10.7.2020

Koeajo: Renault Trafic Passenger on suurperheen suosikki, josta löytyy myös henkilöautomaisia piirteitä

Renault Trafic Passenger

Renault Trafic Passenger on koostaan huolimatta henkilöautomainen kuormajuhta. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, istuinratkaisut, vetokyky. Huonoa: niukka tavaratila, etuistuimen tuki ja säätöratkaisu, kojelaudan heijastelut tuulilasiin.

Pitkä mallinimi Renault Trafic Passenger dCi 170hv EDC L2H1 1+8 hlö tarkoittaa istuinjärjestelyä, jossa kolmelle istuinriville mahtuu yhdeksän henkeä. Taakse keskimmäiselle istuinriville ja takimmaisellekin istuinriville pääsee varsin vaivattomasti. Edessä keskellä istumatilat ovat tosin niin niukat, ettei sillä paikalla kukaan istu mielikseen pitkiä ajotaipaleita.

Renault Trafic Passenger

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimaa riittää

Käytökseltään ja ratkaisuiltaan Renault Traficin pikkubussi on hyvin henkilöautomainen. Iso kiitos siitä lankeaa voimalinjalle. Voimakkain tarjolla oleva 170 hevosvoiman dieselmoottori on toisaalta nöyrä puurtaja, toisaalta väkevä voimanlähde, joka antaa mukavasti potkua myös ohituskiihtyvyyteen. Traficin tuore kaksoiskytkinvaihteisto, johon tutustuimme ensimmäisen kerran pakettiautoversiossa, suo voiman käyttöön viiveittä ja nykäyksittä. Tällä voimalinjalla Trafic liikahtaa vaivattomasti myös täyteen lastattuna.

Sisätilaratkaisujen akilleenkantapää on niukaksi jäävä tavaratila kolmannen istuinrivin takana. Toisaalta kontti on muodoltaan selkeä ja vaivatta käytettävissä, sillä takaovet aukeavat laajalle.

Valttina ajettavuus

Ajettavuus on Traficin eittämätön valtti. Ohjauksen tuntuma on hyvä: riittävän tehostettu mutta luonteva. Matka-ajossa myönteistä on hyvä suuntavakavuus. Pysäköintihallissakin saa havaita, että kookas suurperheen kuljetuskone on pakettiautopohjaiseksi yllättävän ketterä.

Kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin, jos etuistuinta ei lasketa lukuun. Istuinosa on sivutueltaan löysä, eikä selkänojan vipuratkaistu kaltevuuden säätö ole yhtä tarkka kuin pyörökytkinratkaisu. Ohjauspyörä säätyy kyllä, ja hyvä ajoasentokin löytyy, mutta korkeussuunnassa säätövaraa saisi olla enemmän, meitä kuskeja kun on eri kokoisia.

Näkyvyys kunnossa

Ylhäältä näkee oivasti muun liikenteen, kookkaat kaksiosaiset sivupeilit ja peruutuskamera tekevät pysäköinnistä vaivatonta. Kylkien ikkunapinnat lisäävät näkyvyyttä ja helpottavat osaltaan muun muassa kaistanvaihtoja. Ikkunapinta ylipäätään tuo matkustamoon valoa ja avaruuden tuntua, joten isommallakin porukalla matkatessa ei tule ahtaanpaikan kammoa.

Renault Trafic Passenger

Apukuskien istuinosat nousevat kätevästi paljastaen oivan kuljetustilan vaikka kauppakasseille. Autossa on ylipäätään mukavasti erikokoisia avonaisia ja kannellisia säilytyslokeroita. Jos kojelaudan päällä olevassa tilassa säilyttää vaaleita papereita, heijastuvat ne ikävästi tuulilasiin.

Trafic Passengerin melutaso on yllättävän hyvin kurissa. Kookkaan avonaisen tilan äänet ilmeisesti talttuvat istuinten pehmytosien imaisemina.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Renault Trafic Passenger dCi 170hv EDC L2H1 1+8

Hinta alkaen

49 590 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

54 862 €

Moottori

Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

125 kW (170 hv), 3500 r/min

Vääntö

830 Nm (1500 r/min)

Vääntö

830 Nm (1500 r/min)

Huippunopeus

176 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,7 (yhd.)

CO2-päästöt

195 g/km

Mitat

pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1953 mm, akseliväli 3498 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1630 / 750 kg

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat