2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännen sukupolven Škoda Octavia luottaa tuttuihin valtteihin. Kevythybridi-voimalinja tuo ajoon taloudellisuutta. Uuden bensiiniä nielevän Škoda Octavian kanssa ei tarvitse vähän väliä kurvata huoltamolle polttoainetankkia täyttämään. Luvattu keskikulutus on 5,2 litraa satasella, joka hyvinkin toteutuu, jos ei polje raskaalla kaasujalalla tai alituisesti kiihdytellen. Koeajon aikana kulutus 80–100 km/h -vauhtisessa maantieajossa liikennevirran mukana jää varsin maltilliseksi välille 5,5–5,8 litraa satasella. Moottorivalikoima on Octavian uudistuessa pysynyt tuttuna, joskin aiempi 1,0-litrainen kolmisylinterinen moottori on korvattu uudella nelisylinterisellä. Tehoa on aiemmasta tutusti 115 hv (85 kW).Kevythybridistä on tarjolla kaksi tehoversiota. Tämän koeajon perusteella 115-hevosvoimainen voisi tuntua nuhapumpulta, sillä ei 150-hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä ole lainkaan liioiteltua.Koeajetun voimanlähteen taloudellisuutta tukee, että jarrutusenergiaa otetaan talteen vesijäähdytteisellä 48 voltin käynnistingeneraattorilla, jonka ansiosta moottoria voidaan tukea sähkön voimin. Octavialla voi myös edetä rullaten moottori sammutettuna. Ja kun tehoa ei tarvita, voidaan kahta sylinteriä lepuuttaa eli ottaa pois käytöstä kulutuksen pienentämiseksi.Auto on matka-ajossa sen verran hiljaiseksi ja mukavaksi äänieristetty, että vauhti tahtoo vahingossa nousta liialliseksi, joten pidempää taivalta taittaessa kannattaa käyttää vakiovarusteista mukautuvaa vakionopeudensäädintä.Tällä voimalinjalla rekoista pääsee vaivatta ohi, mutta kaasuvasteeseen on hieman totuteltava. Kun oikean jalan nilkan suoristaa ei aluksi tapahdu hirveästi, eikä kyse ole ajotilavalinnasta. Hetken viiveen jälkeen konepellin alla alkaa elämöinti ja auton lievä ryntäilytaipumus. Jouhevaa etenemistä edesauttava poljintuntuma löytyy kyllä päivässä tai kahdessa. DSG-vaihteisto hoitaa kyllä työnsä eleettömästi ja viiveittä.Octavian keulille on tarjolla neljä bensiiniversiota ja kaksi dieselversiota. Bensaversioiden kevythybridit ovat aina DSG-automaattivaihteistolla.Tarjolle tulee myös kaksilitrainen bensiinimoottori (265 hv/ 370 Nm). Maahantuojalta saadun tuoreen tiedon mukaan tämä malliversio tulee myyntiin ensi vuoden puolella, heti alkuvuodesta. Ensi vuosi tuo tarjolle myös nelivetomallin (204 hv.).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtakunnassa kaikki kuten ainaŠkoda Octavian tuttuus on vahva valtti: kaikki toimii uutukaisessa kuten on aina ennenkin Octavioissa toiminut. Ajettavuus on kunnossa, auto pysyy vaivatta valitulla ajolinjalla ja ohjaus palauttaa täsmällisesti.Kuskin valtakunnassa kaikki on kohdillaan kuten ennenkin. Tuulilasinäyttö on yllättävän selkeä ja muutoinkin kuljettajan valtakunnassa asiat ovat kohdillaan: mittaristo on selkeä, keskinäyttö kunnon kokoinen ja digitaalinen kymmentuumainen mittaristo selkeä. Kojelautaan on maltettu jättää myös pyörökytkimiä ja mekaanisia nappeja. Kaikki säädöt eivät siis ole kosketusvalikkojen takana.Kytkimistä kehua voi jakaa ohjauspyörän napeille ja pyörökytkimille, jotka toimivat täsmällisesti ja luotettavasti. Pieni vaihdevipunen sitä vastoin saisi olla jämäkämpää sorttia.Toki tulokas on saanut monenlaisia tekniikkapäivityksiä, kokenut hienovaraisia muotoilumuutoksia ja materiaalivaihdoksia.Muotojensa puolesta saa olla tarkkana, että havaitsee erot aiempaan, mutta toki etu- ja takahelmat ovat uusiksi muotoiltuja ja etusäleikönkin ilme on uusi. Aiempaan sukupolveen verrattuna auto on kasvanut pituutta yhdeksällä millimetrillä.Uutta ovat myös Matrix led -ajovalot sekä led-takavalot. Hyvää ja huonoa + voimalinja + kulutus + ajettavuus & alusta + tavaratila - polvitila takana - vaihdevipusen koko - takuun pituus Neljä varustetasoaKoeajoyksilössä on lisävarusteita hieman yli kolmella tuhannella eurolla kuten sähköisesti esiin taittuva vetokoukku, tuulilasinäyttö ja mekaanisesti toimivat takasivuikkunoiden rullaverhot.Varustetasoja on neljä eli Essence, Selection, SportLine sekä RS. Koeajettu SportLine tuo mukanaan mustaa esimerkiksi kattokaiteisiin, vanteisiin, sivuikkunoiden reunalistoihin.Mikä varustetason kenties eniten ajotuntumaan vaikuttavia osasia ovat madallettu alusta ja sport-etuistuimet, jotka ovat erinomaiset: sivu- ja reisituki on tanakka.Istuimen säätövarat ovat riittävät, jotta ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi. Ohjauspyörä myös säätyy riittävän monipuolisesti. Näkyvyys ulos on kunnossa, joskin sivupeilit saisivat olla hieman kookkaammat.Takana polvitila alkaa ahdistaa, jos etuistuimella on yhtään pitkäkoipisempaa väkeä. Tavaroille sitä vastoin on tilaa mukavasti eli 640 litraa, istuimet kaadettuina jopa 1 700 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkää ikääSuomalaisten ikisuosikilla automallina on vaalittavana kunniakas historia: vuodesta 1996 lähtien on nykyajan Octaviasta esitelty neljä sukupolvea ja valmistettu yli seitsemän miljoonaa autoa, joista Suomen teillä liikkuu noin 91 000 autoyksilöä.Automallien historiansa kiinnostuneille on syytä täydentää, että toki Škoda aloitti jo vuonna 1959 kahdeksannen – latinaksi octavia – automallin valmistamisen Mladá Boleslavin tehtailla, joten tästä ajankohdasta laskien Octavialla on ikää jo 65 vuotta.Tuoreimman tulokkaan koeajokokemusten perusteella Octavialle voi toivottaa pitkää ikää tästäkin eteenpäin. Mutta tohtisiko valmistaja myös pidentämään takuuta? Kaksi vuotta on nykymarkkinoilla ihan se minimi. Škoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 Sportline e-TEC DSG POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1498 cm 3, kevythybridi 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm / 1 500–3 500 r/min WLTP-kulutus 5,2 l/100 km CO 2 -päästöt 120 g/km Suorituskyky 0–100 km/h: 8,6 s. Huippunopeus: 225 km/h Mitat Pituus 4 698 mm Leveys 1 829 mm Korkeus 1 491 mm Akseliväli 2 667 mm Tavaratila 640 l Omamassa 1 389 kg Perävaunu 700 / 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v Hinta 47 058 € Koeajoauton hinta alkaen 43 324 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 31.5.2022 Ajoneuvot Kokemuksia koeajoista: kirjainyhdistelmien kirjava kerho 16.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia 1.0 TSI eTEC säästää sammuttelemalla 13.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC tarjoaa vaihtoehdon lataushybridille 25.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout – kansansuosikki kehnoille teille 6.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Liftback näyttää sedanilta, mutta on sisältä melkein farmari 25.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS iV – suomalaisten suosikkiauton saa nyt lataushybridinä, mutta se ei ole yhtä sporttinen kuin sisarensa 26.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Škoda Octavia Combi on vielä entistäkin käyttökelpoisempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous