11.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda on ollut vahvana mukana Suomen ja Euroopan sähköautomarkkinoilla jo Enyaqilla, mutta samojen ainesten tuominen suositumpaan koko- ja hintaluokkaan antanee tuntuvan lisänosteen. Ikä ei paljon paina, kun Škoda Enyaq on kavunnut myyntitilastojen kärkeen meillä ja muualla elinkaaren keskivaiheilla. Volkswagen-ryhmän MEB-pohjaiset sähköautot ovat kokonaisuutena tulleet jo tutuiksi, mutta nyt isketään suoraan suosikkilistan kärkeen. Škodalta kerrotaan, että Elroq on saanut nimensä sanoista Electric Karoq, eli sähköinen Karoq. Suosikkiluokan sähköistyminen näkyy myös hinnassa, sillä Elroqin hinta painuu jo tuntuvasti lähemmäs Suomessa myytyjen polttomoottoriautojen keskihintaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinteästi moderni4,49 metriä pitkä Škoda Elroq on siis pikkuveli tutuksi tulleelle Enyaqille. Sinänsä korimallista ei tingitä, eli kyseessä on nykytrendin mukainen crossover korkeine kattolinjoineen. Škodan uusi Modern Solid (“moderni kiinteä”) -muotokieli ei merkitse dramaattista eroa aiempaan, joten erityisesti sivu- ja takaprofiilissa terävät kolmiopokkaukset ovat edelleen in. Ero muodostuu lähinnä entistä pyöreämmässä keulassa, jossa on huomioitu aerodynamiikan vaatimukset sähköautoissa ja toteutettu uudet ajovalot kahdessa osassa. Ilmanvastuskerroin on solakoimpien isoakkumallien kohdalla autoluokassa hyvä 0,262 . Ulkopuolen yksityiskohdissa käytetään uutta “tummaa kromia” mallimerkinnöissä ja somistelistoissa. Uutuusvärinä on kuvissa näkyvä haaleanvihreä Timiano Green. Muuten harmaasävyisessä värikartastossa on lisäksi kaksi sinistä ja yksi punainen.Sisätiloissa Elroq on tuttua nyky-Škodaa. Materiaaleissa on panostettu niiden kestävään elinkaareen, eli kierrätys joko raaka-ainevaiheessa tia seuraavassa vaiheessa on huomioitu. Pehmeät kangaspinnat korvaavat kovat mustat muovit erityisesti kojelaudassa ja keskitunnelissa.. Etuistuimissa on onnistunut tasapaino muotoilun ja helppokäyttöisyyden välillä ja istuinten säätövarat ovat kohtuulliset. Takaistuin on sopivan korkea istuinosaltaan, jalkatilaa ja pääntilaa on kohtuullisesti. Tavaratilaa Elroqissa on 470 litraa (laajennettavissa 1 580 litraan) ja kontin organisoinnissa voi hyödyntää erilaisia Simply Clever -skodamaisuuksia. Kojelaudan osalta Elroq noudattelee ID.7:n tyyliä siitä, että kuljettajalla on melko minimalistinen perusmittaristo. 5-tuumaisen mittariston näyttämät tiedot toimintamatkasta ja nopeudesta ovat kuitenkin hyvät. Škodan kaksipuolainen ohjauspyörä on saanut komeat erilliskirjaimet logon sijaan. Onneksi painikkeet ja rullat ovat edelleen fyysisiä, eli hipaisupainikkeilla ei Elroq-kuskia riivata. Varustelistalta voi myös ottaa tuulilasin heijastusnäytön, jossa on lisätyn todellisuuden toimintoja esimerkiksi navigoidessa. Kojelaudan keskipisteenä on 13-tuumainen kosketusnäyttö. Škodan ohjelmisto-osasto on tehnyt tuntuvasti töitä käyttöliittymäkokemuksen parantamiseksi. Direktiivin vaatima ISA-nopeusrajoitushälytys on nostettu suoraan näytön yläreunaan pikapainikkeeksi, samoin kuin akun esilämmitys latausta varten. Škodalla on ymmärretty, että pelkästään navigointipohjainen lämmitystoiminto on hankala ratkaisu arkielämässä, jossa kuljettajat liikkuvat edestakaisin tutuilla kulmilla. Elroq on myös ensimmäinen Škoda, joka tukee etäpysäköintiä älypuhelimen avulla. Toiminto on pysäköintiavustimen lisäominaisuus, eli auto voi peruuttaa ruutuun vaikka kääntäen. Etäpysäköintiä voi käyttää myös opetettujen tuttujen parkkipaikkojen kohdalla esimerkiksi kotipihalla. Kolmen portaan strategiaŠkoda Elroqin sähkötekniikka on tuttua juttua. Kolme akkukokoa ja kolme moottoritehoa kulkevat käsi kädessä. Kaikki kaksivetomallit ovat takavetoisia ja kaikkien mallien AC-latausteho (Type 2) on 11 kW. Energiatehokkuutta parantava lämpöpumppu on vakiovaruste muissa malleissa, mutta hiukan erikoisesti Elroq 50 kohdalla se on 1 090 euron lisävaruste.Pienin Elroq 50 saa 52 kWh nettokapasiteettiakun ja 125 kW (170 hv) sähkömoottorin, joten strategiset arvot ovat 350 km toimintamatkaa (WLTP), 9,0 sekuntia 0–100 km/h sekä pikalataus 145 kW teholla. Keskiporras Elroq 60 saa 59 kWh akun ja 150 kW (204 hv) sähkömoottorin, joten toimintamatka kirjoitetaan 403 kilometriin, 0–100 km/h 8,0 sekuntiin ja pikalatauksen huipputeho on 165 kW. Marginaaliseksi jäävä ero pienimpään akkuun nähden tarkoittaa, että valintaa tehdessä kannattaa enemmän huomiota autojen varusteluihin.Yli puolet ostajista valinnee Elroq 85:n, eli 77 kWh akun ja 210 kW (286 hv) sähkömoottorin. 0–100 km/h tippuu jo 6,6 sekuntiin, toimintamatka nousee 581 kilometriin ja pikalatauksen huipputeho on 175 kW. Myös nelivetoinen Elroq 85x kuuluu tähän kategoriaan, sillä sen akku, yhteisteho ja kiihtyvyys ovat samat, mutta toimintamatkassa neliveto häviää 19 kilometriä (562 km) takavetoon nähden.Myös alustassa on tiettyjä eroavaisuuksia. Pienemmät akkukoot saavat yksimäntäisen jarrusatulan eteen, 77 kWh saa kaksimäntäisen. Mukautuvat DCC-iskunvaimentimet ovat vakiovarusteena nelivetomallissa ja ne ovat saatavilla erikseen Elroq 85:een. Sportline-varustelu puolestaan madaltaa jousitus 15 millimetrillä. Maavara on normaalisti 186 mm. PaperikopioMallorcalaisella vuoristotiellä Škoda Elroq on lähes kotonaan. Auto on sopivan kokoinen ja sen alusta toimii rikkonaisellakin pinnalla hienosti, jopa ilman DCC-alustaa. Jousitusliikkeessä on alussa pehmeyttä, joka muuttuu isommissa heitoissa lieväksi napakkuudeksi, eli juuri kuten arkiautolta haluaa. Ohjaus on painotettu kohtuullisesti, mutta vetopito on paikoin kortilla jopa malliston junioriversiolla. Äänieristyskin vaikuttaa lupaavalta, mutta käytetty asvalttilaatu on tunnetusti paljon suomalaistiestöä armeliaampaa.Ergonomisesti Elroq on tyypillistä Škodaa. Ohjauspyörän painikkeet ovat ilahduttava lisä, useimpien toimintojen tuominen kosketusnäytön pintaan auttaa paljon, ja lämmityslaitetta voi hallita omilla painikkeilla kosketusnäytön alapuolelta. Lisäksi auto on väärällään Škodan Simply Clever -ratkaisuja sateenvarjosta alkaen. Lyhyesti tiivistettynä Škoda Elroq on juuri sellainen, kuin sen voisi paperilla kuvitella olevan valmistajan muiden mallien perusteella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen alkuvuonnaŠkoda Elroq kamppailee varmasti ensi vuoden Vuoden Auto Suomessa -tittelistä vakavasti, ja vajaaksi jäävästä myyntivuodesta huolimatta auto voi hyvinkin kohota ensi vuoden myydyimmäksi sähköautoksi. Taistelupariksi auto saa tuoreeltaan saapuneen Kia EV3:n, sillä autoissa on paljon samaa koon ja hinnoittelun osalta.Ennakkomyynnissä Škoda Elroq -malliston hinnat alkavat 36 590 eurosta (Elroq 50 Selection). Toimintamatka-ahdistusta kokevien tai usein pitkiä matkoja ajavien valinta kohdistunee Elroq 85:een, jonka hinta alkaa 44 590 eurosta. Varustetasoja on kaksi, Selection ja Style. Ensimmäisenä tuotannossa ovat malliston ääripäät, eli Elroq 50 ja Elroq 85. Keskikokoinen akkuversio Elroq 60 saapuu heti seuraavassa aallossa 2025 alkupuolella ja vuoden loppupuoliskolla alkaa nelivetoisen Elroq 85x:n tuotanto. Škoda Elroq 50 Selection SÄHKÖAUTO, takaveto 125 kW (170 hv), 310 Nm Akku brutto / netto 55,0 / 52,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 11 A) CCS: 145 kW WLTP-kulutus 16,0 kWh / 100 km toimintamatka 371 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 488 mm Leveys 1 884 mm Korkeus 1 654 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 470 l Omamassa 1 983 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 36 590 € Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus 29.7.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq – iso karhu on vielä voimissaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle