10.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: sähköllä kohotettu – Mini Countryman Cooper S E Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Mini Countryman -hybridi sopii niin kaupungin kuin maaseudunkin CO2-talkoisiin. Hyvää: suorituskyky, ajoasento, monipuolinen kokonaisuus. Huonoa: mittariston näytön pienet symbolit, alimittaiset häikäisysuojat. Mini Countryman E merkitsee paitsi brittivalmistajan ensimmäistä ladattavaa hybridiä, myös pienintä pistoketekniikalla toteutettua mallia koko emomerkki BMW:n paletti mukaan lukien. Apupolttomoottorilla varustettua BMW i3 -täyssähköautoa kun ei oikein voi laskea samaan kategoriaan kuuluvaksi.Countryman E:n numeroarvot ovat identtiset bemarin vastaavan mallin, 225xe Active Tourerin kanssa. Etupyöriä liikuttaa 1,5-litrainen kolmipyttyinen bensaturbo, takafillareita puolestaan sähkömoottori. Samalla on saatu aikaan neliveto ilman auton alla kulkevaa nivelakselia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIson koneen korvikeMonien ladattavien hybridien tapaan myös Countryman E:ssä on kolme ajotilaa, joilla auton voi valjastaa joko hybridiksi, täyssähköautoksi tai sitten säästää täyteen ladattujen akkujen virtaa tuonnempaa pakokaasutonta ajoa varten.Näitä, kuten akun varaustilaakin, pitää tihrustaa ratin edessä olevan mittariston näytön pienten symbolien välityksellä. Apuja saa toki kojelaudan jättimäisestä keskinäytöstä, jossa esimerkiksi juuri tuo varaustila näkyy näytön ylitse kaartuvana valonauhana.Hybridikäytössä vaihtelua bensiini- ja sähkömoottorien välillä ei huomaa, ja suorituskyky on täyteläistä niin kaupunkikiihdytyksissä, maantieohituksissa kuin moottoritien haitariliikkeessäkin. Automaattivaihteistokin pelaa kuin unelma.Kulkupuoli on kaiken kaikkiaan kuin tuulahdus tulevasta: äänettömänä ja pehmeän voimakkaana tunne on sama kuin puolet isommassa bensiinimoottorissa vielä jokunen vuosi sitten. Osoitus siitä, että uusi teknologia tavoittaa vanhan myös nautittavuudessa.Sähköllä 125 km/hLatausjohto löytyy tavaratilassa olevasta laukusta, jonka saa näppärästi kiinni kuormansidontalenkkiin ajon ajaksi. Johto tyrkätään etulokasuojassa olevaan pistokkeeseen: latausajaksi ilmoitetaan paikasta riippuen kahdesta ja puolesta tunnista ylöspäin.Valmistaja kertoo toimintamatkaksi pelkällä sähköllä maksimissaan 42 kilometriä. Kokeilimme sähköajoa lataamalla akut vajaan työpäivän aikana pistorasiasta melkein täyteen: 80 prosentin varaustilassa ajotietokone lupaili 25 kilometrin kantamaa, mikä myös toteutui.Täyssähkötilassa mittaristo näyttää havainnollisesti kuinka paljon kaasupoljinta saa painaa, ettei polttomoottori käynnisty. Sähkökiihdytyksillä pysyy normaalin liikenteen rytmissä, eikä 100 km/h maantienopeudenkaan ylläpitäminen tuota vaikeuksia.Moottoritiellä saavutimme myös täyssähkökäytön huippunopeuden 125 km/h, jonka ylittämisen jälkeen bensiinimoottori viimeistään starttaa. Ja onhan tuo joka tapauksessa varsin pian edessä, kun akkujen virta ehtyy.Ilmoitettu yhdistetty EU-kulutus 2,1 litraa sadalla on lähinnä teoreettinen luku, ellei lataile autoaan päivittäin. Tällöinkin vaaditaan varsin lyhyitä ajomatkoja, jotta sähköavun konkreettinen hyöty todella laskisi keskikulutusta.Toisaalta juuri pätkäajo sopii Countrymanin olemukseen hyvin. Maantieajossa sähkö on nopeasti käytetty, ja jäljelle jää vain 36-litraisen polttonestesäiliön mukanaan tuoma varsin lyhyt toimintamatka – tankilla on vierailtava tiheään.Nykyisinkin miniCountryman E:n voimalinjan käyttöön on siis tarjolla useita vaihtoehtoja. Sama monipuolisuus leimaa autoa muutenkin.Usein kuullut valitukset siitä, miten nyky-Minit, ja etenkin tämä malliston suurin Countryman, ovat paisuneet alkuperäisen mallin mitoista, voitaisiin jo unohtaa – kahdestakin syystä.Ensinnäkin käytännössä kaikki automallit ovat tuntuvasti suurempia kuin niiden 1950-luvulla suunnitellut esi-isänsä, eli Mini ei ole tässä kehityksessä mikään poikkeus. Toisekseen Countryman on premium-luokan katumaasturien joukossa yksi pienimmistä.Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö autosta löytyisi myös isoja ominaisuuksia. Etenkin maantieajossa Countryman yllättää: sitä ei vaivaa nyökkiminen eikä keikkuminen, vaan kulkua leimaavat mieto kallistelu, hyvin keskittävä ohjaus sekä moitteeton suuntavakavuus.Erinomaisesti muotoillut istuimet jatkavat samaa linjaa. Ne tarjoavat väsyttämättömän tuen pitkillekin taipaleille, vaikka penkeissä on vain perussäädöt. Nimelle Countryman – vapaasti suomennettuna maalaispoika – on siis katetta.Sähkömoottori lymyää tavaratilan alla, ja akkupaketti on sijoitettu sen eteen takaistuimen alle. Selkänojien kaltevuuden säädöllä varustettu penkki on hieman korkeammalla kuin tavallisesti, mutta tarjoaa juuri ja juuri riittävän pääntilan jopa 190-senttiselle. Polvitiloista Countrymanin kokoluokka paljastuu jo selvemmin.Kontti puolestaan on hieman perusmallia pienempi, mutta kohtuullisen tilava ja sisältää tavaralokeron lattian alla, eli kaikkea ei ole uhrattu sähkötekniikalle. Sitä ei havaitse myöskään kolmessa osassa laajentuvasta takapenkistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain pieniä kiusojaMutkatiellä Countrymanin ohjaus tuntuu keskialueella maukkaalta, mutta enemmän käännettäessä tuntoa voisi olla enemmän. Lisäksi ratin liian paksut puolat haittaavat oikeaoppista otetta. Ajettavuus on silti katumaasturien joukossa hyvinkin sporttista.Urheilullinen alustan viritys tuntuu tietysti pienenä nypytyksenä sekä napakkuutena kuopissa, mutta kohtuullisen mukavuuden säilyttäen. Hälyäänet tai melutaso eivät vaivaa korvia koeajoauton massiivisesta 18 tuuman pyöräkoosta huolimatta.Oikeastaan ainoa matka-ajon haittatekijä juontaa juurensa minimäisen pystystä ja kaukana olevasta tuulilasista. Sen yläreunaan nivelöidyt häikäisysuojat ovat onnettoman lyhyet, eivätkä peitä sivulta tulevaa auringonpaistetta juuri lainkaan.Kaupungissa kompaktit ulkomitat ja korkea istuma-asento luovat näppäryyden. Ohjauksen turhanaikainen raskaus pysäköitäessä on liiankin sporttihakuinen piirre, jota voisi vielä viilata. Muuten paketti toimii täälläkin.Haastajat harvassaHalpahan pistoke-Mini ei ole, edes meikäläisen suopean CO2-pohjaisen verokohtelun jälkeen. Vajaan 41 000 euron perushinta kohoaa koeajoyksilön lisävarusteilla – joita pitkästä optiolistasta on tietysti mukava ruksailla – jo päälle 56 000 euron.Mutta, kuten sanottu, Countrymanin ominaisuudet riittävät moneen lähtöön – auton lelumainen olemus vain hämää. Ja kilpailijoiden puute tuottaa monelle mieluista yksilöllisyyttä, jota ei voi rahassa mitata.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Mini Countryman Cooper S E All4 Business Hinta alkaen 40 898 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 248 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW, 165 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Ladattava hybridi Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle