30.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perheen pienimmän vuoro – Volkswagen T-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen T-Cross on ketterän kokoinen katumaasturi, joka volkkarimaiseen tapaan on tasavahva tuttavuus. Kaikki toimii mutta yllätyksettömästi – wau-efektit jäävät kokematta. Hyvää: alkaen hinta, voimalinja, ohjaustuntuma, ketteryys, viimeistely. Huonoa: hinta varusteltuna, näytön heijastelut, näkyvyys takaviistoon, kontin koko. Espanjassa koeajettu uusi Volkswagen T-Cross osoittautuu tasaisen varmaksi suorittajaksi. Alla on malliversio 1.0 TSI 115 hv DSG Style R-Line.Kompaktin kokoiset katumaasturit ovat yksi nopeimmin kasvavista autoluokista. Tulokas kiristää kilpaa, mutta koeajon jälkeen on pakko kysyä, erottuuko Volkswagen T-Cross riittävästi kaltaisistaan?Auto on uusi, mutta pohjautuu Polon perusrakenteelle. Keulailmettä hallitsee kookas jäähdyttimen säleikkö, johon ajovalot yhdistyvät. Sukunäkö on niin ilmeinen, ettei rinnakkain asettautuneita isoveljiä eli T-Rockia ja Tiguania ole keulasta erottaa katumaasturiperheen pienimmäisestä. Konepellin alle on tarjolla kolme voimanlähdettä. Litraiset ja kolmisylinteriset TSI-bensiinimoottorit ovat teholtaan 95 tai 115 hevosvoimaa. Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,6-litrainen. Se suo käyttöön 95 hevosvoimaa.Seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavilla vahvemman bensiinimallin ja dieselin yhteyteen, muuten vaihteistona on viisi- tai kuusilovinen manuaalivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuunneltava, mutta tyköistuvaSisällä ilme on viimeistelty, mutta pelkistetty ja muovintäyteinen, vähän tylsähkö – vaikka koeajoauto on kuorrutettu lisävarusteisella yksityiskohtia tuovalla R-Line -paketilla (1 946 euroa).Kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö ei ole upotettu kovin syvälle kojelautaan, joten se on altis häiritseville heijasteluille.Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, sillä etuistuimen ja ratin säätövarat ovat riittävät. T-Crossin sisätilat on suunniteltu taiten, mutta autossa on silti varsin tyköistuva tunnelma. Autossa istutaan sisarmalli Poloa korkeammalla, mutta auto on silti valmistajansa pienin katumaasturi.Takana istutaan ryhdikkäästi. Jalkaterille on väljät tilat, mutta polvitilat voivat käydä niukoiksi.Muunneltavuutta edesauttaa kiskoilla siirtyvä takaistuin, jonka säätövara on maksimissaan 14 senttiä. Tavaroille on tilaa vain niukahkot 385–455 litraa. Takaistuimet kaadettuna kontti kasvaa 1 281-litraiseksi.Näkyvyys takaviistoon on varsin rajoitettu umpinaisten takakulmien vuoksi.Ajossa aito volkkariT-Cross on aito volkkari: voimalinja on kunnossa, automaattivaihteisto toimii jouheasti, ohjaustuntuma on luonteva ja ajokäytös ennakoitavaa. Pehmeätä ajomukavuutta arvostava moittisi T-Crossia jousitukseltaan ja alustaltaan turhan napakaksi.Katumaasturin maavara on 19 senttiä. Harmi kyllä konsernin MQB A0 -alustarakenne tarkoittaa sitä, ettei T-Crossia saa lainkaan nelivetoisena. Pysäköidessä ja mallorcalaisilla kylänraiteilla käy selväksi, että auto on ketterä käsiteltävä. Vuoristosyheröillä paljastuu, että etuistuimet tukevat hyvin myös sivuilta. Yksilitraisen bensiinimoottorin työskentely ylämäkiä kivuttaessa ei jää havaitsematta: kolmisylinterisen käyntiäänet ovat karkeahkot. Toisaalta harvoinpa moottoria tarvitsee kiusata äärirajoilleen.Turvaa myös vakionaVarustetasoja ovat T-Cross eli edullisin perustaso sekä Style ja Sport. Front Assist -hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella, kaistanpitoavustin sekä katvealueista varoittavaa Blind Spot -järjestelmä ovat mukavaa kyllä vakiovarusteita.Mukautuva vakionopeudensäädin on vakiona Style- ja Sport-tasoilla, lisävarusteena se maksaa 653 euroa. Suomen pimeillä teillä ajavat arvostavat kaukovaloautomatiikkaa. Sen saa Sportiin ja Styleen lisärahalla (179 euroa).Digitaalisuus on kiinteä osa autoa: älypuhelimen voi ladata langattomasti ja USB-portteja on neljä. Ja jos kukkaro kestää autoon saa laadukkaan äänentoistojärjestelmän, johon kuuluvat digitaalinen kahdeksankanavainen vahvistin, kuusi kaiutinta ja subwoofer (583 euroa).Tarkka ja näkymiltään räätälöitävä 10,25-tuumainen digitaalinen värimittaristo (Active Info Display) on Sport-tasolla vakiona, Styleen sen saa lisävarusteena (468 euroa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen huhtikuullaKarvalakkiversion hinta on kohtuullinen: auton saa omakseen 18 837 eurolla (1.0 TSI 95 hv).Automaattivaihteisen T-Crossin hinnat alkavat 21 500 eurosta (1.0 TSI 115 hv DSG).Dieselversioiden hinnat eivät ole päästöarvojen virallistamista odotettaessa vielä selvillä, mutta manuaalivaihteisena hinta tule olemaan noin 24 000 euroa ja automaattivaihteisena noin 26 000 euroa.Ensimmäiset autot rantautuvat Suomeen huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 hv DSG Style R-Line Hinta alkaen 21 500 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 614 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4235 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 630 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?