23.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Citigo-e iV – valmistajansa ensimmäinen sähköauto maksaa alle 20 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen kaupunkiauto Škoda Citigo-e iV avaa valmistajansa sähköautopelin. Hyvää: kätevyys kaupungissa, sähkövoimalinjan helppous. Huonoa sisarmallien aggressiivinen hinnoittelu, maantieominaisuudet pidemmän päälle. Škoda Citigo-e iV on tänä vuonna 125 vuotta täyttävän tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto. Valikoima laajenee saman tien kahdellakin ladattavalla mallilla, sillä kiristyvien päästörajojen nimissä Citigo-e iV saapuu kauppoihin yhtä matkaa Superb iV -lataushybridin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttuun tyyliinSinänsä Citigon uudet kujeet eivät yllätä sisarmallien Seat Mii Electricin VW e-Upin jälkeen. Auto on aina viisiovinen, ja kätkee sisäänsä tutun sähkövoimalinjan. Akuston koko on 32,3 kWh, ja etuakselilla olevan sähkömoottorin teho 61 kW ja vääntö 212 Nm. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 260 km.Citigo-e iV:n ajotiloja saa säädettyä itselleen sopiviksi. Energiaa talteen ottavan jarrutuksen tehon voi valita neljästä pykälästä. Eco-ajotiloja on kaksi: ne rajoittavat moottorin tehon 50 kW/167 Nm/120 km/h ja 40 kW/133 Nm/95 km/h. 50 kW:n Eco riittää ripeään kaupunkiajoon hyvin, kun taas 40 kW:n Eco+ sopii verkkaisempaan jonoiluun.Taajamanopeuksissa Citigo-e iV etenee kuin kala vedessä, mutta maantieajo on pidemmän päälle hiukan puuduttavaa. Ajettavuuden ja voimavarojen mitoitus suosiikin kaupunkialueita. 0–100 km/h sujuu 12,3 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 km/h.Lataaminen tapahtuu oikeanpuoleisessa takalokasuojassa olevan pistokkeen kautta. CCS-latausliitin on Suomessa vakiovaruste, ja pikalataus sujuu parhaimmillaan 40 kW:n huipputeholla. Valmistaja lupaa 0–80 % latauksen tapahtuvan tunnissa.Kotilatausasemasta saatava huipputeho on 7,2 kW (2x16 A, 1x32A), jolla latausaika (0–80 %) asettuu 4 tuntiin ja 15 minuuttiin. Lisäksi mukana tulee 8 ampeerin kotilatausjohto tavalliseen suko-pistorasiaan, jolla latausaika venyy jo yli 16 tunnin mittaiseksi.KaupunkikäteväMuilta osin Citigo-e iV on tuttu tapaus. Kompaktin auton tilat sopivat maksimissaan neljälle. Lyhyen ja korkean tavaratilan vetoisuus on 250 litraa, ja takaistuimet kaatamalla tilaa löytyy 923 litraa.Kojelaudan tietoviihdejärjestelmänä toimii oma älypuhelin. Ratkaisu on paitsi edullinen, myös sopiva usein kuriiri- ja yrityskäyttöön päätyvän autotyypin yhteydessä. Sähkömallin sisäilmettä on piristetty erilaisin yksityiskohdin, ja mittariston näyttöön on lisätty sähköautoilijan kaipaamia vaihtoehtoja. Ambition-varustelulla Citigo iV:n hinta alkaa 19 389 eurosta, ja paremmin varusteltu Style asettuu 20 949 euroon. Hinnoista voi vielä vähentää sähköauton 2 000 euron hankintatuen. Suomeen ensimmäiset autot tulevat näillä näkymin helmi–maaliskuussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Citigo-e iV Hinta alkaen 19 389 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 61 kW (83 hv), 2750–5500 r/min Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/ käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh, Lataus Type 2 7,4 kW (2×16 A, 1×32 A), CCS 40 kW Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3597 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous