa. Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,6-litrainen. Se suo käyttöön 95 hevosvoimaa.

Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavilla vahvemman bensiinimallin ja dieselin yhteyteen, muuten vaihteistona on viisi- tai kuusilovinen manuaalivaihteisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muunneltava, mutta tyköistuva

Sisällä ilme on viimeistelty, mutta pelkistetty ja muovintäyteinen, vähän tylsähkö – vaikka koeajoauto on kuorrutettu lisävarusteisella yksityiskohtia tuovalla R-Line -paketilla (1 946 euroa).

Kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö ei ole upotettu kovin syvälle kojelautaan, joten se on altis häiritseville heijasteluille.

Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, sillä etuistuimen ja ratin säätövarat ovat riittävät.

T-Crossin sisätilat on suunniteltu taiten, mutta autossa on silti varsin tyköistuva tunnelma. Autossa istutaan sisarmalli Poloa korkeammalla, mutta auto on silti valmistajansa pienin katumaasturi.

Takana istutaan ryhdikkäästi. Jalkaterille on väljät tilat, mutta polvitilat voivat käydä niukoiksi.

Muunneltavuutta edesauttaa kiskoilla siirtyvä takaistuin, jonka säätövara on maksimissaan 14 senttiä. Tavaroille on tilaa vain niukahkot 385–455 litraa. Takaistuimet kaadettuna kontti kasvaa 1 281-litraiseksi.

Näkyvyys takaviistoon on varsin rajoitettu umpinaisten takakulmien vuoksi.

Ajossa aito volkkari

T-Cross on aito volkkari: voimalinja on kunnossa, automaattivaihteisto toimii jouheasti, ohjaustuntuma on luonteva ja ajokäytös ennakoitavaa. Pehmeätä ajomukavuutta arvostava moittisi T-Crossia jousitukseltaan ja alustaltaan turhan napakaksi.

Katumaasturin maavara on 19 senttiä. Harmi kyllä konsernin MQB A0 -alustarakenne tarkoittaa sitä, ettei T-Crossia saa lainkaan nelivetoisena.

Pysäköidessä ja mallorcalaisilla kylänraiteilla käy selväksi, että auto on ketterä käsiteltävä. Vuoristosyheröillä paljastuu, että etuistuimet tukevat hyvin myös sivuilta. Yksilitraisen bensiinimoottorin työskentely ylämäkiä kivuttaessa ei jää havaitsematta: kolmisylinterisen käyntiäänet ovat karkeahkot. Toisaalta harvoinpa moottoria tarvitsee kiusata äärirajoilleen.

Turvaa myös vakiona

Varustetasoja ovat T-Cross eli edullisin perustaso sekä Style ja Sport. Front Assist -hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustin sekä katvealueista varoittavaa Blind Spot -järjestelmä ovat mukavaa kyllä vakiovarusteita.

Mukautuva vakionopeudensäädin on vakiona Style- ja Sport-tasoilla, lisävarusteena se maksaa 653 euroa. Suomen pimeillä teillä ajavat arvostavat kaukovaloautomatiikkaa. Sen saa Sportiin ja Styleen lisärahalla (179 euroa).

Digitaalisuus on kiinteä osa autoa: älypuhelimen voi ladata langattomasti ja USB-portteja on neljä. Ja jos kukkaro kestää autoon saa laadukkaan äänentoistojärjestelmän, johon kuuluvat digitaalinen kahdeksankanavainen vahvistin, kuusi kaiutinta ja subwoofer (583 euroa).

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI R-Line

Tarkka ja näkymiltään räätälöitävä 10,25-tuumainen digitaalinen värimittaristo (Active Info Display) on Sport-tasolla vakiona, Styleen sen saa lisävarusteena (468 euroa).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomeen huhtikuulla

Karvalakkiversion hinta on kohtuullinen: auton saa omakseen 18 837 eurolla (1.0 TSI 95 hv).

Automaattivaihteisen T-Crossin hinnat alkavat 21 500 eurosta (1.0 TSI 115 hv DSG).

Dieselversioiden hinnat eivät ole päästöarvojen virallistamista odotettaessa vielä selvillä, mutta manuaalivaihteisena hinta tule olemaan noin 24 000 euroa ja automaattivaihteisena noin 26 000 euroa.

Ensimmäiset autot rantautuvat Suomeen huhtikuussa.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 hv DSG Style R-Line

Hinta alkaen

21 500 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

25 614 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto.

Teho

85 kW (115 hv), 5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

193 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

141 g/km

Mitat

pituus 4235 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 630 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat