8.6.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Elroq -mallisto laajeni Sportline-varustetasolla. Škoda Elroq on ehditty kehua Moottorissa jo useaan otteeseen. Ensiesittelyn jälkeen varustelutasoihin on Selectionin ja Stylen seuraan lisätty Sportline, jonka saa kahteen tehokkaimpaan malliin (60 ja 85). Hinnaltaan Styleä pari tonnia halvempana Sportline vaikuttaa kiinnostavalta, ja ajoimme sen tehokkaimpana 85-versiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMustaa urheilullisuuttaSportline-varustetason tärkein anti on tiukempi jousitus ja iskunvaimennus – yhdessä edestä 15 mm ja takaa 10 mm madalletun alustan kanssa. Paketti on vielä kuorrutettu mustilla 20-tuumaisilla vanteilla ja matalaprofiilirenkailla.Ulkonäköön ja ajettavuuteen vaikutus on positiivinen, mutta samalla mukavuus varsinkin kaupunkinopeuksilla ja mukulakiveyksellä kärsii. Vauhdin kasvaessa alusta toimii paremmin. Sportlinen progressiivinen ohjaus on tunnokas ja tarkka keveydestään huolimatta. Parasta on kuitenkin takavetoauton pieni kääntösäde ja ketteryys.Vanteiden lisäksi Sportline erottuu kiiltävän mustilla yksityiskohdilla, kuten sivupeilien koteloilla, ikkunoiden reunalistoilla, kattokaiteilla, puskurien koristeosilla ja tekstilogoilla. Škoda ei luota enää logonsa tunnettuuteen, vaan merkki lukee isoin kirjaimin niin konepellissä, takaluukussa kuin ratissakin.Sisustassa Sportline merkitsee mustaa kattoverhousta, ja tukevammin muotoillut istuimet on verhoiltu mustalla mikrokuitukankaan sekä keinonahan yhdistelmällä. Viimeinen silaus on tehty kojelaudan hiilikuituimitoiduilla koristelistoilla ja metallisilla polkimilla. Pääosin kehuja tiloissaTilaa on pituussuunnassa runsaasti. Takaistuimella kolmas ei kuitenkaan viihdy pitkään, eikä laitapaikoillakaan ole sitten mukavaa lokasuojien vääntäessä kehoa vinoon. Neljälle tilat ovat omiaan, tällöin istuma-asento on hyvä.Vaikka Elroq on perusrakenteeltaan perästä lyhennetty Enyaq, silti tavaratila yllättää riittävyydellään. Hattuhyllyn saa asetettua kahdelle eri tasolle, mutta pohjalevyä ei. Pohjasta ei tule tasainen selkänojat eteen taitettuna. Tavaratilan seinämissä on käteviä koteloita tarvikkeille ja hattuhyllyn pohjassa verkko vaikkapa latausjohdolle.Ohjaamo on evoluutio Volkswagen-konsernin sähköautojen arkkitehtuurista. Mittaristo on pieni ja rajallisesti räätälöitävissä. Kosketusnäyttö on kookas ja selkeä, käyttöä helpottavat alareunan lämmitysvalikko ja yläreunan personoitavat pikakuvakkeet. Oikeita nappuloita löytyy ratista ja keskikonsolista. Fokus onkin kikkailun sijaan ollut käytettävyydessä.Suorituskyky vastaa mallimerkintääTakavetoinen Elroq 85 on toistaiseksi tehokkain versio (210 kW/286 hv) syksyllä kauppoihin saapuu nelivetoinen 85x, jossa voimaa on vieläkin enemmän (250 kW/340 hv). Kesällä nelivetoa ei osannut kaivata ja tehoakin on yllin kyllin, eli menohalut ja suoritusarvot vastaavat Sportline-varustelua.Mallimerkinnän 85 merkitsee akuston kokoa. Luku imartelee huippuversiota, sillä nettona akku on vain 77-kilowattinen, siinä missä 50- ja 60-mallien akut ovat oikeasti kapasiteetiltaan 52 ja 59 kWh. Joka tapauksessa isoimmalla luvulla pääsee pisimmälle.Kevyessä ajossa kevätkelissä on mahdollista yltää 15,5 kWh/100 km -normikulutukseen, ja tällöin toimintamatka olisi 500 km. Vähänkään moottoritietä sisältävä ajo vie keskimäärin 19 kWh/100 km, mikä puolestaan merkitsee 400 km toimintamatkaa.Tehon ja akun koon lisäksi myös latausnopeus eroaa versioiden välillä. 85:n latausnopeus tulee jatkossa laskemaan ensimmäisten autojen 175 kW:sta 135 kW:iin. Latauskäyrän luvataan kuitenkin olevan sen verran laakeampi, että akku latautuu varausvälin 10–80 % puolessa tunnissa. tilat ajettavuus ketteryys suorituskyky toimintamatka näppärät yksityiskohdat tavaratilan pohja ei ole korkeussäädettävä topakka jousitus Skoda Elroq 85 Sportline SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (285 hv), 545 Nm Akku netto / brutto 77 / 82 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 15,5 kWh / 100 km toimintamatka 500 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 488 mm Leveys 1 884 mm Korkeus 1 655 mm Akseliväli 2 772 mm Tavaratila 470 – 1 580 l Omamassa 2 119 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 36 590 € koeajoauto 48 790 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”