19.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Sähköllä lisäpotkua – Opel Grandland X Hybrid4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Grandland X nelivetoisena lataushybridinä on merkkinsä lippulaiva ainakin tehoiltaan ja hinnaltaan. Hyvää: jousitusmukavuus, hiljaisuus, istuimet, suorituskyky, toimintasäde sähköllä. Huonoa: kevyt ohjaus, hybriditekniikan lisäpaino ja -hinta. Opel ei enää tyydy katselemaan sivusta aina vain kasvavaa lataushybridien menestystä, vaikka tekniikkaan ei talon sisällä olekaan panostettu. General Motorsin aikana oltiin mukana Chevrolet Voltista kehitetyllä Amperalla ensimmäisten joukossa, mutta ostajat eivät vielä hybrideistä innostuneet. Isännyyden vaihduttua ranskalaiseksi on avautunut uusia mahdollisuuksia.Opel Grandland X on jo parin vuoden ikäinen tuttu perusteellisesti saksalaistettuna versiona Peugeot 3008:sta. Meilläkin Opelin perinteisempi muotoilu ja hallintalaitteet ovat löytäneet ystävänsä. Pösön esitellessä lataushybridiversion saamme sen samoihin aikoihin myös Opelina.Ensimmäisenä maahan on saapunut tehokkaampi kahdella sähkömoottorilla ja nelivedolla varustettu huippumalli. Etuvetoinen, tehoiltaan ja hinnaltaan vaatimattomampi versio tulee sekin kesäksi. Jos kumpikaan näistä merkeistä ei viehätä, sama perustekniikka löytyy vielä DS 7 Crossback E-Tensestä ja kohta myös Citroën C5 Aircrossista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheiluauton numeroarvojaHybridiversion nokalla sähkömoottorin (110 hv) kaverina on vakiomalleistakin tuttu 1,6-litrainen nelisylinterinen (200 hv) bensiinimoottori. Taka-akselilla oleva toinen sähkömoottori (113 hv) huolehtii nelivetoisuudesta. Samanaikaisesti käyttöön saatava yhteisteho on 300 hv ja vääntömomentti 520 Nm. Kiihtyvyysarvokin (0–100 km/h 6,1 s) on häkellyttävä, mutta silti Opel ei tunnu aivan huiman teholukemansa veroiselta. Hybriditekniikan tuoma 400 kilon lisäpaino ja hybridijärjestelmän hitaus latistavat kokemusta, mutta melkoinen tykki Grandlandista on silti tehty. Tavallaan teho menee vähän hukkaan, sillä ohjauksen epämääräinen keskialue ja kallisteleva alusta eivät houkuttele nopeaan ajoon.Toisin sanoen arkiajoon neliveto-Opel on siis aivan erinomainen, ohjaus on kevyt pyöritellä ja alhainen melutaso kruunaa jousituksen tuoman mukavuuden. Etuistuimet ovat muotoilultaan ja ajoasennoltaan luontevat, samoin takaistuinta kehtaa tarjota aikuisellekin. Eikä eleettömän ripeästä kiihtyvyydestä koskaan ole haittaa. Sitä paitsi lisähintaa hybridistä ei makseta tehon vaan alhaisen kulutuksen takia, eihän? Työmatkat päästöttömästiPelkällä sähköllä Opel lupaa toimintamatkaa 59 km, mikä osoittautui aivan realistiseksi, kunhan siihen ei kuulu paljoa moottoritietä tai erittäin kylmässä ajoa. Ahkera lataaja selvittää kaikki arkiajonsa sähköllä säästäen bensiinimoottoria viikonlopun mökkireissuille. Akuston tyhjennyttyä bensiinikulutus on liki kahdeksan litraa sadalla, eikä auton järjestelmät ja kuski urheiluasetuksella kymppikään meinaa piisata. Lataushybridien suuri teho ja pieni kulutus yhdistyvät mainoksissa sekä/että -tilanteena, todellisuus on pikemminkin joko/tai.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Grandland X Executive Business PHEV 300 Turbo A8 AWD Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 268 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori, 81 kW (110 hv) etuakselilla + 83 kW (113 hv) taka-akselilla. Teho 165 kW (200 hv), 6000 r/min Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,2 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 221 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4477 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa