10.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: siipien koettelua – Tesla Model X 90D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model X avaa käyttäjälleen toisenlaisen maailman, erityisesti talvella. Hyvää: suorituskyky, äänetön voimalinja, ajettavuus. Huonoa: konstikkaat takaovet, täristävä jousitus, harva latausverkosto. Tesla Model X ravistelee tottuneita autoilukäytäntöjä, muutenkin kuin voimalinjallaan. Tästähän Tesla on tunnettu – huikea suorituskyky korostuu äänettömän moottorin myötä, ja toimintamatka on sähköautoksi pitkä (luvattu 489 km, todellisuudessakin ainakin puolet tuosta).Jo liikkeellelähtö on kuin näytös, josta on poistettu puolet polttomoottoriautojen rutiineista. Kun lähestyy maasturimaista tila-autoa, vasen etuovi aukeaa itsestään, tosin törmäten kevyesti viereiseen lumipenkkaan.Ovi sulkeutuu jarrupoljinta painamalla, ja koska virta on jo päällä, liikkeellelähtö vaatii vain D:n kytkemisen ja ”kaasun” painalluksen. Tältä osin Model X:n konsepti pelaa erittäin vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä ylös yrittääYlöspäin nousevat takaovet ovat silti ne, jotka varastavat huomion. Teoriassa, ja usein käytännössäkin, ratkaisussa on runsaasti hyvää. Ovet vievät sivusuunnassa vähän tilaa, eikä takapenkille mentäessä tarvitse kumarrella.Talvinen koeajomme paljasti kuitenkin uusia, ei niin mairittelevia piirteitä. Ovet eivät aina auenneet ylös asti, ja sulkeutuminenkin takkuili toisinaan. Onneksi uusintayritykset tepsivät.Lumi aiheutti omia hankaluuksiaan. Kun takaovi tai -ovet ovat ylhäällä, takaluukun avaaminen liu’uttaa sen päälle sataneen valkean peitteen kolmannelle penkkiriville – istuinten asennosta riippuen joko kontin etuosaan tai matkustajien syliin.Turvallisuuskin mietitytti. Ovi ei välittänyt kokeeksi kynnykselle asettamastamme aurinkolasikotelosta, vaan sulkeutui litistäen kotelon toisen pään lyttyyn. Emme toistaneet koetta samankokoisella lapsen jalalla…Hyvin tai huonostiJokaista ovea voi liikutella monipuolisesti kaukosäätimestä, ulkokahvoista, sisänappuloista ja kojelaudan kosketusnäytöstä, ja edellä mainitun etuovien automatiikankin saa pois päältä.Sähköhypetyksen alta paljastuvat riittävät, joskaan eivät ylenpalttisen väljät takatilat. Lisävarusteinen kolmas rivi sopii vain lapsille. Tavaratila on pitkä, ja pikkunyssäkät voi piilottaa keulakonttiin – siellä kun ei ole sitä polttomoottoria.Ajaminenkin tuo esiin ääripäät. Supervaivattoman startin ohella kuljettajaa hemmotellaan erinomaisella ajoasennolla, upeilla näytöillä ja runsailla säilytystiloilla.Viimeistely ei vain ole auton hinnan tasolla. Ikävintä on, että keväiset routareiät resonoivat ratin kehällä asti, ja kulku on muutenkin täristävää – ilmajousitukseen kaipaisi lisää mukavuutta.Vastineeksi ajettavuus ei jätä toiveille sijaa, ja maantiellä Model X etenee suoraan. Sähkömoottorien valtava voima ei pääse talvella yllättämään, kiitos nelivedon ja todella huomaamattomasti toimivan ajonvakautuksen.Säädön varaaKaiken kaikkiaan Model X:stä jää vähän kikkaileva kuva. Erilaisuus ei suinkaan ole huono asia, mutta ainakin paljon puhutut takaovet vaativat edelleen hienosäätöä. Nyt ne turhaan mustaavat muuten toimivan sähköauton mainetta.Sinänsä ovien mekanismi ei edusta mitään avaruustiedettä, onhan itsestään – ja häiriöttömästi – liikkuva takaluukku nykyään monessa autossa arkipäivää.Silti jää miettimään, millainen paketti Model X olisi tavanomaisilla ovilla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Roman RazinkovLisätietoja: www.tesla.com/modelx Tesla Model X 90D Hinta alkaen 118 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 145 345 € Moottori 2 sähkömoottoria, neliveto. Teho , 657 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 422 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 250 km/h Mitat pituus 5037 mm, leveys 2070 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2960 mm Muu tieto Akusto ja voimansiirto takuu 8 vuotta Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 80 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”