6.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: sporttista suunnistusta – Škoda Fabia Combi Scoutline Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia Combi Scoutline on erikoinen, mutta monipuolinen sekoitus eri autojen aineksia. Pahimmat kilpailijat tulevat omista varustetasoista. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tavaratila. Huonoa: varustetason lisähinta. Škoda Fabia Combi Scoutline, maastohenkisesti meikattu mutta etuvetoinen ja muutenkin sisarmallejaan vastaava versio, esiteltiin alun perin jo nykyisen Fabia-sukupolven alkumetreillä eli syksyllä 2015. Suomessa malli on kuitenkin uunituore.Erot tavalliseen Fabia Combiin huomaa nopeasti. Keulan alaosaan on lisätty hopeinen ”huuli” ja perään samanvärinen suojalevyntapainen. Peilit ja kattokaiteet toistavat identtistä sävyä. Lisäksi puskureita, lokasuojan kaaria ja helmoja on korostettu mustalla.Scoutline-paketin saa vain Combiin eli farkkumalliin. Lyhyemmän HB:n on tyytyminen ”vain” viiteen varustetasoon, kun Combissa näitä tasoja on täysi paletti, siis Active, Ambition, Drive, Style, Scoutline ja Monte Carlo. Ainakin on valinnanvaraa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitrainen turbo tulossaMyös moottori- ja vaihteistopuolella valikoima on suhteellisen laaja. Scoutlinen saa kahdella eritehoisella 1,2-litraisella bensakoneella (90 ja 110 hv), joista tehokkaamman myös nyt koeajamallamme DSG-kaksoiskytkinautomaatilla.Litrainen, 75 hevosvoiman moottori on jätetty kolmen köyhimmän tason kumppaniksi, mutta Fabia-mallistoon esiteltiin Geneven autonäyttelyssä monista muista VW-konsernin tuotteista tuttu 1.0 TSI (95 tai 110 hv), joka on korvaamassa tämän 1.2 TSI:n ensi kesästä lähtien.Säästäväisimmät Scoutline-käyttäjät voivat valita myös 1,4-litraisen dieselmoottorin niin ikään kahdella eri voimakkuudella (90 hv automaattina ja 105 hv manuaalina).Samalla maavarallaMaastohenkisyys rajoittuu todellakin koristeisiin, sillä maavaraetua ei Scoutlinessa ole. Samaa alustakorkeutta käytetään edullisemmissa Fabian varustetasoissa, eikä rengaskokokaan, 215/45 R16 kevytmetallivantein, ole paletissa uniikki.Lopullisesti möyrintäajatukset sivuutettiin koeajoautoon lisätyillä suuremmilla 17-tuumaisilla vanteilla sekä urheilullisemmalla alustalla ynnä sporttiratilla ja -istuimilla.Näillä ajomukavuus on lähinnä GTI-tasoa. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan haittaa niin paljon, sillä jousitus ei hyvällä tiellä nypytä. Ja vaikka terävämmät töyssyt tuntuvatkin, kolinoiden ja resonanssiäänien puute luo laadukkaan yleisvaikutelman.Ajettavuus on yksiselitteisen hyvä. Pikku-Skoda taittuu kaikkiin käännöksiin luontevasti, ja kompaktit ulkomitat alleviivaavat suorituksen näppäryyttä. Ohjauksen tarmokas keskitys ansaitsee erikoismaininnan, ja myös suuntavakavuus on mallikelpoinen.110-heppainen kone liikuttaa Fabiaa melko sähäkästi, kunhan DSG:n pikku viivyttelyt liikkeellelähdöissä ottaa ennakkoon huomioon. Osa viimeksi mainitusta tosin purkautuu talvella ilmoille etupyörien sutimisena.Toimiva konttiViimeistään takaistuimen polvitilat paljastavat Fabia Combin kokoluokan. Tästä piirun verran suurempi autosegmentti takaa pitkälle aikuiselle parhaimmillaan väljemmät oltavat, mutta keskimittaiset ja lapset epäilemättä pärjäävät näilläkin eväillä.Tavaratilaa Fabia Combi tarjoaa oivasti auton kokonaispituus huomioon ottaen. Nostokynnys on ihailtavan alhainen, ja kontti syvä sekä käytännöllisillä yksityiskohdilla varusteltu.Muunneltavuus on toteutettu muodista poistuvaan tyyliin eli ensin pitää nostaa istuinosa, sitten vasta saa käännettyä selkänojan puolikkaat kumoon. Käytännön haittaa tästä ei aikaviiveen ohella ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaa ihastuaVaikka Fabia Combi Scoutline saattaa aluksi vaikuttaa omituiseltakin kimaralta maastohenkisyyttä, urheilullisuutta ja pikkufarkkua, käytännössä kombinaatio pelaa todella hyvin.Mutta niin se pelaa edullisemmassa Style-varustetasossakin. Siihen verrattuna Scoutlinen ulkonäöstä pitää todella tykätä, jos satsaa lisää reilut 1 800 euroa – muu vakiovarustelu kun on malleissa käytännössä identtinen.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI 110 DSG A Hinta alkaen 23 545 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 926 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 6400–5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla