20.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto 1.2 ISG EX – Pikantti pikkuinen piristyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A-segmentissä mainiosti pärjäävä Kia Picanto siirtyy kolmanteen sukupolveensa lähinnä sisäisellä kasvulla. Hyvää: asenne, hinnoittelu Huonoa: sivutuuliherkkyys, puhditon moottori Kolmannen sukupolven Kia Picanto malttaa pitää automalleja usein vaivaavan pakkokasvun kurissa, sillä parempia sisätiloja ja aikuisempaa ajokäytöstä on haettu vain venyttämällä akseliväliä 15 millimetrillä. Samalla balanssi on muuttunut niin, että lyhentyneen etuylityksen vastapainoksi takaylitys on kasvanut, jättäen matkustamon lisäksi tavaratilalle 55 litraa aiempaa isomman kolon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävämmällä tyylilläPicanton hiukan pyöreät ulkomuodot ovat vaihtuneet päättäväisempään terävyyteen, jota hallitsee Kian tiikerikeula. Valittavana on myös kuusi uutta ulkoväriä, kasvattaen määrän 11:een. Malliston pirteimpänä koreilee syksyllä saapuva GT Line -varustelu, joka tuo kaupunkiautolle näyttävää sporttisuutta. Sisällä matkustamossa Picanto jatkaa terävästi, sillä pirteä muotoilu sekä värien ja kuvioiden käyttö jättävät jälkeensä muun muassa turhan vakavan isoveli-Rion. Suurimmalle osalle ostajista riittänee jo vakiovarusteinen viihdejärjestelmä, joka retrolookista huolimatta taitaa Bluetoothin jalon taidon jo LX-perusvarustelusta alkaen. EX:ssä on puolestaan luvassa kuljettajan meikkipeili, jonka valon luvataan olevan yhden markkinoiden parhaimmista. Turvavarusteista kiinnostuneille löytyy automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, jonka saa lisäpakettina jo perustasosta alkaen.Ajoasentoa etsivien koeajajien kannattaa pitää Picanton suhteen mielessä, että kuljettajan istuimen korkeussäätö tulee varusteeksi vasta EX-tasosta alkaen. Säädön kanssa ainakin keskimittainen kuljettaja löytää kuitenkin hyvät edellytykset ajamiseen, tunnelman ollessa kaupunkiautomaisen avoin. Takana tilaa on kiitettävästi auton kokoon nähden ja 255 litran tavaratilakin on jo sangen käyttökelpoinen. Puuskissa paimennettavaAjettaessa Picantossa kiinnittyy huomio sen turhan kevyeeseen ohjaukseen, joka kuitenkin rauhoittuu hiukan maantienopeuksiin kiihdyttäessä. Vaihteensiirtoa voi luonnehtia rouskuvaksi. Pehmeänpuoleinen jousitus ei heilu turhia jälkiliikkeitä, sopien kaupunkiautolle hyvin. Maantiellä huomio kiinnittyy kohtuullisen melutason lisäksi sivutuuliherkkyyteen, sillä puuskittaisessa tuulessa Picantoa täytyy hiukan paimentaa omalla kaistalla pysyäkseen.Kolmesta moottorivaihtoehdosta koeajossa oli keskimmäinen, eli 1,2-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. 84 hevosvoiman ilmoitetusta tehosta huolimatta moottoria vaivaa samansuuntainen aneemisuus kuin pienempää 67 hevosvoiman 1,0-litraista vaparia. Syksyllä saapuva 1.0 T-GDI-bensiiniturbo (100 hv) lieneekin sopiva ratkaisu ripeämpää ohituskiihtyvyyttä kaipaaville.Hyvin hinnoiteltuA-segmentin pikkuautoksi Kia Picanto hoitaa homman tasavarmasti kotiin ja mukana on hippanen luokalta toivottavaa pirteyttä. Kun vielä huomioi, että tulokkaalla on takanaan Kian pitkä takuu ja hankintahinnan lisäksi myös käyttökulut pysynevät kurissa, ei ole vaikea ennustaa suosion jatkumista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Picanto 1.2 ISG EX Hinta alkaen 14 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 772 € Moottori Bensiinimoottori 1 248 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 124 Nm (4000 r/min) Vääntö 124 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Tavaratila: 255 l Omamassa: 920 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?