30.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line – enemmän halvemmalla Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda Enyaq on aiempaa houkuttelevampi hinnaltaan, mutta myös ominaisuuksia on paranneltu. Škoda Enyaq on yksi Suomen myydyimmistä sähköautoista. Kilpailijoiden perässä Škoda on ollut pakotettu laskemaan hintojaan tuhansilla euroilla markkinaosuutensa säilyttämiseksi.Houkuttelevuus on vielä varmistettu lisäämällä varustelua ja tehoa. Uudet varustetasot ovat Business Line, Style Business Line, Sportline Business, RS Business Line ja Laurin & Klement Business Line. Nimet ovat pitkiä, mutta erot varustelussa vähäisiä. Lompakko ei tällä kertaa rajoita varustelua, sillä hinnastossa kaikki sopivat 3 000 euron sisään.Koeajettu 85 Business Line -tason auto on jo varsin kattava toiminnallisilta varusteiltaan. Vielä halvempikin Enyaq löytyy mallistosta, mutta pienempiakkuisena 60-versiona. Hintaero 85-malliin on kolme tonnia, mikä on kohtuullinen summa lisätehosta ja toimintamatkasta. Nyt esiteltävät uudistukset pätevät vain isoakkuisiin versioihin ja molempiin korimalleihin, joista koeajossa on viistoperäinen Enyaq Coupé.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tehoaEnyaq-mallisto on voimistunut 60-perusmallia lukuun ottamatta: mallimerkinnältään 80:sta 85:een muuttuneet versiot ovat saaneet uuden tehokkaamman moottorin taka-akselilleen. Tehon lisäys ei ole pientä viilailua polttomoottorien tapaan, vaan tehoa on tullut lisää 60 kW (82 hv) ja vääntömomenttia 235 Nm.Huipputeho kirjoitetaan nyt 210 kW (286 hv), mutta se luvataan vain täydellä ja lämpimällä akulla. Skoda ei kerro, paljonko tehoa on muulloin. Joka tapauksessa kiihdytys satasen vauhtiin on parantunut lähes kahdella sekunnilla 6,7 sekuntiin. Eron huomaa, lähdöt tuppaavat olemaan sähäköitä varomattomalla kaasunkäytöllä.Lisäpotkusta huolimatta uusi moottori kuluttaa aiempaa vähemmän. Optimiolosuhteissa toimintamatkaa luvataan yli 500 kilometriä, mutta koleassa keväässä keskikulutus oli 18 kWh/100 km ja toimintamatka 400 km. Latausteho on 135 kW, mutta yli sadan ei teho noussut akun esilämmitystä käyttämälläkään.Päivitetty ohjelmistoUusi ohjelmistoversio tuo mukanaan räätälöitävät pikapainikkeet kosketusnäytön yläreunaan, joihin usein käyttämänsä toiminnot saa ohjelmoitua. Ajotietokoneen näyttö on nyt myös mittaristossa. Yksilöintiä on lisätty myös sovelluksiin.Valikkorakennettakin lienee muokattu, sen verran sujuvasti toiminnot nyt löytyvät. Karttojen grafiikkaa on viilattu ja navigointi osaa esilämmittää akun laturin ollessa määränpäänä. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä myös itse. Puheohjauksen ymmärrystä kerrotaan parannetun, mutta silti keskustelut päättyvät yleensä kiroiluun.Muutoin Enyaq on ennallaan, sen vahvuuksiin kuuluvat runsaat tilat varusteltuna kätevillä yksityiskohdilla. Ajettavuuden ja mukavuuden yhteensovittaminen on onnistunut mainiosti, samaa voi nyt uuden moottorin myötä sanoa myös suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteesta. runsaat tilat ketteryys ajettavuus suorituskyky varustelu näkyvyys etuviistoon Skoda Enyaq 85 Business Line SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 14,8 kWh / 100 km toimintamatka 520 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 649 mm Leveys 1 879 mm Korkeus 1 620 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 570 – 1 610 l Omamassa 2 145 kg perävaunu 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 50 325 € koeajoauto 53 315 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus 29.7.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq – iso karhu on vielä voimissaan 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 18.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan 13.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä