10.6.2025

Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana

Kuva Aake Kinnunen
Smart #5 Brabus sähköauto crossover perhe

Entinen pikkuautomerkki astuu uusiin reilusti kookkaampiin saappaisiin. Uusi Smart #5 on vastaus monien perheiden sähköautohaaveisiin.

Smartin uusi tuleminen Mercedes-Benzin ja Geelyn yhteistyönä on edennyt kolmanteen uuteen malliin. Sisarmallien #1 ja #3 jälkeen Smart #5 ottaa isomman eron tyylissä ja varsinkin tekniikassa, luvaten jopa markkinoiden ärhäkimpiin kuuluvaa lataustehoa.

Lähes 4,7 metriä pitkä kulmikas crossover on täysin toista maata jopa sisarmalleihin nähden, Smartin aiemmista malleista puhumattakaan. Jo pelkkää akseliväliä on parikymmentä senttiä ForTwon koko pituutta enemmän ja suosikkimalli Qashqaihinkin nähden Smart #5 on lähemmäs 30 cm pidempi! 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover perhe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkula ja laatikko

Sukunäköä nykymallistoon on tehty valoilmeen kautta, mutta vitonen erottuu silti muhkummalla olemuksellaan. Kulmikkuuden ja futuristisuuden muotoilun teemoina ovat olleet pitkulat (oblong), jotka näkyvät “morsettavissa” etu- ja takavaloissa. Brabus-versiossa kanaverkkomaski ja punaiset yksityiskohdat antavat sporttista olemusta lenkkarin tapaan. Sähkötoiminen latausluukku on hieno, mutta jäämme odottamaan talvikokemuksia muiden sähköluukkujen tapaan. 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Palikkamainen muoto on tehty sisätilojen ehdoilla. Panoraamalasikatosta huolimatta pääntilaa on etu- ja takapenkeillä riittävästi. Istuinkorkeus on takapenkilläkin sopiva ja selkänojaa voi kallistaa sähköisesti melko paljonkin, mutta keskipaikka on tehty selvästi väliaikaiseen käyttöön tasaisesta lattiasta huolimatta. Tavaratilaa on hulppeat 630 litraa ja se on laajennettavissa 1 530 litraan. Lisäksi käytössä on vetotavasta riippuen 47–72 litraa vetävä valaistu keulatila, jonka avaus on sähköinen.

Kattokuormaa Smart #5 sietää 100 kg ja staattista “kattotelttakuormaa” voi olla 240 kg. Vetomassa on 1 600 kg ja sähköisesti esiinkäännettävän vetokoukun aisapaino on 100 kg.

Ruutuja kuin ikkunassa

Etuistuimilla pitkulateemaa jatketaan kojelaudan muotoilussa. 10,25-tuumaisen mittaristonäytön ja 13-tuumaisen keskinäytön lisäksi Smart #5 on saatavissa etumatkustajan omalla 13” näytöllä, jotta kartanlukija voi esimerkiksi pelata, hoidella soittolistaa tai navigaatiota, tai katsella videoita reissun aikana. Järjestelmään on suunniteltu mahdollisuus siirtää näkymiä ruudusta toiseen pyyhkäisyeleellä, joten päivitetyn reittiopastuksen voi esimerkiksi heilauttaa kuljettajan mittaristonäyttöön.

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Etupenkeillä tilan ja säätövarojen suhteen ei ole moittimista ja tarjolla on myös nukkumismoodi, jolloin istuimet menevät tasaan kaadettujen takapenkkien kanssa. Keskikonsoli on nykytrendin mukaista kaksikerrosmallia, jossa “sillalla” ovat mukitelineet ja älypuhelimen latausalusta. Sillan alle jää säilytystilaa lähinnä pienelle Birkin-laukulle.

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Yhdessä lisätyn todellisuuden (AR) -näkymiä osaavan tuulilasin heijastusnäytön kanssa Smart #5 näyttääkin kaiken tarpeellisen tiedon ainakin kuljettajalle. Lämmityslaitteen toiminnot ovat osana kosketusnäyttöä nykytrendin mukaisesti, mutta onneksi lasien huurteenpoisto löytyy suoraan “pinnasta” vakiopainikkeena. 

Brabus-mallissa Smart #5 saa vakiovarusteena Sennheiserin äänentoistojärjestelmän. 1 190 watin yhteisteho, 20 kaiutinta ja Dolby Atmos 7.1.4 -tuki tarkoittavat, että poppia riittää ainakin numeroiden perusteella. Kojelaudan keskeltä nouseva “lautaskaiutin” on järjestelmän visuaalinen keskipiste. 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Hyvät ja huonot puolet

  • Sähkötekniikka
  • Tilat
  • Ajettavuus
  • Varusteversioiden rajat
  • Maltillinen latausteho vanhempien laturien kanssa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iskee kuin 800 volttia

Smart #5 pääsee vauhtiin sähkötekniikasta puhuttaessa. Tarjolla on kaksi akkuversiota, joista pienempi 74,4 kWh perustuu 400 voltin tekniikkaan. LFP-pohjainen akku pikalataa enimmillään 150 kW teholla ja sen kanssa Type 2 AC-asiointilatauksen teho on 11 kW. Akkuversio on käytössä malliston juniorissa, Pro-varustelussa, jolloin sen parina on 250 kW (340 hv) takaveto ja 465 kilometrin WLTP-toimintamatka.

Muissa varusteversioissa käytössä on 800 voltin NCM-akku, jonka kapasiteetti on 94 kWh. Ärhäkämmän akun parina on myös 22 kW Type 2 AC-laturi. Erityisen huikeaksi akun tekee sen suurteholatausteho 400 kW, joka on käytössä Suomessa yleisien 800 voltin latauspisteiden kanssa. Smart osoitti, että auto pystyy parhaimmillaan ylittämäänkin 400 kW lataustehon, mutta laturien pitäessä kiinni CCS2-standardista tämä on epätodennäköistä. Lataus 10-80% kestää huipputeholla 18 minuuttia tehtaan mukaan, mutta ajassa on jopa hiukan varmuusvaraa. 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover perheauto

Vanhempien 400 voltin latausasemien kanssa Smart #5 lataa enimmillään 80 kilowatin teholla. Käytännössä 400 voltin kykyä kaipaakin autoissa ostoskeskusten 50 kW laturien kanssa, mihin sisäänrakennettu jänniteboosteri sopii oikein hyvin. Ominaisuus on tässä vaiheessa Smart #5:ssä vakiona, mutta tehdas sanoi, että se voi muutaman vuoden päästä arvioida 400 voltin tarpeellisuutta uudelleen 800 voltin laturien yleistyessä Euroopassakin.

Hyvä latausteho vaatii tietysti myös akun valmistelun lataamista varten. Navigoinnin lisäksi Smart #5:ssä on mahdollisuus suorittaa akun esivalmistelu pyytämällä itse. Tuotekehityksen mukaan tavoitteena on myös, että Mercedes-Benzin sähköautomallien tapaan Smart #5 voisi näyttää arvion kunkin hetken lataustehosta tulevan ohjelmistopäivityksen myötä. 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Toimintamatkan osalta malliston paras on takavetoinen Pro+, joka pistää samaan autoon 267 kW takavedon ja 590 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Nelivedoissa WLTP-toimintamatka kirjoitetaan muotoon 540 kilometriä. Kaikissa malleissa on käytössä virran ulosotto V2L-standardilla.

Valtapoljin

Smart #5 nelivetomalleissa ollaan jälleen sähköautoilun tehoyltäkylläisyyden ytimessä. 432 kilowatin (588 hv) tehon myötä Pulse- ja Summit-versiot ovat vähintäänkin riittävän tehokkaita. Sporttisessa Brabus-versiossa teho nousee vielä 475 kilowattiin (646 hv), jota voisi pitää hätävarjelun liioitteluna perhecrossoverissa. WLTP-kulutus pysyy 19,9 kilowattitunnissa per 100 km tehoversiosta riippumatta.

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Maavaraa on 190–197 mm tyhjänä versiosta riippuen ja kahluusyvyys on yllättäen 500 mm. Vitossmartin ajokäytöksessä on hyvällä tavalla tila-automaisia piirteitä, sillä auton alusta ei tunnu korkealta. Niinpä #5 reagoi innokkaasti ohjausliikkeisiin. Jousitusta voi luonnehtia kyllä napakaksi, mutta hyvän iskunvaimennuksen ansiosta joustoliikkeet käsitellään yhdellä kertaa ilman heilumisia ja huojumisia. 

2,9 metrin akselivälin myötä auto ei ole aivan niin pikkuautomainen U-käännöksissä kuin saattaisi olettaa, mutta toisaalta Smart on vakaa myös moottoritienopeuksissa. Äänieristys on hyvä joitain suhinoita lukuun ottamatta, mutta rengasmelukommenttia varten tarvitaan karkeampaa kotimaista asvalttia portugalilaistiestön sijaan.

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Suoraviivaisen ohjauksen lisäksi ajamisesta on tehty helppoa melko pitkäksi kalibroidulla kaasupolkimella. Käytännössä polkimen liikkeen alkuvaihe on tehty leppoisaan arkiajoon ja vasta painalluksen loppuosassa herätellään auton älyttömiä voimavaroja. Brabus-versiolta kiihdytys 0–100 km/h hoituu perheautolle älyttömässä 3,8 sekunnissa. Tehoista huolimatta (ja varmasti myös niistä johtuen) polkimen vaste on pehmeä ja luonteva, joten sähköautoille tyypillinen epämiellyttävä potkaisu jää helposti Smartissa välistä. 

Hintaruuvi kireällä

Erinomaisten sähköominaisuuksien lisäksi auton hyvä tilankäyttö tarkoittaa, että kyseessä on aito vaihtoehto neljän hengen perheautoksi. Periaatteessa ihastuttavan yksinkertaisen malliston kääntöpuolena on, että auton varustelu tismalleen voi olla haasteellista. Materiaalien ja viimeistelyn osalta Smart jatkaa nykylinjalla, jossa auto flirttailee premium-tason kanssa osin Mercedes-Benz-yhteistyön ansiosta. 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Aggressiivisesti Suomessa hinnoiteltu Smart #5 on merkittävä uutuus sähköautomarkkinoilla. Aloitustasona on takavetoinen ja pienempiakkuinen Pro, jonka hinta asettuu 45 390 eurolla. Hinta kestää vertailun esimerkiksi Saksan kanssa, varsinkin Suomen arvonlisäverokanta huomioiden. 

Sähäkämmillä sähköillä ja pisimmällä toimintamatkalla varustettu Pro+ on hinnoiteltu 49 990 euroon. Lämmityksen energiatehokkuutta parantava lämpöpumppu tulee kuitenkin vakiovarusteeksi vasta Pulsesta (54 990 euroa) alkaen. Nyt koeajettu Brabus-versio asettuu malliston huipulle 59 990 euroon. 

Smart #5 Brabus sähköauto crossover

Suomessa asiakasautojen toimitukset alkavat kesän aikana ja tilauskirjassa on tilaa syyskuun tietämillä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Smart #5 Brabus

SÄHKÖAUTO, neliveto

475 kW (646 hv), 710 Nm

Akku brutto / netto 100,0 kWh / 94,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 400 kW

WLTP-kulutus 19,9 kWh / 100 km

toimintamatka 540 km

Suorituskyky 0–100 km/h 3,8 s

huippunopeus 210 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 692 mm

Leveys 1 920 mm

Korkeus 1 705 mm

Akseliväli 2 900 mm

Tavaratila 470–1 530 + 47 l

Omamassa 2 400 kg

perävaunu 1 600 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 vuotta

ajoakku 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen 59 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat