22.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Megane RS 280 on kenties luokkansa komein, mutta löytyykö pinnan alta taikaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien odottelun jälkeen Renault Megane RS on saapunut Suomeen. Kannattiko odotus? Hyvää: Ulkonäkö, moottori, mukavuus. Huonoa: Ajoasento, tunnoton ohjaus, tunnoton kytkin, kulutus. Vuoden 2018 helmikuussa Moottorin kannessa komeili oranssi Renault Megane RS 280 kevyessä sivuluisussa. Näyttävä auto pääsi kanteen Espanjassa ajetun ensikoeajon kunniaksi.Kotimaan koeajo seurasi heti perään kesällä 2020. Tänä keväänä Megane ehti saada kevyen kasvojenkohotuksenkin, mutta nyt koeajettu versio edustaa alkuperäistä versiota.Ei anneta sen haitata: metallinoranssi leveäkorinen Megane RS näyttää törkeän hyvältä kesäauringon paahteessa. Pulleiden lokasuojien alta löytää 60 milliä leventyneen etuakselin, takana venähdystä on 45 milliä. Näyttävät korimuutokset viimeistellään hillityn tyylikkäin puskurein ja ruutulippukuvioiduin päiväajovaloin: Megane RS ei huuda suurilla siivillä, mutta sen olemuksesta aistii aikeet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasentomurheitaSisätilat ovat arkisemmat: hiilikuitujäljitelmän ja punaisten tikkausten lisäksi tunnelmaa tuovat istuinten pulleat sivuttaistuet. Ulkonäkö pettää, sillä pehmeä runko ei tue odotusten mukaisesti.Tukea huonontaa entisestään puuttuva reisituen säätö: jos ajoasennon säätää ohjauspyörän mukaan, nousevat jo keskimittaisen reidet irti istuimesta. Ei ajoasento huono ole, mutta Hyundai i30 N:n, Ford Focus ST:n tai väistyneen Golf GTI:n kaltaiset vaihtoehdot ovat nostaneet luokan riman erittäin korkealle. Valitettavasti Megane RS:n suoritus jää parhaimmillaankin rimaa hipovaksi.Auton 4Control-nelipyöräohjaus on hyvin säädetty: nelipyöräohjauksen käytöksen kanssa ovat kompastelleet niin BMW kuin Audikin, mutta Renaultsportin näkemys tuntuu johdonmukaiselta. Oman luonteensa autolle tuo Race-ajotila, joka muokkaa nelipyöräohjauksen toimintaa huomattavasti aggressiivisemmaksi. Käytöksestä kiitosta, mutta…Megane RS:n peruskäytös on mukavan tasapainoista, eli hauskoille etuvedoille tyypilliseen tapaan auton saa nautinnolliseen sivuluisuun kaasua nostamalla. Valitettavasti yhteys autoon jää etäiseksi: ohjaustuntuma on heikko eikä takapuolituntumakaan välitä tietoja auton aikeista, joten sinänsä mainiosta käytöksestä on vaikea nauttia. Sateella autoa rasittaa Bridgestone S001 -renkaiden liukkaus ja äkkinäisyys – ehkä parempi rengasvalinta korjaisi tuntumaakin? Ylipäänsä auto kaipaisi kipeästi lisävarustelistalta löytyvää tasauspyörästön luistonrajoitinta, sillä ilman sitä vetoluistonesto joutuu rajoittamaan auton voimaa melkoisesti – tai sitten pyörien täytyy antaa sutia.Toisaalta vastapuolena on auton varsin kohtuullinen mukavuus arkipäiväisessä käytössä.RS-malliin kehitetty 1,8-litrainen turboahdettu rivinelonen hoitaa työnsä hyvin, joskin moottori osoittautuu melko janoiseksi. Jo kesärajoituksista nauttiva moottoritieajo uhkaa nostaa kulutusta kympin tasolle, mitä voi pitää varsin hurjana tehoreserveistä huolimatta.Kuusivaihteinen manuaali ilahduttaa olemassaolollaan, joskin vaihteensiirron kankeus ja purevan tunnoton kytkin laskevat tunnelmaa. Arkiajo on vähän rasittavaa. Autoa tarjotaan myös 6-vaihteisella kaksoiskytkinlaatikolla.Kipinä puuttuuKenties apuja voisi löytää lisävarustelistalta: 3300 eurolla saatavat Recaron istuimet ehkä korjaisivat ajoasentoa, ja 2100 euroa maksavan Cup-paketin alusta ja Torsen-luistonrajoitin tasauspyörästöön voisivat tuoda Meganeen kaivattua terää. Toki autosta tarjotaan myös 300-hevosvoimaista Trophy-versiota, jossa lukko on vakiovaruste.Ilman näitä varusteita Renault Megane RS 280 on vain ihan hyvä auto. Paketista puuttuu takavuosien Renaultsporteista tuttu intohimo, joka korottaisi kokonaisuuden numeroitaan suuremmaksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Megane RS 280 Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 762 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 205 kW (279 hv), 6000 r/min Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 255 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 178 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa