7.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suvunvaihdos – Opel Vivaro Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro jakaa nyt rakenteensa muun muassa Toyota Proacen kanssa. Hyvää: mahdollisuus uusiin turvavarusteisiin, ponteva suorituskyky. Huonoa: tunnoton ohjaus, pienentyneet ohjaamon tilat. Pakettiautomaailmassa on jo pitkään harrastettu kiemuraisia yhteistyökuvioita eri valmistajien kesken. Yksi tuoreimmista todisteista on Opel Vivaro, joka jakoi geeninsä Renault Traficin ja Nissan Primastarin kanssa kahden sukupolven ajan.Yhteistyö katkesi PSA:n ostettua Opelin itselleen, ja sen myötä Vivaro otettiin osaksi ranskalaiskonsernin keskikokoista pakettiautomallistoa. Uusi Vivaro siis jakaa perusrakenteen Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin sekä japanilaiskumppani Toyotan Proace-mallin kanssa.Kuten sisarmallejaan, myös Vivaroa tarjotaan kolmella koripituudella (4,6–5,3 m) ja neljässä teholuokassa (100, 120, 150 ja 180 hv), joista -koeajoimme kookkaimman ja tehokkaimman. -Aiemminhan pituusvaihtoehtoja oli kaksi. Pikkubussiversion nimeksi on annettu Opelin tila-autoperinteen hengessä Zafira Life.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha vastaan uusiKoeajoimme myös Vivaron entisen ”kaksoisveljen” eli lievästi uudistuneen Renault Traficin, joten nyt tarjoutui oiva tilaisuus verrata vanhaa ja uutta mallia keskenään.Ulkomitoiltaan uuden suvun Vivaro on Traficia pari-kolme senttiä kapeampi ja matalampi. Myös Opelin akseliväli on tässä noin 5,3 metrin pituusluokassa suhteessa lyhyempi, minkä voi havaita tuoreen Vivaron pidemmästä peräylityksestä.Kantavuutta uudistus on tuonut -lisää parhaimmillaan 200 kg, ja myös jarrullisen perävaunun massa on kasvanut peräti 500 kg. Sähköisten turvajärjestelmien saapuminen erilaisiin varustepaketteihin kielii uudemmasta malli-iästä, ja sivuliukuoven tai -ovet saa halutessaan sähkötoimisina ja jopa jalan heilautuksella toimivina.Ranskalaisella sisustuksellaToisin kuin pikkuveli Opel Combo Cargossa, Vivarossa ohjaamoa ei ole sen kummemmin ”opelistettu” muuten kuin ohjauspyörän osalta – muut toiminnot ovat tämän pakuperheen tapaan silkkaa ranskalaistyyliä. Tämä koskee myös pyyhinviikseä, josta puuttuu kunnollinen kertapyyhkäisy sekä sadetunnistimen herkkyyden säätö.Ohjaamot tilat ovat hieman aiempaa Vivaroa nirkoisemmat niin pituus- kuin sivusuunnassakin, mutta vastaavasti kompaktimmat ulkomitat tekevät uudesta mallista hieman henkilöautomaisemman käsiteltävän. Kaupunkipyörittelyssä osan kätevyydestä tosin vesittää tunnoton ja hidas ohjaus, joka ei myöskään palauta kunnolla keskiasentoonsa. Kun vielä jarrupoljin tarraa kiinni aika äkkinäisesti, taajama-ajo tuntuu hieman työläältä.Ohjauksen keskialueen epämääräisyys esiintyy vielä maantienopeuksissakin, missä kulku on muuten miellyttävää ja hiljaista. Suorituskykykin on kiivasta – tähän tehokkaimpaan moottoriversioon sisältyy aina perinteinen automaattivaihteisto, joka pelaa vähintään yhtä mallikkaasti kuin Traficiin juuri lisätty kaksoiskytkinlaatikko.Puntit tasanSiis ajettavampi vastaan modernimpi: puntit vanhan ja uuden Vivaron välillä asettuvat kutakuinkin tasan. Hyötyajoneuvomaailmassa lopulliset hankintaperusteet keskittyvät ominaisuuksien lisäksi kustannuksiin. Huomionarvoista on ainakin se, että Opelille myönnetty kolmen vuoden tai 90 000 kilometrin takuu on esimerkiksi Renaultin vastaavaa lyhyempi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Vivaro Van L2H1 Enjoy 180 D Turbo A S/S Hinta alkaen 37 021 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 979 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 90 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen