15.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio TCe 100 luottaa tyyliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clion viides sukupolvi panostaa laatuvaikutelmaan, mutta millainen auto pinnan alta löytyy? Hyvää: Laatuvaikutelma, mukavuus, hinta. Huonoa: Hieman ankea voimalinja, tilat varauksin. Renault Clion sisätilojen materiaaleja kehtaa katsoa ja kosketella. Pehmeää muovia ja ilahduttavan laadukkaita kytkimiä riittää. Näin pitääkin olla, jos mielii menestyä huippukilpaillussa pikkuautoluokassa. Vielä viimeisenä valmistusvuotenaan edeltävä neljännen sukupolven Renault Clio oli markkinajohtaja Euroopassa.Sukupolvenvaihdoksessa auto on uusiutunut perusteellisesti, mutta uudesta mallista on tehty hyvin edeltäjänsä kaltainen. Miksi ei, kun olemus on yhä tyylikäs ja raikas.Ajoasento säätyy kohtalaiseksi. Plussaa Renault saa istuimen etureunaan sijoitetusta selkänojan kallistusvivusta, miinusta tulee yllättävän lähelle työntyvistä polkimista. Reisitukea jää kaipaamaan, mutta istuma-asentoon tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkumoitetta voimalinjassaKoeajoauto on varustettu litraisella 100-hevosvoimaisella turbomoottorilla ja viisivaihteisella manuaalilla. Moottori saapui jo aiemmin uuden Nissan Micran keulalle, mutta nyt ajamme sitä ensimmäistä kertaa manuaalivaihteistolla. Aivan moitteeton ei voimalinjan suoritus ole: kolmisylinterisen moottorin alavääntö on ohutta, ja kasvaa piikikkäästi ahtimen herätessä. Tekniset tiedot paljastavat huippuväännöksi vain 160 newtonmetriä, ja vasta 2 750 kierroksella minuutissa. Turbon herättyä Clio kyllä liikkuu vaivatta. Välitykset ovat pitkät, joten viitoselta saa kehäteillä ajoittain vaihtaa alaspäin. Koeajoyksilössä kytkimen ja vaihteensiirron tuntuma on hivenen tahmea, mutta seikkaan tottuu nopeasti.Taajama- ja maantiepainotteisessa koeajossa kulutus pyörii viiden ja puolen litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Malliston edullisin moottori on 72-hevosvoimainen ahtamaton painos kolmisylinterisestä, jolla hinnat alkavat reilusta 16 000 eurosta. Turbomoottori nostaa hintaa vain kuudellasadalla eurolla, mikä on pieni hinta lisätehosta ja mukana tulevasta Zen-varustetasosta. Huipulla on 130-hevosvoimainen versio, jossa 1,3-litraisen nelisylinterisen parina on 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Hintalapussa lukee 22 390 euroa.Farmaria uudesta Cliosta ei tule. Lisätilaa kaipaavat Clio-asiakkaat ohjataan nyt kasvaneen Renault Capturin luo.Yksityiskohdat kestävät tarkastelun.Perusteet mallillaanClion ajettavuus on kunnossa: ohjaus tuntuu heti tutulta, eikä peruskäytöksessä ole muutenkaan yllätyksiä. Alustan toiminta on luokassa varsin normaalia – Clio ei ole supermukava, mutta ei sitä moittiakaan voi. Myös melutaso on hyvällä tasolla. Vähän omaa elämäänsä elävän kaistavaihdin merkitys on omista vaatimuksista kiinni.Renaultin tablettimainen kosketusnäyttö ei vieläkään ansaitse pelkkiä kehuja. Käyttöliittymä viivyttelee, ja paraatipaikalle vasempaan alakulmaan sijoitettu sammutus-valikon avaava painike tuntuu oudolta ratkaisulta. Tämänkin auton kohdalla saamme harmitella äänenvoimakkuuden säätönupin korvaamista hipaisukytkimillä.Toisaalta näytön alle sijoitettu painikerivistö on helppokäyttöinen, ja lämmityslaitteelle on omat selkeät säätönsä. Itsestäänselvyyksinä pidettyjä seikkoja arvostaa jatkuvasti enemmän, kun osa valmistajista siirtää hallintaa kosketusnäytölle. Näyttöpohjainen mittaristo on ilmeeltään selkeä, ja tarjoaa rajoitetut muokkausmahdollisuudet.Pientä ahtauttaSukupolvenvaihdoksessa Clion akselivälistä on kadonnut kuutisen milliä, ja kokonaispituus on lyhentynyt puolitoista senttiä – sinänsä positiivista kehitystä, sillä pikkuauton pienuutta arvostetaan liian vähän. Toisaalta Clion tarjoamat tilat ovat autoluokassa lähinnä tavanomaiset: jo keskimittainen joutuu vähän miettimään istuma-asentoaan, ja pidemmillä tila alkaa oikeasti loppua kesken. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta lastauskynnys on korkeahko. Pidempiä tai selkävikaisia saattaa ärsyttää myös luukun avauspainikkeen sijoittaminen takapuskuriin rekisterikilven ympärille – haastava paikka myös kurakelillä.Kokonaisuutena uusi Clio on hieman ristiriitainen. Se on houkuttelevasti hinnoiteltu, mukava ja tyylikkään näköinen ulkoa sekä sisältä, mutta kokonaisuus kärsii heikosta voimalinjasta.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Renault Clio TCe 100 Intens Hinta alkaen 18 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 5 000 r/min Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 580 / 900 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”