30.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line – enemmän halvemmalla Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda Enyaq on aiempaa houkuttelevampi hinnaltaan, mutta myös ominaisuuksia on paranneltu. Škoda Enyaq on yksi Suomen myydyimmistä sähköautoista. Kilpailijoiden perässä Škoda on ollut pakotettu laskemaan hintojaan tuhansilla euroilla markkinaosuutensa säilyttämiseksi.Houkuttelevuus on vielä varmistettu lisäämällä varustelua ja tehoa. Uudet varustetasot ovat Business Line, Style Business Line, Sportline Business, RS Business Line ja Laurin & Klement Business Line. Nimet ovat pitkiä, mutta erot varustelussa vähäisiä. Lompakko ei tällä kertaa rajoita varustelua, sillä hinnastossa kaikki sopivat 3 000 euron sisään.Koeajettu 85 Business Line -tason auto on jo varsin kattava toiminnallisilta varusteiltaan. Vielä halvempikin Enyaq löytyy mallistosta, mutta pienempiakkuisena 60-versiona. Hintaero 85-malliin on kolme tonnia, mikä on kohtuullinen summa lisätehosta ja toimintamatkasta. Nyt esiteltävät uudistukset pätevät vain isoakkuisiin versioihin ja molempiin korimalleihin, joista koeajossa on viistoperäinen Enyaq Coupé.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tehoaEnyaq-mallisto on voimistunut 60-perusmallia lukuun ottamatta: mallimerkinnältään 80:sta 85:een muuttuneet versiot ovat saaneet uuden tehokkaamman moottorin taka-akselilleen. Tehon lisäys ei ole pientä viilailua polttomoottorien tapaan, vaan tehoa on tullut lisää 60 kW (82 hv) ja vääntömomenttia 235 Nm.Huipputeho kirjoitetaan nyt 210 kW (286 hv), mutta se luvataan vain täydellä ja lämpimällä akulla. Skoda ei kerro, paljonko tehoa on muulloin. Joka tapauksessa kiihdytys satasen vauhtiin on parantunut lähes kahdella sekunnilla 6,7 sekuntiin. Eron huomaa, lähdöt tuppaavat olemaan sähäköitä varomattomalla kaasunkäytöllä.Lisäpotkusta huolimatta uusi moottori kuluttaa aiempaa vähemmän. Optimiolosuhteissa toimintamatkaa luvataan yli 500 kilometriä, mutta koleassa keväässä keskikulutus oli 18 kWh/100 km ja toimintamatka 400 km. Latausteho on 135 kW, mutta yli sadan ei teho noussut akun esilämmitystä käyttämälläkään.Päivitetty ohjelmistoUusi ohjelmistoversio tuo mukanaan räätälöitävät pikapainikkeet kosketusnäytön yläreunaan, joihin usein käyttämänsä toiminnot saa ohjelmoitua. Ajotietokoneen näyttö on nyt myös mittaristossa. Yksilöintiä on lisätty myös sovelluksiin.Valikkorakennettakin lienee muokattu, sen verran sujuvasti toiminnot nyt löytyvät. Karttojen grafiikkaa on viilattu ja navigointi osaa esilämmittää akun laturin ollessa määränpäänä. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä myös itse. Puheohjauksen ymmärrystä kerrotaan parannetun, mutta silti keskustelut päättyvät yleensä kiroiluun.Muutoin Enyaq on ennallaan, sen vahvuuksiin kuuluvat runsaat tilat varusteltuna kätevillä yksityiskohdilla. Ajettavuuden ja mukavuuden yhteensovittaminen on onnistunut mainiosti, samaa voi nyt uuden moottorin myötä sanoa myös suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteesta. runsaat tilat ketteryys ajettavuus suorituskyky varustelu näkyvyys etuviistoon Skoda Enyaq 85 Business Line SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 14,8 kWh / 100 km toimintamatka 520 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 649 mm Leveys 1 879 mm Korkeus 1 620 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 570 – 1 610 l Omamassa 2 145 kg perävaunu 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 50 325 € koeajoauto 53 315 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?