25.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 koki myös fyysisiä päivityksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Tesla Model 3 on edelleen uniikki sähköauto, niin perusominaisuuksiltaan kuin persoonallisuudeltaankin. Hyvää: sähköautomaisuus ylipäätään, ajoasento, tavara- ja säilytystilat, hyvä kosketusnäyttö. Huonoa: pienet yksityiskohdat, heikko näkyvyys, nypyttävä jousitus. Naapurit ihmettelevat, kun pikkupojat ovat kikattaneet jo toista tuntia puikulanmuotoisen porraperän etupenkeillä. Kosketusnäytöllä näyttäisi pyörivän rallipeli ja ohjaimena auton oikea ratti. Sitten kuuluu töräys, kun virtuaalinen ilmavaiva kiirii pihalle ulkopuolisesta kaiuttimesta. Vain hajupatruunat puuttuvat…Isä vakavoittaa tilanteen, irrottaa latausjohdon ja hätistää jälkikasvun kuskin paikalta takapenkille. Perhe lipuu äänettömästi paikalta. Autoilun tulevaisuutta, ja myös nykypäivää, entistä useammalle suomalaiselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo top 30:ssäSähköautojen kasvava suosio nimittäin näkyy jo myyntitilastoissa todella selvänä. Kun tarkastellaan pelkästään sähköisenä valmistettavia malleja, tämän vuoden tammi–lokakuun ensirekisteröinneissä Volkswagen ID.4 on kivunnut 1 276 autolla jo sijalle 14, ja sijalla 26 huippua tähyilee seuraavana Tesla Model 3, jota meni kaupaksi 873 yksilön verran. Vertailun vuoksi: myydyintä henkilöautomallia eli Toyota Corollaa myytiin samassa ajassa 4 670 autoa, eli sähköautojen siivu on meilläkin oikeasti jo merkittävän kokoinen.Suosion jatkamiseksi Model 3:a parannetaan koko ajan. Vuonna 2019 tapahtuneen myynnin aloituksen jälkeen kaupatut ”kolmoset” ovat saaneet lukuisia maksuttomia over-the-air -ohjelmistopäivityksiä, jotka näkyvät käyttäjille suoraan uusina turvallisuus- ja mukavuusvarusteina.Fyysiselläkin puolella tapahtuu, sillä Model 3 täydentyi tänä vuonna muun muassa paremman energiatehokkuuden takaavalla lämpöpumpulla sekä sähköisesti avautuvalla takaluukulla. Sisätilojen tärkeimmät uudistukset ovat kahdella älypuhelimen langattomalla latausalustalla varustettu keskikonsoli sekä magneeteilla suljettavat häikäisysuojat.Perusversio koeajossaSaimme koeajoon kiinnostavan perusversion eli Model 3 Standard Range Plussan, joka hiljattain siirtyi käyttämään yksinkertaistettua Model 3 -nimeä. Jo valmiiksi venytetty toimintamatka kasvoi vielä ylimääräisellä 40 kilometrillä, mutta auton hinta on ennallaan – eli istuu yksiin monen noin 50 000 euroa maksavan sähköautokilpailijan kanssa.Valtavirrasta Model 3:n erottaa kuitenkin eräs tärkeä seikka: kyseessä on nimenomaan henkilöauto katumaasturimaisen tai muuten vain korkeamman kulkineen sijaan. Matala kattolinja tuottaa alhaisen käytännön ilmanvastuksen, mikä tuntuu virran menekissä. Koeajossa Model 3 vei kesäisellä moottoritienopeudella sähköä 17 kWh/100 km, kun maantiellä kulutus asettui vauhdista riippuen lukemaan 12–13 ja taajama-ajossa 14,5 kWh sataa kilometriä kohden. WLTP-toimintamatka, johon auton ajotietokone toteutunutta kulutusta vertaa, on etenkin kahdessa viimeksi mainitussa ympäristössä hyvinkin saavutettavissa – ja jopa ohitettavissa.Lataustehoa testasimme 150 kW:n pikalatausasemalla. Model 3 vastaanottaisi parhaimmillaan 170 kW -tehoa, mutta näin tehokasta asemaa ei tällä kertaa ollut järkevästi koeajoreitin lähettyvillä. Sitä paitsi tässäkin tapauksessa kävi kuten yleensä, eli kyse on lähinnä piikkitehosta – keskiarvo on käytännössä tärkeämpi juttu.Oikein lämmitettynä Tesla aloittaa lataamisen täydellä 150 kilowatin teholla. Latausteho pysyy lähes täydessä 30 prosentin varauksen tuntumaan saakka, ja sen jälkeen alkaa varsin lineaarinen tehon lasku – 60 prosentissa teho on laskenut 70 kW:n tuntumaan, ja 80 prosentissa tehoa on jäljellä noin 50 kW.Ohjaamoa oppimassaOhjaamo tuntuu Teslassa alkuun eriskummallisen niukalta, mutta kaiken omaksuu nopeasti. Fyysisiä kytkimiä on äärimmäisen vähän – miltei kaikkea operoidaan jättimäisen kosketusnäytön kautta. Tuulilasinpyyhkimille pitäisi kyllä olla oma viiksensä ihan turvallisuuden takia, ja samalla pakettiin voisi lisätä sadetunnistimen herkkyyden säädön.Näkyvyysasioita ei muutenkaan ole mietitty aivan loppuun asti. Alas jäävä ikkunalinja mahdollistaisi esteettömyyden, mutta paksut A-pilarit ja sivupeilien kotelot jättävät todella suuret katveet. Kiusallinen kömmähdys on myös koeajoauton vaalea kojelauta, joka heijastuu sivupeileihin monissa valaistusolosuhteissa heikentäen takanäkyvyyttä.Teslan aktiivisten turvavarusteiden toiminta jättää niin ikään edelleen hieman toivomisen varaa: eteen tupsahtavat autot – olivat ne sitten moottoritiellä tai taajamassa – havaitaan poikkeuksellisen pitkällä viiveellä, ja myös kaistavahti sekä parkkitutka kummittelivat ajoittain. Sinänsä erilaisia autonomisia juttuja löytyy roppakaupalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon pikkupuutteitaKuljettajan paikka on suunniteltu hyvin, sillä ajoasento ja istuin ovat ensiluokkaisen mukavat. Jousitus taas paljastuu nypyttävän pintakovaksi. Jonkinlaista sporttihenkisyyttä on tavoiteltu myös ohjaukseen, joka reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin hermostuneesti. Vaikka tätä piirrettä saa häivytettyä ajotiloja muuttamalla, tuntoa sekään ei tuo ratin kehälle asti. Latauspisteelle peruutettaessa panee merkille kankeahkon kääntyvyyden: varta vasten sähköautoksi suunnitellussa autossa etupyörien olisi luullut kääntyvän jyrkempäänkin kulmaan.Asialla lienee varmistettu etutavaratilan väljyys, ja tilavien keula- sekä takakonttien ohella myös ohjaamon säilytystilat ovat todella runsaat. Ja jos tämäkään ei riitä, lisätilaa saa halutessaan sisarmalli Model Y:n muodossa.Pikkupurnaaminen jatkuu – tai oikeastaan alkaa – hankalakäyttöisistä ovenkahvoista, mutta latausluukun avautuminen pistokkeen kaukosäätimestä on näppärä ominaisuus. Johdon kytkeminen käy yhdellä kädellä, kun yleensä autosta noustessa on aina jotain kamaa toisessa kädessä. Tämä palauttaa lähtökohtaan, siis erittäin sujuvaan sähköautoiluun.Muut matkivatModel 3 ei todellakaan jätä kylmäksi. Se vaatii uudenlaista suhtautumista autoiluun, ja kokonaisuus toimiikin ehkä parhaiten silloin, kun perinteiseen polttomoottoriautoiluun on ennestään vain ohut side. Mutta he, joilla side on vahvempi, havaitsevat nopeasti, että monet kilpailijat ovat pieniltä yksityiskohdiltaan selvästi hiotumpia tuotteita.Yksi syy Tesla Model 3:n suosioon niin meillä kuin muuallakin lienee, tietysti toimivan sähköautorakenteen lisäksi, tietynlainen minimalistisuus. Näitä piirteitähän ovat useat valmistajat, muun muassa Hyundai Ioniq 5:llaan, pyrkineet viime aikoina kiivaasti kopioimaan – epäilemättä mielessään sen alussa mainitun sähkösiivun jakaminen.Mutta jos lasten mielipidettä kysytään, suosikkiauto kaikkien uusien mallien joukosta on tästedes selvä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Tesla Model 3 Standard Range Plus (nykyinen Tesla Model 3) Hinta alkaen 48 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 896 € Moottori Sähköauto takaveto. Teho 139 kW (325 hv) Akku Akuston energiasisältö: ei ilmoitettu. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 28 A), CCS / Supercharger 170 kW. Toimintamatka 448 (491) km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 (6,1) s Huippunopeus 225 km/h Mitat pituus 4694 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2875 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 80 000 km, ajoakku 8 vuotta / 192 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous