8.6.2025

Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa

Kuva Petri Munukka

Škoda Elroq -mallisto laajeni Sportline-varustetasolla.

Škoda Elroq on ehditty kehua Moottorissa jo useaan otteeseen. Ensiesittelyn jälkeen varustelutasoihin on Selectionin ja Stylen seuraan lisätty Sportline, jonka saa kahteen tehokkaimpaan malliin (60 ja 85). Hinnaltaan Styleä pari tonnia halvempana Sportline vaikuttaa kiinnostavalta, ja ajoimme sen tehokkaimpana 85-versiona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mustaa urheilullisuutta

Sportline-varustetason tärkein anti on tiukempi jousitus ja iskunvaimennus – yhdessä edestä 15 mm ja takaa 10 mm madalletun alustan kanssa. Paketti on vielä kuorrutettu mustilla 20-tuumaisilla vanteilla ja matalaprofiilirenkailla.

Ulkonäköön ja ajettavuuteen vaikutus on positiivinen, mutta samalla mukavuus varsinkin kaupunkinopeuksilla ja mukulakiveyksellä kärsii. Vauhdin kasvaessa alusta toimii paremmin. Sportlinen progressiivinen ohjaus on tunnokas ja tarkka keveydestään huolimatta. Parasta on kuitenkin takavetoauton pieni kääntösäde ja ketteryys.

Vanteiden lisäksi Sportline erottuu kiiltävän mustilla yksityiskohdilla, kuten sivupeilien koteloilla, ikkunoiden reunalistoilla, kattokaiteilla, puskurien koristeosilla ja tekstilogoilla. Škoda ei luota enää logonsa tunnettuuteen, vaan merkki lukee isoin kirjaimin niin konepellissä, takaluukussa kuin ratissakin.

Sisustassa Sportline merkitsee mustaa kattoverhousta, ja tukevammin muotoillut istuimet on verhoiltu mustalla mikrokuitukankaan sekä keinonahan yhdistelmällä. Viimeinen silaus on tehty kojelaudan hiilikuituimitoiduilla koristelistoilla ja metallisilla polkimilla.

Pääosin kehuja tiloissa

Tilaa on pituussuunnassa runsaasti. Takaistuimella kolmas ei kuitenkaan viihdy pitkään, eikä laitapaikoillakaan ole sitten mukavaa lokasuojien vääntäessä kehoa vinoon. Neljälle tilat ovat omiaan, tällöin istuma-asento on hyvä.

Vaikka Elroq on perusrakenteeltaan perästä lyhennetty Enyaq, silti tavaratila yllättää riittävyydellään. Hattuhyllyn saa asetettua kahdelle eri tasolle, mutta pohjalevyä ei. Pohjasta ei tule tasainen selkänojat eteen taitettuna. Tavaratilan seinämissä on käteviä koteloita tarvikkeille ja hattuhyllyn pohjassa verkko vaikkapa latausjohdolle.

Ohjaamo on evoluutio Volkswagen-konsernin sähköautojen arkkitehtuurista. Mittaristo on pieni ja rajallisesti räätälöitävissä. Kosketusnäyttö on kookas ja selkeä, käyttöä helpottavat alareunan lämmitysvalikko ja yläreunan personoitavat pikakuvakkeet. Oikeita nappuloita löytyy ratista ja keskikonsolista. Fokus onkin kikkailun sijaan ollut käytettävyydessä.

Suorituskyky vastaa mallimerkintää

Takavetoinen Elroq 85 on toistaiseksi tehokkain versio (210 kW/286 hv) syksyllä kauppoihin saapuu nelivetoinen 85x, jossa voimaa on vieläkin enemmän (250 kW/340 hv). Kesällä nelivetoa ei osannut kaivata ja tehoakin on yllin kyllin, eli menohalut ja suoritusarvot vastaavat Sportline-varustelua.

Mallimerkinnän 85 merkitsee akuston kokoa. Luku imartelee huippuversiota, sillä nettona akku on vain 77-kilowattinen, siinä missä 50- ja 60-mallien akut ovat oikeasti kapasiteetiltaan 52 ja 59 kWh. Joka tapauksessa isoimmalla luvulla pääsee pisimmälle.

Kevyessä ajossa kevätkelissä on mahdollista yltää 15,5 kWh/100 km -normikulutukseen, ja tällöin toimintamatka olisi 500 km. Vähänkään moottoritietä sisältävä ajo vie keskimäärin 19 kWh/100 km, mikä puolestaan merkitsee 400 km toimintamatkaa.

Tehon ja akun koon lisäksi myös latausnopeus eroaa versioiden välillä. 85:n latausnopeus tulee jatkossa laskemaan ensimmäisten autojen 175 kW:sta 135 kW:iin. Latauskäyrän luvataan kuitenkin olevan sen verran laakeampi, että akku latautuu varausvälin 10–80 % puolessa tunnissa.

  • tilat
  • ajettavuus
  • ketteryys
  • suorituskyky
  • toimintamatka
  • näppärät yksityiskohdat
  • tavaratilan pohja ei ole korkeussäädettävä
  • topakka jousitus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat