18.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq Sportline – sportti-SUV suosikiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekit tietävät, miten urheilullisia autoja myydään. Škoda Karoq Sportline yhdistää menestysreseptin kompaktin katumaasturin koriin. Hyvää: looginen ajettavuus, suhteellinen ajomukavuus, käytännöllisyys sportiksi. Huonoa: joitakin häiritsevät keinotekoiset moottorin äänet. Škoda Karoq Sportline on osa urheilullisempien katumaasturien aaltoa, jonka edustajia on nähty viime aikoina useammaltakin valmistajalta. Tšekkimerkin tapauksessa sporttiversiolle saattaa olla myös myynnillistä katetta, kun muistetaan, miten hyvin Octavia RS -tehomalli on viime vuosina käynyt Suomessa kaupaksi.Sportline-varustetason saa Karoqissa joko 1,5- tai kaksilitraisen bensiinimoottorin tai kaksilitraisen dieselin pariksi, ja myös vetotavoissa sekä vaihteistoissa on valinnan varaa. Koeajossamme oli Sportlinen yksinoikeusbensakone, 190 hevosvoiman 2.0 TSI, jonka saa vain nelivetoisena automaattina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttikuunteluaVaikka kokonaisuus ei olekaan ihan niin villi kuin 300-hevosvoimaisessa sisarmalli Cupra Atecassa, ei Karoq Sportlinessakaan ole kyse ihan lievästä menomeikistä. Ulkonäköä on höystetty mustilla somisteilla sekä vanteilla ja uudelleen muotoilluilla puskureilla, jotka erottavat version selvästi perusmalleista.Auto myös kuulostaa erityiseltä. Moottori nimittäin murisee kiihdytyksissä niin kuuluvasti, että satunnainen kokeilija saattaa pitää sitä jopa häiritsevänä.Kyse on keinotekoisesta äänimaailmasta, jonka voimakkuus kasvaa sitä mukaa, kun ajotiloissa edetään ekohenkisestä sporttiseen päin. Parasta on se, että valitsemalla individual-tilan äänet saa halutessaan normaaleiksi, ja samalla voi pitää kaikki muut säädöt urheilullisina.Kaiken kaikkiaan ehkä tarpeetonkin, mutta joka tapauksessa piristystä päivään tuova äänitoiminto, sanoisimme.Soundien ohella tapahtuu muutakin. Suorituskyky on hyvä paitsi paperilla – siitä kertoo ilmoitettu seitsemän sekunnin kiihtyvyysaika seisovalla satasella – myös käytännössä, ja sen helppoa hyödyntämistä automaattivaihteisto ja neliveto tietysti avittavat.Yllättävää pehmeyttäSisustuksessa kouriin ja takamukseen tuntuvimpia lisiä ovat alaosastaan litistetty sporttiratti rei’iettyine nahkapäällysteineen sekä kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluistuimet. Vaikka niiden ulkonäkö toista viestii, penkit ovat ihmeellisen pehmeät, mutta silti hyvin sivuttaissuunnassa tukevat niin selkänojan kuin istuinosankin puolesta. Lisävarusteinen digimittaristo laajenee Sportlinessa keskellä sijaitsevan kierroslukumittarin sisältävällä välilehdellä. Muutenkin mittariston mustapunaiset tehostevärit sopivat etenkin koeajoauton ulkoväriin hyvin. Lisää motorsportia saa vaikkapa kierrosaikalaskurista.Ajossakin mukavahkoPehmeys ulottuu tietyssä mielessä myös alustaan, josta ei ole tehty epämiellyttävän kovaa, vaan eriasteiset röykyt ja hidastetöyssyt ylittyvät siedettävästi. Toki tärinää ja läpilyöntejäkin esiintyy, mutta niitä voi pitää tällaisen varustetason piirteenä, ja sitä paitsi hermostunutta nypytystä ei tasaisemmalla tiellä tunnu.Vastineeksi kori pääsee jonkin verran keinahtelemaan mutkatien isommissa heitoissa, mutta kompromissina joka tapauksessa parempi näin. Ohjaus on sporttiajotilassa melkoisen jäykkä, eli parkkipaikalla kämmensyrjällä pyörittelyn sijaan vaaditaan kahden käden ote, ja vaste säilyy vauhdin myötäkin vahvana, joskaan ei täysin luonnollisena. Valittavissa on toki myös normaaliasetus, missä ohjaus muuttuu škodamaisen kevyeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja maavaraaEräs erittäin hyvä puoli Karoq Sportlinessa on se, ettei auton käyttäjän tarvitse kärsiä epäkäytännöllisyydestä. Koska kori on identtinen, auto saa samat tilakehut kuin muutkin malliversiot. Takaistuin kelpaa pitkillekin matkustajille, ja vaikka tavaratila on lyhyehkö, se on syvä ja täynnä käytännöllisiä ratkaisuja.Ja tuo se katumaasturikori etuja vauhdikkaaseenkin ajoon, vaikka toisin luulisi. Runsaamman maavaran ansiosta talven lumipöpperöt ylittyvät huolettomasti, eikä kesäkelilläkään tarvitse varoa etuspoilerin kappaleiden lentelyä hidastetöyssyissä – kuten vaikkapa siinä Octavia RS -sporttisisaressa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG A Hinta alkaen 45 913 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 048 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla