7.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suvunvaihdos – Opel Vivaro Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro jakaa nyt rakenteensa muun muassa Toyota Proacen kanssa. Hyvää: mahdollisuus uusiin turvavarusteisiin, ponteva suorituskyky. Huonoa: tunnoton ohjaus, pienentyneet ohjaamon tilat. Pakettiautomaailmassa on jo pitkään harrastettu kiemuraisia yhteistyökuvioita eri valmistajien kesken. Yksi tuoreimmista todisteista on Opel Vivaro, joka jakoi geeninsä Renault Traficin ja Nissan Primastarin kanssa kahden sukupolven ajan.Yhteistyö katkesi PSA:n ostettua Opelin itselleen, ja sen myötä Vivaro otettiin osaksi ranskalaiskonsernin keskikokoista pakettiautomallistoa. Uusi Vivaro siis jakaa perusrakenteen Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin sekä japanilaiskumppani Toyotan Proace-mallin kanssa.Kuten sisarmallejaan, myös Vivaroa tarjotaan kolmella koripituudella (4,6–5,3 m) ja neljässä teholuokassa (100, 120, 150 ja 180 hv), joista -koeajoimme kookkaimman ja tehokkaimman. -Aiemminhan pituusvaihtoehtoja oli kaksi. Pikkubussiversion nimeksi on annettu Opelin tila-autoperinteen hengessä Zafira Life.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha vastaan uusiKoeajoimme myös Vivaron entisen ”kaksoisveljen” eli lievästi uudistuneen Renault Traficin, joten nyt tarjoutui oiva tilaisuus verrata vanhaa ja uutta mallia keskenään.Ulkomitoiltaan uuden suvun Vivaro on Traficia pari-kolme senttiä kapeampi ja matalampi. Myös Opelin akseliväli on tässä noin 5,3 metrin pituusluokassa suhteessa lyhyempi, minkä voi havaita tuoreen Vivaron pidemmästä peräylityksestä.Kantavuutta uudistus on tuonut -lisää parhaimmillaan 200 kg, ja myös jarrullisen perävaunun massa on kasvanut peräti 500 kg. Sähköisten turvajärjestelmien saapuminen erilaisiin varustepaketteihin kielii uudemmasta malli-iästä, ja sivuliukuoven tai -ovet saa halutessaan sähkötoimisina ja jopa jalan heilautuksella toimivina.Ranskalaisella sisustuksellaToisin kuin pikkuveli Opel Combo Cargossa, Vivarossa ohjaamoa ei ole sen kummemmin ”opelistettu” muuten kuin ohjauspyörän osalta – muut toiminnot ovat tämän pakuperheen tapaan silkkaa ranskalaistyyliä. Tämä koskee myös pyyhinviikseä, josta puuttuu kunnollinen kertapyyhkäisy sekä sadetunnistimen herkkyyden säätö.Ohjaamot tilat ovat hieman aiempaa Vivaroa nirkoisemmat niin pituus- kuin sivusuunnassakin, mutta vastaavasti kompaktimmat ulkomitat tekevät uudesta mallista hieman henkilöautomaisemman käsiteltävän. Kaupunkipyörittelyssä osan kätevyydestä tosin vesittää tunnoton ja hidas ohjaus, joka ei myöskään palauta kunnolla keskiasentoonsa. Kun vielä jarrupoljin tarraa kiinni aika äkkinäisesti, taajama-ajo tuntuu hieman työläältä.Ohjauksen keskialueen epämääräisyys esiintyy vielä maantienopeuksissakin, missä kulku on muuten miellyttävää ja hiljaista. Suorituskykykin on kiivasta – tähän tehokkaimpaan moottoriversioon sisältyy aina perinteinen automaattivaihteisto, joka pelaa vähintään yhtä mallikkaasti kuin Traficiin juuri lisätty kaksoiskytkinlaatikko.Puntit tasanSiis ajettavampi vastaan modernimpi: puntit vanhan ja uuden Vivaron välillä asettuvat kutakuinkin tasan. Hyötyajoneuvomaailmassa lopulliset hankintaperusteet keskittyvät ominaisuuksien lisäksi kustannuksiin. Huomionarvoista on ainakin se, että Opelille myönnetty kolmen vuoden tai 90 000 kilometrin takuu on esimerkiksi Renaultin vastaavaa lyhyempi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Opel Vivaro Van L2H1 Enjoy 180 D Turbo A S/S Hinta alkaen 37 021 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 979 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 90 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla