30.5.2024

Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line –  enemmän halvemmalla

Kuva Petri Munukka

Skoda Enyaq on aiempaa houkuttelevampi hinnaltaan, mutta myös ominaisuuksia on paranneltu.

Škoda Enyaq on yksi Suomen myydyimmistä sähköautoista. Kilpailijoiden perässä Škoda on ollut pakotettu laskemaan hintojaan tuhansilla euroilla markkinaosuutensa säilyttämiseksi.

Houkuttelevuus on vielä varmistettu lisäämällä varustelua ja tehoa. Uudet varustetasot ovat Business Line, Style Business Line, Sportline Business, RS Business Line ja Laurin & Klement Business Line. Nimet ovat pitkiä, mutta erot varustelussa vähäisiä. Lompakko ei tällä kertaa rajoita varustelua, sillä hinnastossa kaikki sopivat 3 000 euron sisään.

Koeajettu 85 Business Line -tason auto on jo varsin kattava toiminnallisilta varusteiltaan. Vielä halvempikin Enyaq löytyy mallistosta, mutta pienempiakkuisena 60-versiona. Hintaero 85-malliin on kolme tonnia, mikä on kohtuullinen summa lisätehosta ja toimintamatkasta. Nyt esiteltävät uudistukset pätevät vain isoakkuisiin versioihin ja molempiin korimalleihin, joista koeajossa on viistoperäinen Enyaq Coupé.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tehoa

Enyaq-mallisto on voimistunut 60-perusmallia lukuun ottamatta: mallimerkinnältään 80:sta 85:een muuttuneet versiot ovat saaneet uuden tehokkaamman moottorin taka-akselilleen. Tehon lisäys ei ole pientä viilailua polttomoottorien tapaan, vaan tehoa on tullut lisää 60 kW (82 hv) ja vääntömomenttia 235 Nm.

Huipputeho kirjoitetaan nyt 210 kW (286 hv), mutta se luvataan vain täydellä ja lämpimällä akulla. Skoda ei kerro, paljonko tehoa on muulloin. Joka tapauksessa kiihdytys satasen vauhtiin on parantunut lähes kahdella sekunnilla 6,7 sekuntiin. Eron huomaa, lähdöt tuppaavat olemaan sähäköitä varomattomalla kaasunkäytöllä.

Lisäpotkusta huolimatta uusi moottori kuluttaa aiempaa vähemmän. Optimiolosuhteissa toimintamatkaa luvataan yli 500 kilometriä, mutta koleassa keväässä keskikulutus oli 18 kWh/100 km ja toimintamatka 400 km. Latausteho on 135 kW, mutta yli sadan ei teho noussut akun esilämmitystä käyttämälläkään.

Päivitetty ohjelmisto

Uusi ohjelmistoversio tuo mukanaan räätälöitävät pikapainikkeet kosketusnäytön yläreunaan, joihin usein käyttämänsä toiminnot saa ohjelmoitua. Ajotietokoneen näyttö on nyt myös mittaristossa. Yksilöintiä on lisätty myös sovelluksiin.

Valikkorakennettakin lienee muokattu, sen verran sujuvasti toiminnot nyt löytyvät. Karttojen grafiikkaa on viilattu ja navigointi osaa esilämmittää akun laturin ollessa määränpäänä. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä myös itse. Puheohjauksen ymmärrystä kerrotaan parannetun, mutta silti keskustelut päättyvät yleensä kiroiluun.

Muutoin Enyaq on ennallaan, sen vahvuuksiin kuuluvat runsaat tilat varusteltuna kätevillä yksityiskohdilla. Ajettavuuden ja mukavuuden yhteensovittaminen on onnistunut mainiosti, samaa voi nyt uuden moottorin myötä sanoa myös suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteesta.

  • runsaat tilat
  • ketteryys
  • ajettavuus
  • suorituskyky
  • varustelu
  • näkyvyys etuviistoon

Skoda Enyaq 85 Business Line

SÄHKÖAUTO, takaveto

210 kW (286 hv), 545 Nm

Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 135 kW

WLTP-kulutus 14,8 kWh / 100 km

toimintamatka 520 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 649 mm

Leveys 1 879 mm

Korkeus                 1 620 mm

Akseliväli        2 770 mm

Tavaratila             570 – 1 610 l

Omamassa      2 145 kg

perävaunu      1000 / 750 kg

Euro NCAP         5 tähteä (2023)

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 50 325 €

koeajoauto 53 315 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat