25.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 kiilaa kokonaisuutena luokkansa kärkipäähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 tuntuu eheältä kokonaisuudelta polttomoottoriperimästään huolimatta. Hyvää: ajettavuus, käyttöliittymä, laatuvaikutelma. Huonoa: valtava keskikonsoli, kookas kardaanitunneli. Volvo XC40:n kanssa saman perustan jakava Polestar 2 on nimitetty Tesla Model 3:n kilpailijaksi, mikä on helppo ymmärtää. Autot ovat yhtä suuria, molemmat saa vain täysin sähköisenä, isoimmat akkuvaihtoehdot ovat samaa kokoluokkaa ja kaiken kukkuraksi molemmista brändeistä huokuu jonkinasteista uutuudenviehätystä.Polestariin istuuduttuaan huomaa myös sen, että skandinaavis-kiinalaisenkin auton sisätiloihin on haettu yksinkertaisuutta.Mutta toisin kuin Teslassa, kuljettajan edestä sentään löytyy vielä mittaristonäyttö oleellisimmilla tiedoilla varustettuna. Istuimet ovat Volvosta tuttua jämerää laatua, ja sisustusmateriaalit tuntuvat pehmeiltä sekä laadukkailta.Kuljettajan ergonomiaa tosin rokottaa sivuille laajeneva keskikonsoli, minkä vuoksi jalkoja ei saa asetettua aivan niin leveälle kuin haluaisi. Neljälle ihmiselle välttäviä takatiloja rokottaa akkupaketin vuoksi erittäin korkeaksi muovattu kardaanitunneli.Ohjaamon keskiosassa on pystysuuntainen, 11,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka sisuksiin kätkeytyy Android Automotive -käyttöliittymä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippuhyvä käyttöliittymäMonesti kaikkien toimintojen vieminen yhden ruudun taakse on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi, mutta Polestar on hoitanut tämän esimerkillisesti. Yksinkertaisessa kotinäkymässä on neljä eri valikkoa, joiden alta löytyvät muun muassa lämmönsäätö ja penkinlämmittimien käyttö. Yksinkertainen design mahdollistaa sen, että järjestelmää voi käyttää vain lyhyen totuttelun jälkeen pitkälti lihasmuistin varassa.Nyt koeajetun kaksimoottorisen ja nelivetoisen mallin oheen Polestar 2:sta esiteltiin tänä syksynä yksimoottorinen ja etuvetoinen versio kahdella akkuvariaatiolla.Vaikka pelkästään vetäviä takapyöriä ei näkisi neljän tonnin satsauksen arvoiseksi, monia voi houkutella kaksimoottorisen 300 kilowatin (408 hv) voimavarat, kun yhdellä moottorilla maksimiteho jää 169 kW:n (231 hv) tuntumaan.Vaikka voimattomampikin versio varmasti riittää normiajoon, sähköautojen yksi ehdottomista kilpailuvalteista, suuret teholukemat henkilöautoissa, houkuttelevat myös Polestar 2:ssa. Auto painaa yli kaksi tonnia eikä tunnu yhtä räjähtävältä kuin Tesla, mutta täyskaasukiihdytykset saavat silti virneen kasvoille.Iloinen ajaaKoeajoyksilömme on varusteltu 6 000 euron Performance Packilla, joka tuo mukanaan Brembon nelimäntäiset jarrut, Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, 20-tuumaiset vanteet ja kultaisten jarrusatuloiden väriä vastaavat turvavyöt.Ainakin tällä varustelulla Polestar 2 on iloinen ajettava – auto ei kallistele mutkissa turhia, ja ohjauskin on tarkka. Suurta massaa ei hyvin tehty alustakaan saa häivytettyä, mutta matalan painopisteen ansiosta kilot eivät kovin paljon häiritse mutkatiellä ilottelua. Vauhdikkaan rengaskoon ja jämäkän alustan yhdistelmän huomaa harmittavasti myös terävissä töyssyissä.Moottoritieajossa kulutus nousee 24 kWh/100 km -tuntumaan, mutta onneksi auto latautuu kohtuullisen hyvin. Lataus alkaa jokaisella yrittämällä 150 kW:n teholla, ja vaikka huipputehosta lähdetään laskeutumaan varsin nopeasti alaspäin, jää 10–80 prosentin latausvälillä keskitehoksi noin 90 kW.Kokonaisuutena Polestar 2 ei ole ehkä niin premium-tuote kuin valmistajan luoma imago antaa ymmärtää, mutta autona se on luokkansa ehdotonta kärkipäätä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack Hinta alkaen 60 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 120 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 150 kW (204 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78,0 / 75,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 155 kW. Toimintamatka 470 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 300 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 205 km/h Mitat pituus 4606 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa