25.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 koki myös fyysisiä päivityksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Tesla Model 3 on edelleen uniikki sähköauto, niin perusominaisuuksiltaan kuin persoonallisuudeltaankin. Hyvää: sähköautomaisuus ylipäätään, ajoasento, tavara- ja säilytystilat, hyvä kosketusnäyttö. Huonoa: pienet yksityiskohdat, heikko näkyvyys, nypyttävä jousitus. Naapurit ihmettelevat, kun pikkupojat ovat kikattaneet jo toista tuntia puikulanmuotoisen porraperän etupenkeillä. Kosketusnäytöllä näyttäisi pyörivän rallipeli ja ohjaimena auton oikea ratti. Sitten kuuluu töräys, kun virtuaalinen ilmavaiva kiirii pihalle ulkopuolisesta kaiuttimesta. Vain hajupatruunat puuttuvat… Isä vakavoittaa tilanteen, irrottaa latausjohdon ja hätistää jälkikasvun kuskin paikalta takapenkille. Perhe lipuu äänettömästi paikalta. Autoilun tulevaisuutta, ja myös nykypäivää, entistä useammalle suomalaiselle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jo top 30:ssä Sähköautojen kasvava suosio nimittäin näkyy jo myyntitilastoissa todella selvänä. Kun tarkastellaan pelkästään sähköisenä valmistettavia malleja, tämän vuoden tammi–lokakuun ensirekisteröinneissä Volkswagen ID.4 on kivunnut 1 276 autolla jo sijalle 14, ja sijalla 26 huippua tähyilee seuraavana Tesla Model 3, jota meni kaupaksi 873 yksilön verran. Vertailun vuoksi: myydyintä henkilöautomallia eli Toyota Corollaa myytiin samassa ajassa 4 670 autoa, eli sähköautojen siivu on meilläkin oikeasti jo merkittävän kokoinen. Suosion jatkamiseksi Model 3:a parannetaan koko ajan. Vuonna 2019 tapahtuneen myynnin aloituksen jälkeen kaupatut ”kolmoset” ovat saaneet lukuisia maksuttomia over-the-air -ohjelmistopäivityksiä, jotka näkyvät käyttäjille suoraan uusina turvallisuus- ja mukavuusvarusteina. Fyysiselläkin puolella tapahtuu, sillä Model 3 täydentyi tänä vuonna muun muassa paremman energiatehokkuuden takaavalla lämpöpumpulla sekä sähköisesti avautuvalla takaluukulla. Sisätilojen tärkeimmät uudistukset ovat kahdella älypuhelimen langattomalla latausalustalla varustettu keskikonsoli sekä magneeteilla suljettavat häikäisysuojat. Perusversio koeajossa Saimme koeajoon kiinnostavan perusversion eli Model 3 Standard Range Plussan, joka hiljattain siirtyi käyttämään yksinkertaistettua Model 3 -nimeä. Jo valmiiksi venytetty toimintamatka kasvoi vielä ylimääräisellä 40 kilometrillä, mutta auton hinta on ennallaan – eli istuu yksiin monen noin 50 000 euroa maksavan sähköautokilpailijan kanssa. Valtavirrasta Model 3:n erottaa kuitenkin eräs tärkeä seikka: kyseessä on nimenomaan henkilöauto katumaasturimaisen tai muuten vain korkeamman kulkineen sijaan. Matala kattolinja tuottaa alhaisen käytännön ilmanvastuksen, mikä tuntuu virran menekissä. Koeajossa Model 3 vei kesäisellä moottoritienopeudella sähköä 17 kWh/100 km, kun maantiellä kulutus asettui vauhdista riippuen lukemaan 12–13 ja taajama-ajossa 14,5 kWh sataa kilometriä kohden. WLTP-toimintamatka, johon auton ajotietokone toteutunutta kulutusta vertaa, on etenkin kahdessa viimeksi mainitussa ympäristössä hyvinkin saavutettavissa – ja jopa ohitettavissa. Lataustehoa testasimme 150 kW:n pikalatausasemalla. Model 3 vastaanottaisi parhaimmillaan 170 kW -tehoa, mutta näin tehokasta asemaa ei tällä kertaa ollut järkevästi koeajoreitin lähettyvillä. Sitä paitsi tässäkin tapauksessa kävi kuten yleensä, eli kyse on lähinnä piikkitehosta – keskiarvo on käytännössä tärkeämpi juttu. Oikein lämmitettynä Tesla aloittaa lataamisen täydellä 150 kilowatin teholla. Latausteho pysyy lähes täydessä 30 prosentin varauksen tuntumaan saakka, ja sen jälkeen alkaa varsin lineaarinen tehon lasku – 60 prosentissa teho on laskenut 70 kW:n tuntumaan, ja 80 prosentissa tehoa on jäljellä noin 50 kW. Ohjaamoa oppimassa Ohjaamo tuntuu Teslassa alkuun eriskummallisen niukalta, mutta kaiken omaksuu nopeasti. Fyysisiä kytkimiä on äärimmäisen vähän – miltei kaikkea operoidaan jättimäisen kosketusnäytön kautta. Tuulilasinpyyhkimille pitäisi kyllä olla oma viiksensä ihan turvallisuuden takia, ja samalla pakettiin voisi lisätä sadetunnistimen herkkyyden säädön. Näkyvyysasioita ei muutenkaan ole mietitty aivan loppuun asti. Alas jäävä ikkunalinja mahdollistaisi esteettömyyden, mutta paksut A-pilarit ja sivupeilien kotelot jättävät todella suuret katveet. Kiusallinen kömmähdys on myös koeajoauton vaalea kojelauta, joka heijastuu sivupeileihin monissa valaistusolosuhteissa heikentäen takanäkyvyyttä. Teslan aktiivisten turvavarusteiden toiminta jättää niin ikään edelleen hieman toivomisen varaa: eteen tupsahtavat autot – olivat ne sitten moottoritiellä tai taajamassa – havaitaan poikkeuksellisen pitkällä viiveellä, ja myös kaistavahti sekä parkkitutka kummittelivat ajoittain. Sinänsä erilaisia autonomisia juttuja löytyy roppakaupalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon pikkupuutteita Kuljettajan paikka on suunniteltu hyvin, sillä ajoasento ja istuin ovat ensiluokkaisen mukavat. Jousitus taas paljastuu nypyttävän pintakovaksi. Jonkinlaista sporttihenkisyyttä on tavoiteltu myös ohjaukseen, joka reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin hermostuneesti. Vaikka tätä piirrettä saa häivytettyä ajotiloja muuttamalla, tuntoa sekään ei tuo ratin kehälle asti. Latauspisteelle peruutettaessa panee merkille kankeahkon kääntyvyyden: varta vasten sähköautoksi suunnitellussa autossa etupyörien olisi luullut kääntyvän jyrkempäänkin kulmaan. Asialla lienee varmistettu etutavaratilan väljyys, ja tilavien keula- sekä takakonttien ohella myös ohjaamon säilytystilat ovat todella runsaat. Ja jos tämäkään ei riitä, lisätilaa saa halutessaan sisarmalli Model Y:n muodossa. Pikkupurnaaminen jatkuu – tai oikeastaan alkaa – hankalakäyttöisistä ovenkahvoista, mutta latausluukun avautuminen pistokkeen kaukosäätimestä on näppärä ominaisuus. Johdon kytkeminen käy yhdellä kädellä, kun yleensä autosta noustessa on aina jotain kamaa toisessa kädessä. Tämä palauttaa lähtökohtaan, siis erittäin sujuvaan sähköautoiluun. Muut matkivat Model 3 ei todellakaan jätä kylmäksi. Se vaatii uudenlaista suhtautumista autoiluun, ja kokonaisuus toimiikin ehkä parhaiten silloin, kun perinteiseen polttomoottoriautoiluun on ennestään vain ohut side. Mutta he, joilla side on vahvempi, havaitsevat nopeasti, että monet kilpailijat ovat pieniltä yksityiskohdiltaan selvästi hiotumpia tuotteita. Yksi syy Tesla Model 3:n suosioon niin meillä kuin muuallakin lienee, tietysti toimivan sähköautorakenteen lisäksi, tietynlainen minimalistisuus. Näitä piirteitähän ovat useat valmistajat, muun muassa Hyundai Ioniq 5:llaan, pyrkineet viime aikoina kiivaasti kopioimaan – epäilemättä mielessään sen alussa mainitun sähkösiivun jakaminen.Mutta jos lasten mielipidettä kysytään, suosikkiauto kaikkien uusien mallien joukosta on tästedes selvä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Tesla Model 3 Standard Range Plus (nykyinen Tesla Model 3) Hinta alkaen 48 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 896 € Moottori Sähköauto takaveto. Teho 139 kW (325 hv) Akku Akuston energiasisältö: ei ilmoitettu. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 28 A), CCS / Supercharger 170 kW. Toimintamatka 448 (491) km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 (6,1) s Huippunopeus 225 km/h Mitat pituus 4694 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2875 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 80 000 km, ajoakku 8 vuotta / 192 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt