28.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: nollanollakahdeksan ja terävät poskipäät – Peugeot 2008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 2008 jatkaa siitä, mihin pikkuveli-208 jäi. Uusiakin ideoita on löydetty, niin moottorivalikoimaan kuin muotoiluunkin. Hyvää: tyyli, tilat. Huonoa: napakkuus rengaskoosta riippuen, sähköversio myöhemmin. Peugeot 2008 lainaa paljon aineksia hiljattain markkinoille saapuneesta Peugeot 208:sta, mutta sukulaisuutta on havaittavissa myös DS 3 Crossbackiin. Kyseessä ei oikeastaan ole sattuma, sillä CMP-perusrakenteen automalleja nähdään näin loppuvuodesta melkoisella tahdilla (208, Corsa, DS 3 Crossback).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama, mutta eriPeugeot 2008 on kuitenkin keksinyt pari uutta ideaa, eli kyseessä ei ole pelkästään korkeampi 208. Aiemmasta tutut moottorivaihtoehdot ovat 100 ja 130 hevosvoiman moottorit PureTech-bensiiniversiona ja BlueHDi-dieselversiona. Valikoimaa on kuitenkin täydennetty 155 hevosvoiman versiolla 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä PureTech-bensiinimoottorista. Yhdessä kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kanssa lopputulos liikkuu kiitettävän pirteästi. Pintanapakasta alustasta huolimatta 2008 ei ole erityisen urheilullinen ajettava ja mukavuudenkaipuisten kannattaa harjoittaa malttia rengaskoon suhteen. Kokonaisuus on kuitenkin parantunut selkeästi edeltäjään verrattuna.Sisällä matkustamossa tunnelma on tuttu 208:sta. Hiilikuitutyylinen kojelauta on vaativa elementti muuten hyvään tyyliin panostavassa autossa. Keskitunnelista löytyy älypuhelimen latauslokero ja lisäksi lokeron kansi toimii puhelintelineenä. Uusin versio i-Cockpitista perustuu edelleen pieneen ohjauspyörään, jonka yli tarkastellaan uutta kolmiulotteista mittaristoa. Lopputulos on selkeä, joskin mittariston muokattavuus jättää toivomisen varaa. Yleisesti ajoasento on 208:aa parempi. Takaistuimilla tilaa on 208:aa enemmän ja tavaratila on yhteensä 434 litraa. Peugeot 2008 on saanut oman erottuvan ulkoasun, joka toteuttaa valmistajan muotokieltä jälleen raikkaalla tavalla. Edessä huomioitavin yksityiskohta ovat voimakkaat poskipäät, joten ehkä kyseessä on automaailman Juliette Binoche. Lisäksi edessä ovat tutut torahammasvalot, takavalojen ollessa jälleen raapaisumalliset. Konepellistä löytyy lisäksi mallimerkintä klassiseen tapaan. Sähköisessä Peugeot 2008:ssa leijonalogo on kaksivärinen.Sähköllä kesälläE-208:n ja DS 3 Crossback E-tensen tavoin myös 2008 on suunniteltu myös täyssähköiseksi. Peugeot e-2008 nojaa samaan 50 kilowattitunnin akustoon, joka on sijoitettu auton pohjaan tavaratilasta tinkimättä. Myös moottori on tuttu 100 kilowatin (136 hv) ja 260 newtonmetrin tapaus. Valmistaja ei kertonut vielä sähköversion lopullisia suoritusarvoja. Peugeot e-2008 liikkuu kuitenkin ehkä parhaiten koko mallistosta, minkä lisäksi suhinat ja jyrinät ovat hyvin hallinnassa. Vain napakahkon jousituksen kolahtelut kuuluvat selkeästi. Lataaminen sujuu e-208:n tavoin parhaimmillaan 11 kW (3x16A) tai 7,4 kW (1x32A) asiointilatauksella (5,5–8h 0–100%) tai 100 kW CCS-pikalatauksella (0–80% 30 min). Yhdellä latauksella saavutetaan 310 kilometrin toimintamatka (WLTP). Vetokoukkua ei ole saatavissa sähköversioon. Suomeen Peugeot 2008 saapuu keväällä, e-2008:n seuratessa perästä kesän kulmalla. Ennakkohinnat vahvistuvat vuodenvaihteen tietämillä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 GT Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 115 kW (155 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140-141 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1530 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 4/5 (varustein) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja