7.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: pikkuisten pirtein – Kia Picanto GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sataheppaisia miniautoja ei ole markkinoilla liiaksi asti. Kia Picanto sporttivarustelulla solahtaa omaan pieneen teholuokkaansa. Hyvää: kilpailijoiden vähäisyys, varustelu, ajettavuus. Huonoa: melutaso, hinta kolkuttelee isompia pikkuautoja. Kia Picanto uudella GT-Line -varustelulla löytyy parkkipaikalta heti. Miniauto meikattuna aggressiivisemmalla maskilla, sivuhelmoilla, kaksoispakoputkella ja muilla pienemmillä somisteilla tuo mieleen isompien poikien sportit. Myös ajovalot poikkeavat perus-Picantoista, kuten pysäköinnin ajaksi sähköisesti koria vasten taittuneet sivupeilit vilkkuineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ja vikkeläPicanto GT-Linen saa kaupasta kahdella moottorivaihtoehdolla. 1,2-litraisen vapaasti hengittävän neloskoneen (84 hv) sijaan lähdimme liikkeelle kiinnostavammalla eli yksilitraisella ahdetulla kolmipyttyisellä voimanlähteellä.Tämän 1.0 T-GDI -moottorin 100 hevosvoimaa sijoittavat Picanton miniautojen luokassa mielenkiintoiseen teholokeroon, sillä näin voimakkaita viisiovisia malleja ei yksikään valmistaja valikoimassaan tarjoa.Ei tuokaan tietysti ole mikään järjetön lukema, mutta kun Picantolla on omamassaa noin tuhannen kilogramman verran, teho-painosuhteeksi muodostuu perinteisesti ripeyden rajana pidetty 10 kg per hevosvoima. Miten kombinaatio liikahtaa viisivaihteisen vaihteiston välityksellä, oli keskeisin kysymys koeajoomme.Pirteän punainenEnnen moottorin käynnistämistä voi hakea fiiliksiä sisätiloista. GT-Linen visuaalisia lisiä Picanton edullisempiin malleihin nähden ovat alumiinisomisteiset polkimet, pehmeäpintaisen ohjauspyörän punaiset tikkaukset sekä koeajoauton lisävarusteinen, niin ikään punaisilla sivutuilla höystetty nahkaverhoilu – soman sporttista. Muita lisävarusteita GT-Lineen ei sitten tarjotakaan. Vakiona oleva lista onkin aika muikea; se sisältää muun muassa automaatti-ilmastoinnin, langattoman älypuhelimen latauksen, parkkitutkan taakse ja peruutuskameran, täysin avaimettoman käytön, vakionopeudensäätimen sekä isomman kosketusnäytön navigaattoreineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVenyy viiveelläKuumasta ulkonäöstään huolimatta istuimet antavat varsin miedon sivutuen, mikä sinänsä on aivan ymmärrettävää – eihän nyt ole kyse mistään supersportista. Myös istumakorkeus sekä ainoastaan korkeussuunnassa säädettävä ohjauspyörä kielivät siitä, että alla on vain tavallista pirteämpi pikkuauto. Siispä alkuun hieman citypyöritystä Helsingin keskustassa. Korttelirallilla viimeisetkin odotukset tiukasta taskuraketista hälvenevät vaihteiston pitkiin välityksiin. Ei Picanto GT-Line suinkaan laiska ole, mutta terävyyden sijaan on tarjolla lähinnä kuminauhamaista notkeutta, kun ahtimen mukaan tuloa saa hieman odotella.Silti nopeus vaihtuu kohtalaisen pontevasti – aina moottoritien rytminmuutoksia myöten. Napakasti liikkuva vaihteensiirto auttaa osaltaan suorituskyvyn saavuttamisessa. Kierrosten myötä koveneva koneen hurina on samanlaista kuin muissa kolmisylinterisissä, mutta tässä tapauksessa se tuo autoon ikään kuin tahatonta urheilulisää.Maukasta meluaPicanto GT-Linen ajettavuus on kaikkiaan aika hyvällä tolalla. Ohjaus keskittää hienosti ja tarjoaa käännettäessä jopa vanhakantaista vastetta. Myös suuntavakavuus on vakaata sorttia vielä meikäläisillä suurimmilla sallituilla kesänopeusrajoituksillakin. Ainoastaan urat tuntuvat varsin selvänä vetelynä. GT-Linen pyöräkoko on tuuman–kaksi suurempi kuin muissa Picantoissa. Nämä 16-tuumaiset koreine vanteineen tuovat ulkoiseen habitukseen oman sporttisen lisänsä, mutta varjopuolena on rengasmelu, mitä kaikuisa matkustamo vain vahvistaa. Jyrinä on voimakasta jo taajamanopeuksissa, eikä moottoritiellä tee mieli viettää yhtään ylimääräistä aikaa.Sen sijaan mukavuus on näin pieneksi ja sporttihenkiseksi autoksi suhteellisen kunnossa: röykyt toki täräyttävät, mutta toisaalta turhanpäiväistä nypytystä ei esiinny.Omana ostoksenaPicanto 1.0 T-GDI GT-Line on hieman erikoisessa raossa, mitä kilpailijoihin ja niiden hinnoitteluun tulee. A-segmentin yleistä linjaa voimakkaamman moottorin ja myös hyvän varustelun vuoksi päälle 18 000 euron hinta on perusteltu, mutta samalla rahalla alkaa saada jo isompia ja samantehoisia niin kutsuttuja oikeita pikkuautoja.Toisaalta taas: jos ei kaipaa yhtään suurempaa autoa ja ihastuu GT-Linen pirtsakkaan olemukseen, ei tämän auton valitsijaa voi oikein moittiakaan. Ja se rengasmelukin eittämättä vähän laantuu, kunhan kestopäällyste kesän myötä siliää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Kia Picanto GT-Line 1.0 T-GDI ISG 100 hv Ecodynamics Hinta alkaen 18 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 088 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 73 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous