22.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Megane RS 280 on kenties luokkansa komein, mutta löytyykö pinnan alta taikaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien odottelun jälkeen Renault Megane RS on saapunut Suomeen. Kannattiko odotus? Hyvää: Ulkonäkö, moottori, mukavuus. Huonoa: Ajoasento, tunnoton ohjaus, tunnoton kytkin, kulutus. Vuoden 2018 helmikuussa Moottorin kannessa komeili oranssi Renault Megane RS 280 kevyessä sivuluisussa. Näyttävä auto pääsi kanteen Espanjassa ajetun ensikoeajon kunniaksi.Kotimaan koeajo seurasi heti perään kesällä 2020. Tänä keväänä Megane ehti saada kevyen kasvojenkohotuksenkin, mutta nyt koeajettu versio edustaa alkuperäistä versiota.Ei anneta sen haitata: metallinoranssi leveäkorinen Megane RS näyttää törkeän hyvältä kesäauringon paahteessa. Pulleiden lokasuojien alta löytää 60 milliä leventyneen etuakselin, takana venähdystä on 45 milliä. Näyttävät korimuutokset viimeistellään hillityn tyylikkäin puskurein ja ruutulippukuvioiduin päiväajovaloin: Megane RS ei huuda suurilla siivillä, mutta sen olemuksesta aistii aikeet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasentomurheitaSisätilat ovat arkisemmat: hiilikuitujäljitelmän ja punaisten tikkausten lisäksi tunnelmaa tuovat istuinten pulleat sivuttaistuet. Ulkonäkö pettää, sillä pehmeä runko ei tue odotusten mukaisesti.Tukea huonontaa entisestään puuttuva reisituen säätö: jos ajoasennon säätää ohjauspyörän mukaan, nousevat jo keskimittaisen reidet irti istuimesta. Ei ajoasento huono ole, mutta Hyundai i30 N:n, Ford Focus ST:n tai väistyneen Golf GTI:n kaltaiset vaihtoehdot ovat nostaneet luokan riman erittäin korkealle. Valitettavasti Megane RS:n suoritus jää parhaimmillaankin rimaa hipovaksi.Auton 4Control-nelipyöräohjaus on hyvin säädetty: nelipyöräohjauksen käytöksen kanssa ovat kompastelleet niin BMW kuin Audikin, mutta Renaultsportin näkemys tuntuu johdonmukaiselta. Oman luonteensa autolle tuo Race-ajotila, joka muokkaa nelipyöräohjauksen toimintaa huomattavasti aggressiivisemmaksi. Käytöksestä kiitosta, mutta…Megane RS:n peruskäytös on mukavan tasapainoista, eli hauskoille etuvedoille tyypilliseen tapaan auton saa nautinnolliseen sivuluisuun kaasua nostamalla. Valitettavasti yhteys autoon jää etäiseksi: ohjaustuntuma on heikko eikä takapuolituntumakaan välitä tietoja auton aikeista, joten sinänsä mainiosta käytöksestä on vaikea nauttia. Sateella autoa rasittaa Bridgestone S001 -renkaiden liukkaus ja äkkinäisyys – ehkä parempi rengasvalinta korjaisi tuntumaakin? Ylipäänsä auto kaipaisi kipeästi lisävarustelistalta löytyvää tasauspyörästön luistonrajoitinta, sillä ilman sitä vetoluistonesto joutuu rajoittamaan auton voimaa melkoisesti – tai sitten pyörien täytyy antaa sutia.Toisaalta vastapuolena on auton varsin kohtuullinen mukavuus arkipäiväisessä käytössä.RS-malliin kehitetty 1,8-litrainen turboahdettu rivinelonen hoitaa työnsä hyvin, joskin moottori osoittautuu melko janoiseksi. Jo kesärajoituksista nauttiva moottoritieajo uhkaa nostaa kulutusta kympin tasolle, mitä voi pitää varsin hurjana tehoreserveistä huolimatta.Kuusivaihteinen manuaali ilahduttaa olemassaolollaan, joskin vaihteensiirron kankeus ja purevan tunnoton kytkin laskevat tunnelmaa. Arkiajo on vähän rasittavaa. Autoa tarjotaan myös 6-vaihteisella kaksoiskytkinlaatikolla.Kipinä puuttuuKenties apuja voisi löytää lisävarustelistalta: 3300 eurolla saatavat Recaron istuimet ehkä korjaisivat ajoasentoa, ja 2100 euroa maksavan Cup-paketin alusta ja Torsen-luistonrajoitin tasauspyörästöön voisivat tuoda Meganeen kaivattua terää. Toki autosta tarjotaan myös 300-hevosvoimaista Trophy-versiota, jossa lukko on vakiovaruste.Ilman näitä varusteita Renault Megane RS 280 on vain ihan hyvä auto. Paketista puuttuu takavuosien Renaultsporteista tuttu intohimo, joka korottaisi kokonaisuuden numeroitaan suuremmaksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Megane RS 280 Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 762 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 205 kW (279 hv), 6000 r/min Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 255 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 178 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster