13.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: superfarmarin sielunelämää – Mercedes-AMG E 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG E 63 S T nostaa urheilullisen farmariauton käsitteen uudelle tasolle. Samalla luovutaan monista kompromisseista – niin hyvässä kuin pahassakin. Hyvää: superauton suorituskyky. Huonoa: superauton epämukavuus. Viisimetrinen farmarikori yhdistettynä reiluun puoleen tuhanteen hevosvoimaan ei sinänsä ole automaailmassa ennennäkemätön ilmiö, sen on tämän autoryhmän pitkäaikainen kiintopiste Audi RS 6 osoittanut jo usean sukupolvensa ajan.Mutta siinä missä ingolstadtilaiset ovat onnistuneet yhdistämään valtavan voiman suorastaan hämmästyttävään ajomukavuuteen, stuttgartilaisten äärimmäinen painos aiheesta on toista maata. Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ T A ei tunne kompromisseja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa takaluukullaRuodimme E 63 S:n porrasperäversion koeajon yhteydessä Mercedeksen tehomallin tekniikkaa syvemmin. Saman auton farmariversiossa nuo huomiot vain korostuvat. Syynä on nimenomaan se kori, joka luo ihmeellisen ristiriidan urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välille.Mielikuvat järkevyydestä karisevat jo auton mattamustaa ulkoväriä tarkastellessa: yhdessä AMG-detaljien kanssa farkku ei voisi enää aggressiivisemmalta näyttää. Ohjaamo jatkaa samaa tinkimätöntä linjaa. Istuin on mallia kivikova, mutta tarjoaa silti oivallisen ajoasennon, kiitos muun muassa selkänojan ja istuinosan sivuttaistukien sähkösäätöjen. Keltaiset tehosteväritkin sointuvat kokonaisuuteen paremmin kuin maltillisemmissa mersuissa.Kovaa kaupungissaKun farkku-AMG:llä lähtee liikkeelle, huomaa, miten toisin kaikki on perusversioihin nähden. Ohjaus on miltei tehostamattoman tuntuinen, ja nelilitrainen veekasi vastaa kaasun painalluksiin äkäisesti. Hermostunut nykiminen on onneksi jätetty pois.Kaupunkiajossa jää kaipaamaan oikeastaan vain paremmin keskiasentoonsa palauttavaa ohjausta – ja mukavampaa alustaa. Sellaista ei vain nyt ole tarjolla, sillä joka ikinen mukulakivetyksen yksityiskohta tuntuu paitsi takalistossa, myös ohjauspyörän kehällä.Ilmajousituksen olemassaoloa ei aisti kuin auton mukana tulleen mediamateriaalin teknisistä tiedoista, ja muhkeat pyörät – edessä 265/35 R20 ja takana 295/30 R20 – tuntuvat juuri niin joustamattomilta kuin näyttävätkin.Urien urheilullisuuttaMaantiellä, ja edelleen moottoritiellä, superfarmari ei pehmene.Vetely on ajoittain voimakasta, ja ohjauksella pitää tällöin kammeta tosissaan vastaan. Myös rengasmelu ja tien värinät tulevat todella selvästi läpi, mutta AMG 63 S ei silti sorru ylimääräiseen pompotukseen, eli ilmoittaa kovuudestaan vain todellisissa töyssyissä.Viimeistään mutkatiellä farmarikori poistuu mielestä. Auto ohjautuu todella tarkasti ja viivettä, ja myös ohjaustuntumaa voi vain kiitellä. Kaksi kättä tähän tosin tarvitaan, sillä kaikki tien painumat välittyvät suoraan ratin kehälle.Myös voima on hyvin annosteltavissa: tiukemmissa mutkissa pidon rajan aistii hienosti, ja nelivedon olemassaolo rauhoittaa mieltä märällä päällysteellä operoitaessa. Takavetoisia tehomalleja ei tämän jälkeen tule ikävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoiman valloitustaKun auto alkaa istua paremmin ja paremmin käteen, alkaa tehoista nautiskelu. Luulisi, ettei 612 hevosvoimasta saa Suomen oloissa juuri mitään irti, mutta kun tuo voima tarjoillaan näin estottomasti, sitä ei myöskään tarvitse koskaan kaivella esiin.Liikennevalolähdöt, maantieohitukset tai moottoritielle kiihdytykset… Ne kaikki ovat pikakelauksella tehtäviä, ihanan kepeitä bassopurskahduksia, jotka saavat ainakin bensiinipään kepeälle mielelle. Eikä tähän tarvita ylinopeuksia. Moottorin äänet muuttuvat sitä möreämmiksi mitä ylemmäs ajotila-asteikossa edetään, ja myös pamahdukset liittyvät mukaan orkesteriin. Vähitellen kuski jättää säyseämmät moodit pois, ja keskittyy olennaiseen. Siinä kuopat ja korvat unohtuvat.Tavaratilakin tarjollaEhkä elämyksellisintä AMG E 63 S 4Matic+ T:ssä on silti se, miten tällä samaisella autolla ei tarvitse välittää, jos kyytiin sattuu tulemaan täysikokoisen polkupyörän lisäksi huonekalukaupasta heräteostettuja sisustusjuttuja suuriin pahvilaatikoihin pakattuna. Kaikki mahtuu mukaan, kun muuntaa tavaratilan jättimäiseen laajennustilavuuteensa etuistuinten taakse asennettavine turvaverkkoineen.Tarkemmin ajateltuna tässä ei sittenkään ole mitään ihmeellistä. Vaikka teho saa tilan taka-alalle, tarvittaessa sitä on aina tarjolla. Kaikki eivät tällaisesta ääripäiden yhdistelmästä pidä, mutta eipä ole pakkokaan. Ne, jotka pitävät, kunnioittavat syvästi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class/mercedes-amg Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ T A Hinta alkaen 240 553 € Koeajetun auton hinta varusteineen 277 934 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 450 kW (612 hv), 5750–6500 r/min Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 276 g/km Mitat pituus 5005 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2939 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster