24.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: sporteista suurin – Volkswagen Amarok Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Amarok aiempaa tehokkaammalla 258 hevosvoiman V6-dieselillä on avolavojen GTI. Hyvää: jylhä käyntiääni, muheva suorituskyky, upea vaihteisto, huippumukava kuljettajan istuin, vaivaton käsiteltävyys. Huonoa: avolavan aiheuttamat tilakompromissit. Wolfsburgilaistehtaan jyhkeä – siis eurooppalaisten standardien mukaan – lava-auto Volkswagen Amarok loi jo ensiesittelynsä aikaan vuonna 2010 uudet standardit, mitä pick-upien ajettavuuteen ja mukavuuteen täkäläisillä markkinoilla tulee.Emme nyt siis laske mukaan amerikkalaisia jättiavolavoja – sellaisia kuin USA:n pitkäaikainen myyntiykkönen Ford F-150, jonka kyytiin pääsimme reilut kaksi vuotta sitten, mutta etenkään nyt koeajetussa muodossaan Amarok ei itse asiassa kovin kauas jenkeistä jää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhakantaista voimaaAikamoinen hyppäys hienostuneisuuteen päin koettiin myös vuonna 2016, kun Amarok sai alun kaksilitraisen nelosdieseltaipaleen jälkeen nokalleen kolmilitraisen V6-nakuttajan. Voima lisääntyi ja käyntiääni kaunistui, mutta talouspuoli pysyi edelleen kohtuullisen hyvin hallussa.Tänä päivänä tuosta kuusisylinterisestä on valikoimassa 163- ja 204-hevosvoimaiset versiot, ja, sokerina pohjalla, nyt koeajettu tehokkain eli 258 hevosvoiman painos.Sen paperiarvot kutkuttavat. Hyötyajoneuvojen (joksi Amarok näilläkin spekseillä voidaan nippa nappa laskea) puolella ei usein puhuta 0–100 km/h -kiihtyvyysarvoista, mutta nyt on hyvä tehdä poikkeus. 7,4 sekuntia seisovalla satasella on hurja luku, varsinkin kun muistaa auton korkean, kahden tonnin omamassan.Miltä kolossi sitten tuntuu tien päällä? Erittäin karismaattiselta. Juuri moottori varastaa alkuun kaiken huomion; nauhurille tallentunut koeajajan lause ”sairaan hieno, tekee autosta viimeistään nyt yläluokan pick-upin” kertonee kaiken oleellisen.Tasaisena humiseva käyntiääni, joka tuo mieleen pikemminkin bensiini- kuin dieselmoottorin, loputon voima, kärkäs muttei liian hätäinen reagointi kaasupolkimeen sekä täysin huomaamattomasti toimiva automaattivaihteisto, joka puolella kaasulla latoo kaiken aikaa isompaa pykälää sisään hyödyntäen alakierrosalueen vääntöä – mitäpä sitä enempää voimalinjalta osaisi kaivata.Osittain eristyksissäAjettavuus ja ajomukavuuskin ovat juuri niin hyvätasoiset kuin muistikuvat antoivat olettaa. Eihän näillä alustaratkaisuilla tietenkään päästä aivan henkilöautomaiseen tasaisuuteen – suuret jousittamattomat massat tuntuvat töyssyjen myötä ylimääräisenä tutinana – mutta esimerkiksi kaupungin mukulakivetys ei vastaavasti tunnu takalistossa lainkaan. Rengasmeluakaan ei kitkarenkain käytännöllisesti katsoen ole.Kuljettajan istuin antaa aihetta vielä ylimääräisille ylisanoille: se on yksinkertaisesti ilmaistuna automarkkinoiden parhaimpia, ellei peräti paras. Mukavuutta piisaa kuin vanhassa kunnon tv-tuolissa, kuitenkin nykyaikaisella tuella täydennettynä. Korkea istuma-asento osaltaan viimeistelee täysin moitteettoman ajoasennon, ainakin pitkälle kuskille.Ohjaus on tehostettu ultrakevyeksi, ja vaikka henkilöautoista tai katumaastureista tuttu tunto jää jonnekin ratin ja pyörien välimaastoon, kulku maantiellä on junamaisen vakaata, ja kaupungissa kämmensyrjällä pyörittely sujuu rutiinilla. Peruutuskamerakin katkoo auton pituuden tunteesta ainakin metrin pois, kun perälaidan saa käytännössä kiinni takana olevaan esteeseen. Kaiken kaikkiaan: vaivattomampaa ajoneuvoa saa hakea.Varsinkin, kun ulkomitat ovat joka suuntaan lähinnä jättimäiset. Ne puolestaan tuovat menoon selittämätöntä rekkamiesfiilistä, missä kulloisenkin hetken olotila on pikaista päämäärään pääsemistä tärkeämpää.Tilaakin löytyy258-heppaisen veekuutosen saa ainoastaan viisipaikkaiseen Amarokiin ja senkin puitteissa vain tyyreimpiin Highline- ja Aventura-varustetasoihin.Jälkimmäisellä ryyditetty koeajoauto käy jo miltei suuren SUV:in korvikkeesta: listaan kuuluvat esimerkiksi parhaan tason soitin navigaattoreineen, 20-tuumaiset vanteet, nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, pyyhkimien sadetunnistin sekä automaatin valitsimet ohjauspyörään. Varapyöräkin on aluvanteella.Hintakin kertyy sitten jo peräti 15 000 euroa Highlineäkin korkeammaksi. 85 000 euron loppusumma saa aikaan sen, että näistä nelivetoisista avolavoista aikanaan käytetty nimitys ”rahvaan maasturi” tuntuu entistäkin kaukaisemmalta. Mutta auto on hieno, sitä ei käy kiistäminen. Ja jos avolava tuntuu Suomen sateissa epäkäytännölliseltä, saatavilla on kaikenmoisia katteita luukkuineen ja lukituksineen.Kylmäksi kontti silti jää, eikä ohjaamossa juuri ole tilaa vähänkään isomman kaman kuljettamiseen varsinkaan silloin, kun suurin osa istuinpaikoista on käytössä. Hieman litteää tavaraa, kuten varoituskolmio ja moottorinlämmittimen johto, sentään piiloutuu kääntyvän takaselkänojan ja takaseinän väliin, mutta lasinpesunestekanisterin sijoittelu tuottaakin jo enemmän päänvaivaa. Lavan suhteellinen pituus tekee myös takapenkin polvitiloista aika ahtaat.Mutta hän, joka tällaista ajoneuvoa halajaa, tiedostaa nuo epäkohdat, eikä kuitenkaan niistä todennäköisesti välitä. Ei ainakaan ensimmäisen kaasunpainalluksen jälkeen…Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volkswagen-hyotyautot.fi/amarok Volkswagen Amarok DC Aventura 3.0 TDI 190 kW A Hinta alkaen 83 795 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 957 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 190 kW (258 hv), 2500–4000 r/min Vääntö 580 Nm (1400–3000 r/min) Vääntö 580 Nm (1400–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 220 g/km Mitat pituus 5254 mm, leveys 1954 mm, korkeus 1834 mm, akseliväli 3097 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 3 500/750 kg. Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous