5.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 408 GT – iso auto, pieni sydän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 408 on huomiota herättävä malliuutuus, joka on saatavilla myös kolmesylinterisellä pikkumoottorilla. Hyvää: Tilat, ajettavuus, alustan tuntuma, muotoilu. Huonoa: Moottorin käyntiääni, totuttelua vaativa i-Cockpit-ohjaamo. Peugeot lanseerasi viime talvena uuden 408-malllin, joka tarjoilee automaailmaan jotain sellaista muotoilua, jota ei ihan joka päivä näe. Auton fastback-perä on jonkin verran poikkeuksellista, mutta Peugeot’n muotoiluosasto on onnistunut tekemään autosta myös todella näyttävän. Peugeot 408:n muotoilu on erittäin tyylikästä ja mukavaa katseltavaa, 408 herättää huomiota, minne sillä ikinä ajaakin.Yksi Peugeot 408:n olemassaolon kulmakivistä on nimenomaan sen muotoilu. Ihmiset haluavat edelleen ostaa tilavia autoja, mutta katumaasturi ei välttämättä ole enää se juttu, vaan halutaan sulavalinjaisempaa ja sen vuoksi esimerkiksi pienempikulutuksista autoa. Peugeot 408:n ilmanvastuskerroin on 0,28 – joka takaa aerodynamiikan näkökulmasta suhteellisen pientä kulutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni 3-sylinterinen sydänPeugeot 408 on ollut alusta asti saatavilla kahdella eri tehoisella hybridivoimalinjalla sekä 1,2-litraisella, 3-sylinterisellä bensiinimoottorilla.Puretech-bensiinimoottorilla varustettu versio on niin sanottu hinnat alkaen -malli, edullisimmillaan 408:n saa Allure-varustelulla alle 38 000 euron. Koeajossa ollut versio oli korkein GT-varustetaso, jonka alkaen hinta on pyöreästi 44 700 euroa. Jos saman varustetason mielii hybridinä, hintaa tulee lisää noin 6 200 euroa tai 8 600 euroa, riippuen kumman, 180- vai 225-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan valitsee.Peugeot’n 3-sylinterinen ja 1,2-litrainen Puretech-moottori on tuttu monesta muustakin Peugeot-mallista. Moottori kehittää 130-hevosvoimaa ja tarjoaa riittävän ripeää menoa, vaikka tässä yhteydessä se kuljettaa suhteellisen kookasta autoa. Moottori jaksaa vetää tarpeeksi hyvin ja siinä riittää suorituskykyä kaikkiin ajotilanteisiin, vaikka mistään raketista ei voi puhua. Moottorin miinuksena on sen rohiseva käyntiääni, joka kantautuu aika hyvin 408:n ohjaamoon. Hyvin sekalaista ajoa sisältäneessä koeajossa autolla päästiin maltilliseen reilun kuuden litran kulutukseen.Puretech-moottorin kaverina 408:ssa on 8-portainen Aisinin valmistama automaattivaihteisto, joka toimii moitteitta ja välitysten ansiosta moottori pysyy koko ajan oikealla, hyvällä ja miellyttävällä käyntialueella.Ohjaamo vaatii totutteluaOhjaamo 408:ssa on Peugeot’n i-Cockpit, joka vaatii alussa totuttelua – Peugeot’n filosofiaan ei kuulu normaalikokoista rattia, vaan normaalia pienempi ohjauspyörä. Esimerkiksi oikeita säätöjä hakiessa ei riitä, että asettaa istuimen ja ohjauspyörän ergonomisesti miellyttävälle tasolle, vaan myös istuimen korkeus täytyy olla säädetty rattiin nähden oikein, jotta ratin kehä ei peitä mittaristoa, vaan mittariston näkee ratin kehän yli. Alussa tuntuu siltä, että autoa ajaa ratti sylissä, mutta pienempään ja hieman normaalia alhaalla olevaan rattiin myös ajanmyötä tottuu. Muuten 408:n GT-varustelutaso on erinomainen, muun muassa kymmeneen suuntaan säätyvä AGR-istuin saa juuri sellaiseen asentoon kuin kukakin sen haluaa, säädöt eivät lopu kesken. Pösön ohjaus on aavistuksen tunnoton, mutta kuitenkin välttävä. Alustatuntuma 408:ssa on todella miellyttävä. Siinä on tiettyä jämäkkyttä, mutta samalla se ei ole umpikova, vaan erittäin miellyttävä ja se suodattaa ongelmitta tien epätasaisuudet.Peugeot 408 on melko iso auto pienellä sydämellä, eli moottorilla, vaikkakin Peugeot-mallistoon kuuluva ja juuri uudistunut 508 on vieläkin isompi. Mutta 408:ssa ei ole aivan, mutta melkein, perusperhefarmarin tilat. Takana 408:ssa on hyvät tilat, jalkatilat on 408:ssa suorastaan muhkeat. Pääntilaakin autossa on melko hyvin, vaikka auton kattolinja laskee taaksepäin. Salaisuus on takaluukun saranointi, joka on siirretty auton ulkopuolelle ja näin ne eivät syö tilaa sisäpuolelta. Tavaratila Pösössä vetää perusasennossa Pösössä yli 500 litraa, istuimet taitettuna yli 1500 litraa. Lukemat on todellakin samaa luokkaa kuin monen suosikkifarmarin, vaikka varsinaisesta farmariautosta ei olekaan kysymys.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Peugeot 408 GT PureTech 130 EAT8 Hinta alkaen 44 706 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 814 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turbo, 8v. automaatti, etuveto Teho 96 kW (131 hv), 5 500 r/min Vääntö 230 Nm (1 750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4 687 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 478 mm, akseliväli 2 790 mm Tavaratila: 536–1 611 l Omamassa: 1 467 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 200 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija