7.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: pikkuisten pirtein – Kia Picanto GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sataheppaisia miniautoja ei ole markkinoilla liiaksi asti. Kia Picanto sporttivarustelulla solahtaa omaan pieneen teholuokkaansa. Hyvää: kilpailijoiden vähäisyys, varustelu, ajettavuus. Huonoa: melutaso, hinta kolkuttelee isompia pikkuautoja. Kia Picanto uudella GT-Line -varustelulla löytyy parkkipaikalta heti. Miniauto meikattuna aggressiivisemmalla maskilla, sivuhelmoilla, kaksoispakoputkella ja muilla pienemmillä somisteilla tuo mieleen isompien poikien sportit. Myös ajovalot poikkeavat perus-Picantoista, kuten pysäköinnin ajaksi sähköisesti koria vasten taittuneet sivupeilit vilkkuineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ja vikkeläPicanto GT-Linen saa kaupasta kahdella moottorivaihtoehdolla. 1,2-litraisen vapaasti hengittävän neloskoneen (84 hv) sijaan lähdimme liikkeelle kiinnostavammalla eli yksilitraisella ahdetulla kolmipyttyisellä voimanlähteellä.Tämän 1.0 T-GDI -moottorin 100 hevosvoimaa sijoittavat Picanton miniautojen luokassa mielenkiintoiseen teholokeroon, sillä näin voimakkaita viisiovisia malleja ei yksikään valmistaja valikoimassaan tarjoa.Ei tuokaan tietysti ole mikään järjetön lukema, mutta kun Picantolla on omamassaa noin tuhannen kilogramman verran, teho-painosuhteeksi muodostuu perinteisesti ripeyden rajana pidetty 10 kg per hevosvoima. Miten kombinaatio liikahtaa viisivaihteisen vaihteiston välityksellä, oli keskeisin kysymys koeajoomme.Pirteän punainenEnnen moottorin käynnistämistä voi hakea fiiliksiä sisätiloista. GT-Linen visuaalisia lisiä Picanton edullisempiin malleihin nähden ovat alumiinisomisteiset polkimet, pehmeäpintaisen ohjauspyörän punaiset tikkaukset sekä koeajoauton lisävarusteinen, niin ikään punaisilla sivutuilla höystetty nahkaverhoilu – soman sporttista. Muita lisävarusteita GT-Lineen ei sitten tarjotakaan. Vakiona oleva lista onkin aika muikea; se sisältää muun muassa automaatti-ilmastoinnin, langattoman älypuhelimen latauksen, parkkitutkan taakse ja peruutuskameran, täysin avaimettoman käytön, vakionopeudensäätimen sekä isomman kosketusnäytön navigaattoreineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVenyy viiveelläKuumasta ulkonäöstään huolimatta istuimet antavat varsin miedon sivutuen, mikä sinänsä on aivan ymmärrettävää – eihän nyt ole kyse mistään supersportista. Myös istumakorkeus sekä ainoastaan korkeussuunnassa säädettävä ohjauspyörä kielivät siitä, että alla on vain tavallista pirteämpi pikkuauto. Siispä alkuun hieman citypyöritystä Helsingin keskustassa. Korttelirallilla viimeisetkin odotukset tiukasta taskuraketista hälvenevät vaihteiston pitkiin välityksiin. Ei Picanto GT-Line suinkaan laiska ole, mutta terävyyden sijaan on tarjolla lähinnä kuminauhamaista notkeutta, kun ahtimen mukaan tuloa saa hieman odotella.Silti nopeus vaihtuu kohtalaisen pontevasti – aina moottoritien rytminmuutoksia myöten. Napakasti liikkuva vaihteensiirto auttaa osaltaan suorituskyvyn saavuttamisessa. Kierrosten myötä koveneva koneen hurina on samanlaista kuin muissa kolmisylinterisissä, mutta tässä tapauksessa se tuo autoon ikään kuin tahatonta urheilulisää.Maukasta meluaPicanto GT-Linen ajettavuus on kaikkiaan aika hyvällä tolalla. Ohjaus keskittää hienosti ja tarjoaa käännettäessä jopa vanhakantaista vastetta. Myös suuntavakavuus on vakaata sorttia vielä meikäläisillä suurimmilla sallituilla kesänopeusrajoituksillakin. Ainoastaan urat tuntuvat varsin selvänä vetelynä. GT-Linen pyöräkoko on tuuman–kaksi suurempi kuin muissa Picantoissa. Nämä 16-tuumaiset koreine vanteineen tuovat ulkoiseen habitukseen oman sporttisen lisänsä, mutta varjopuolena on rengasmelu, mitä kaikuisa matkustamo vain vahvistaa. Jyrinä on voimakasta jo taajamanopeuksissa, eikä moottoritiellä tee mieli viettää yhtään ylimääräistä aikaa.Sen sijaan mukavuus on näin pieneksi ja sporttihenkiseksi autoksi suhteellisen kunnossa: röykyt toki täräyttävät, mutta toisaalta turhanpäiväistä nypytystä ei esiinny.Omana ostoksenaPicanto 1.0 T-GDI GT-Line on hieman erikoisessa raossa, mitä kilpailijoihin ja niiden hinnoitteluun tulee. A-segmentin yleistä linjaa voimakkaamman moottorin ja myös hyvän varustelun vuoksi päälle 18 000 euron hinta on perusteltu, mutta samalla rahalla alkaa saada jo isompia ja samantehoisia niin kutsuttuja oikeita pikkuautoja.Toisaalta taas: jos ei kaipaa yhtään suurempaa autoa ja ihastuu GT-Linen pirtsakkaan olemukseen, ei tämän auton valitsijaa voi oikein moittiakaan. Ja se rengasmelukin eittämättä vähän laantuu, kunhan kestopäällyste kesän myötä siliää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Kia Picanto GT-Line 1.0 T-GDI ISG 100 hv Ecodynamics Hinta alkaen 18 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 088 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 73 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta