10.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Renault Trafic Passenger on suurperheen suosikki, josta löytyy myös henkilöautomaisia piirteitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trafic Passenger on koostaan huolimatta henkilöautomainen kuormajuhta. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, istuinratkaisut, vetokyky. Huonoa: niukka tavaratila, etuistuimen tuki ja säätöratkaisu, kojelaudan heijastelut tuulilasiin. Pitkä mallinimi Renault Trafic Passenger dCi 170hv EDC L2H1 1+8 hlö tarkoittaa istuinjärjestelyä, jossa kolmelle istuinriville mahtuu yhdeksän henkeä. Taakse keskimmäiselle istuinriville ja takimmaisellekin istuinriville pääsee varsin vaivattomasti. Edessä keskellä istumatilat ovat tosin niin niukat, ettei sillä paikalla kukaan istu mielikseen pitkiä ajotaipaleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa riittääKäytökseltään ja ratkaisuiltaan Renault Traficin pikkubussi on hyvin henkilöautomainen. Iso kiitos siitä lankeaa voimalinjalle. Voimakkain tarjolla oleva 170 hevosvoiman dieselmoottori on toisaalta nöyrä puurtaja, toisaalta väkevä voimanlähde, joka antaa mukavasti potkua myös ohituskiihtyvyyteen. Traficin tuore kaksoiskytkinvaihteisto, johon tutustuimme ensimmäisen kerran pakettiautoversiossa, suo voiman käyttöön viiveittä ja nykäyksittä. Tällä voimalinjalla Trafic liikahtaa vaivattomasti myös täyteen lastattuna. Sisätilaratkaisujen akilleenkantapää on niukaksi jäävä tavaratila kolmannen istuinrivin takana. Toisaalta kontti on muodoltaan selkeä ja vaivatta käytettävissä, sillä takaovet aukeavat laajalle.Valttina ajettavuusAjettavuus on Traficin eittämätön valtti. Ohjauksen tuntuma on hyvä: riittävän tehostettu mutta luonteva. Matka-ajossa myönteistä on hyvä suuntavakavuus. Pysäköintihallissakin saa havaita, että kookas suurperheen kuljetuskone on pakettiautopohjaiseksi yllättävän ketterä. Kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin, jos etuistuinta ei lasketa lukuun. Istuinosa on sivutueltaan löysä, eikä selkänojan vipuratkaistu kaltevuuden säätö ole yhtä tarkka kuin pyörökytkinratkaisu. Ohjauspyörä säätyy kyllä, ja hyvä ajoasentokin löytyy, mutta korkeussuunnassa säätövaraa saisi olla enemmän, meitä kuskeja kun on eri kokoisia.Näkyvyys kunnossaYlhäältä näkee oivasti muun liikenteen, kookkaat kaksiosaiset sivupeilit ja peruutuskamera tekevät pysäköinnistä vaivatonta. Kylkien ikkunapinnat lisäävät näkyvyyttä ja helpottavat osaltaan muun muassa kaistanvaihtoja. Ikkunapinta ylipäätään tuo matkustamoon valoa ja avaruuden tuntua, joten isommallakin porukalla matkatessa ei tule ahtaanpaikan kammoa.Apukuskien istuinosat nousevat kätevästi paljastaen oivan kuljetustilan vaikka kauppakasseille. Autossa on ylipäätään mukavasti erikokoisia avonaisia ja kannellisia säilytyslokeroita. Jos kojelaudan päällä olevassa tilassa säilyttää vaaleita papereita, heijastuvat ne ikävästi tuulilasiin.Trafic Passengerin melutaso on yllättävän hyvin kurissa. Kookkaan avonaisen tilan äänet ilmeisesti talttuvat istuinten pehmytosien imaisemina.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Trafic Passenger dCi 170hv EDC L2H1 1+8 Hinta alkaen 49 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 862 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 830 Nm (1500 r/min) Vääntö 830 Nm (1500 r/min) Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 195 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1953 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1630 / 750 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa