7.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suvunvaihdos – Opel Vivaro Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro jakaa nyt rakenteensa muun muassa Toyota Proacen kanssa. Hyvää: mahdollisuus uusiin turvavarusteisiin, ponteva suorituskyky. Huonoa: tunnoton ohjaus, pienentyneet ohjaamon tilat. Pakettiautomaailmassa on jo pitkään harrastettu kiemuraisia yhteistyökuvioita eri valmistajien kesken. Yksi tuoreimmista todisteista on Opel Vivaro, joka jakoi geeninsä Renault Traficin ja Nissan Primastarin kanssa kahden sukupolven ajan.Yhteistyö katkesi PSA:n ostettua Opelin itselleen, ja sen myötä Vivaro otettiin osaksi ranskalaiskonsernin keskikokoista pakettiautomallistoa. Uusi Vivaro siis jakaa perusrakenteen Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin sekä japanilaiskumppani Toyotan Proace-mallin kanssa.Kuten sisarmallejaan, myös Vivaroa tarjotaan kolmella koripituudella (4,6–5,3 m) ja neljässä teholuokassa (100, 120, 150 ja 180 hv), joista -koeajoimme kookkaimman ja tehokkaimman. -Aiemminhan pituusvaihtoehtoja oli kaksi. Pikkubussiversion nimeksi on annettu Opelin tila-autoperinteen hengessä Zafira Life.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha vastaan uusiKoeajoimme myös Vivaron entisen ”kaksoisveljen” eli lievästi uudistuneen Renault Traficin, joten nyt tarjoutui oiva tilaisuus verrata vanhaa ja uutta mallia keskenään.Ulkomitoiltaan uuden suvun Vivaro on Traficia pari-kolme senttiä kapeampi ja matalampi. Myös Opelin akseliväli on tässä noin 5,3 metrin pituusluokassa suhteessa lyhyempi, minkä voi havaita tuoreen Vivaron pidemmästä peräylityksestä.Kantavuutta uudistus on tuonut -lisää parhaimmillaan 200 kg, ja myös jarrullisen perävaunun massa on kasvanut peräti 500 kg. Sähköisten turvajärjestelmien saapuminen erilaisiin varustepaketteihin kielii uudemmasta malli-iästä, ja sivuliukuoven tai -ovet saa halutessaan sähkötoimisina ja jopa jalan heilautuksella toimivina.Ranskalaisella sisustuksellaToisin kuin pikkuveli Opel Combo Cargossa, Vivarossa ohjaamoa ei ole sen kummemmin ”opelistettu” muuten kuin ohjauspyörän osalta – muut toiminnot ovat tämän pakuperheen tapaan silkkaa ranskalaistyyliä. Tämä koskee myös pyyhinviikseä, josta puuttuu kunnollinen kertapyyhkäisy sekä sadetunnistimen herkkyyden säätö.Ohjaamot tilat ovat hieman aiempaa Vivaroa nirkoisemmat niin pituus- kuin sivusuunnassakin, mutta vastaavasti kompaktimmat ulkomitat tekevät uudesta mallista hieman henkilöautomaisemman käsiteltävän. Kaupunkipyörittelyssä osan kätevyydestä tosin vesittää tunnoton ja hidas ohjaus, joka ei myöskään palauta kunnolla keskiasentoonsa. Kun vielä jarrupoljin tarraa kiinni aika äkkinäisesti, taajama-ajo tuntuu hieman työläältä.Ohjauksen keskialueen epämääräisyys esiintyy vielä maantienopeuksissakin, missä kulku on muuten miellyttävää ja hiljaista. Suorituskykykin on kiivasta – tähän tehokkaimpaan moottoriversioon sisältyy aina perinteinen automaattivaihteisto, joka pelaa vähintään yhtä mallikkaasti kuin Traficiin juuri lisätty kaksoiskytkinlaatikko.Puntit tasanSiis ajettavampi vastaan modernimpi: puntit vanhan ja uuden Vivaron välillä asettuvat kutakuinkin tasan. Hyötyajoneuvomaailmassa lopulliset hankintaperusteet keskittyvät ominaisuuksien lisäksi kustannuksiin. Huomionarvoista on ainakin se, että Opelille myönnetty kolmen vuoden tai 90 000 kilometrin takuu on esimerkiksi Renaultin vastaavaa lyhyempi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Vivaro Van L2H1 Enjoy 180 D Turbo A S/S Hinta alkaen 37 021 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 979 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 90 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”