26.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clio -hybridi vakuuttaa niin käytöksellään kuin kulutuksellaankin. Hyvää: sähköautomaisuus kaupunkiajossa, alhainen kulutus. Huonoa: turhan napakka alusta. Captur- ja Mégane-mallien lataushybridien ohessa ranskalaisvalmistaja toi myyntiin myös ”itselataavan” hybridivoimalinjan, joka istutettiin Renault Clio -kuoriin. Myös tässä tapauksessa polttomoottorina toimii vapaasti hengittävä, Atkinson-sykliä hyödyntävä 1,6-litrainen luontaisesti taloudellinen bensakone, joka saa piristysruiskeensa sähkömoottorista.Erikoiseksi Renaultin E-Techin tekee valmistajan monitilavaihteistoksi kutsuma laatikko, joka jakaa neljä vaihdetta polttomoottorin ja kaksi pykälää sähkömoottorin käytettäväksi. Näistä sitten sekoitellaan 15 erilaista vaihtoehtoa toivotun taloudellisuuden takaamiseksi.Vaihdevalitsin ei monimutkaista kokonaisuutta korosta, sillä keppi on perinteistä, kolosiinsa loksahtelevaa mekaanista mallia – eikä kuskinkaan tarvitse muuta kuin asennoitua ajamaan automaattivaihteista autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin sähköautolla ajaisiMiten yhdistelmä pelaa käytännössä? Erinomaisesti, monellakin tapaa. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina ilman polttomoottoria, ja ponteva kiihtyvyys yhdistettynä äänettömyyteen muistuttaa elävästi täyssähköautoa. Sama pätee energian talteenottoon, joka on jo vaihteiston D-asennossa voimakasta, ja pudottamalla valitsimen B:lle varsinaista jarrupoljinta tarvitaan enää kävelyvauhdissa.Nopeuden noustessa bensakone käynnistyy eikä kiihtyvyys enää ole suhteessa aivan yhtä vakuuttavaa, mutta silti kaiken aikaa ripeää – onhan 140 hevosvoiman yhteisteho pikkuautolle varsin mojova.Järjestelmän toiminnasta sinänsä on vaikea saada tarkkailemallakaan tolkkua, sillä bensakone käynnistyy aika ajoin odottamattomissa tilanteissa, kuten moottoritien loivissa alamäissä tai auton seistessä paikallaan. Vastaavasti tasakaasulla edetään useinkin sähköllä, jopa reilun sadan kilometrin nopeudessakin.Käynnistely ei muodostu häiriöksi, sillä polttomoottorin ääni on vaimea, ja kiinteiden välitysten ansiosta moottori ei myöskään ”huuda” samalla tapaa kuin esimerkiksi Toyotan hybrideissä.Kuljettaja voi seurata sähkön menekkiä akun varaustilamittarista, ja energiaviisari yhdistettynä melko pieneen voimalinjasymbolistoon paljastaa, millä käyttövoimalla kulloinkin liikutaan ja milloin ladataan.Oikeasti taloudellinenEli kuten niin monesti hybridiautoissa, myös Cliossa muhkea sähköapu tuo autoon ylimääräistä tenhoa. Ja kaiken päälle saa esimerkillisen taloudellisuuden: mittasimme kulutuksen samoilla lenkeillä joita käytämme autovertailuissa. Maantiellä Clio E-Tech vei 4,9 l/100 km, mikä on jo sinällään oiva tulos, mutta kaupungissa saavuttamamme erittäin alhaiset 4,3 litraa sadalla osoittaa Renaultin lupaaman 40 prosentin kulutussäästön todenmukaiseksi.Käytännössä kaikki hybridi-Cliossa toimii siis kuten pitääkin, paitsi jousitusmukavuus. Voi, kun tämän laitteen saisi vielä perinteisellä ranskalaisella pehmeällä alustalla – sen kanssa hybridivoimalinja maistuisi vieläkin sulavammalta.Tavaratilassa hybridimalli ottaa takkiin 90 litran verran vakiomallin 391 litrasta, kun mukaan lasketaan pohjan alla olevat lokerot. Vastineeksi edes jonkinlaista peräkärryä saa vetää – sähköavusteisessa automaailmassa erikoista sekin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Renault Clio E-Tech Hybrid Intens Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 271 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 36 kW (49 hv), 205 Nm. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 655 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?