28.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 Performance – se on vain auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Historian eniten ennakkotilattu auto Tesla Model 3 on täällä. Kannattiko vuosien odotus? Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, voimalinja, virkistävää tekniikan hyödyntämistä. Huonoa: Takatilat, viimeistely, istuimet, ohjaus varauksin. Teslaa rakastetaan. Teslaa vihataan. Tuotanto-ongelmissa kamppailevaan teknologiajohtajaan kohdistuva huomio ei ole missään suhteessa valmistuneiden autojen määrään. Palstatila kuvaa yhtiöön liittyvää potentiaalia ja jännitteitä.Yksi jännite hellitti, kun 325 000 ennakkovarauksen jälkeen Model 3:n tuotanto saatiin lopulta siihen vauhtiin, että autoja riittää nyt Eurooppaankin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi vielä halpaTosin 35 000 dollarin kansansähköautosta ei vielä ole kyse: Suomessa edullisin Model 3, Standard Range Plus, maksaa 51 473 euroa. Sillä saa takavetomallin, jonka toimintamatkaksi WLTP-mittaus lupaa 415 kilometriä. Seuraava askel on 560 km kulkeva Long Range, 62 556 euroa.Ensimmäisenä Tesla tarjosi koeajoon lippulaivaa, Model 3 Performancea. 72 921 euron lähtöhintaa vastaan saa nelivedon, 530 kilometrin WLTP-toimintamatkan ja 3,4 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Hienoja ja huimia lukuja.Performancen tunnistaa muun muassa jarruista ja takaluukun hiilikuitulipasta – tosin osaan autoista lippa tulee jälkitoimituksena.Model 3 on BMW 3-sarjan kokoluokkaa. Akseliväli on vähän pidempi, kokonaispituus lyhyempi. Viistosta perästä huolimatta korirakenne on perinteinen neliovinen sedan. Korimateriaalin pääaineena on teräs, kun isommat Teslat luottavat alumiiniin. Silti auton kokonaismassaksi ilmoitetaan sähköautoksi kohtuullinen 1847 kiloa.Erilainen heti alkuunKokemus alkaa ovenkahvoista. Koripintaan kätketyt kahvat eivät ponnahda ylös, vaan saranoituvat painamalla esiin. Yhden käden käyttö vaatii totuttelua, mutta onnistuu.Sama pätee sisätiloihin: näkymä kuljettajan istuimelta on avara, alkuun futuristinenkin. Pinnat ovat pelkistettyjä, painikkeita ja kytkimiä ei juuri löydy. Perinteisen mittaristokyhmyn puuttuessa kojelauta jää matalaksi, joten autossa tuntuu istuvan tavallista korkeammalla ikkunalinjaan nähden. Keskipisteenä on suuri kosketusnäyttö. Sen kautta nähdään nopeus, kartta, asetukset, pyyhkimien käyttö (kertapyyhkäys viiksellä), peilien ja ohjauspyörän säädöt ja hansikaslokeron avaus, siis ikkunannostimia ja hätävilkkuja vaille aivan kaikki auton toiminnot. Näyttö reagoi nopeasti ja valikkorakenne on selkeä, joten avarakatseinen tottuu ratkaisuun nopeasti. Kaikesta paistaa Teslan olevan sinut tietotekniikan kanssa, Spotifyn kaltaiset toiminnot on yhdistetty luontevasti järjestelmään.Laatu?Teslan suosima minimalismi on tyylisuunta, mutta nyt myös budjettitekijä. Rönsyjen lisäksi on karsittu kustannustekijöitä, kuten painikkeita. Kojelautaa halkova puulista tuntuu laadukkaalle. Muut muovit hyväksyy, jos Model 3:sta pitää autona, ja haukkuu, jos Model 3:sta ei pidä. Teslaan liittyvät mielipiteet ovat vahvoja.Ajoasento säätyy mainioksi, mutta ylipehmeä istuin ei ole huippumukava. Takaistuin on hyvin coupemainen: selkänoja on pysty ja istuinosa matalalla. Muuten tilaa on asiallisesti, tavaratilassa jopa runsaasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaimena puhelinModel 3:n avaimena toimii omistajan älypuhelin, jonka läsnäolo avaa ovet. Sen jälkeen auto on ajovalmis, eli turvavyön lisäksi pitää kytkeä vain vaihde päälle.Tesla ei valitettavasti saanut järjestettyä puhelinkäyttöä koeajoon, joten puhelimella ohjattavien etätoimintojen (kuten Summon, jolla auto ajaa pysäköintiruudusta kutsujan luo) puutteen lisäksi kärsimme luottokortin kokoisesta läpyskäavaimesta. Vara-avain avaa ovet kosketuksella B-pilariin, ja ajoon lähtö vaatii hyväksynnän keskikonsolin mukitelinettä pyyhkäisemällä.Luottokorttimainen vara-avain kulkee kätevästi lompakossa, muttei ole kovin kätevä käyttää.Upea voimalinjaModel 3:n voimalinja on hieno. Kaasupoljin ohjaa sähkömoottoreita, jarrupoljin käyttää pelkkiä levyjarruja. Kaasunvaste on erinomaisesti säädetty. Nopeuden muutokset onnistuvat moottorijarrutuksesta pienien nopeudennostojen kautta teräviin kiihdytyksiin luontevasti. Kävelynopeuden yläpuolella ajo sujuu yhdellä polkimella, kiitos voimakkaan moottorijarrutuksen.Pyydettäessä auto reagoi hyvin sähäkästi, mikä saa Model 3:n tuntumaan kevyeltä ja näppärältä.Täyskaasulla kiihtyvyys mykistää tai naurattaa kokijasta riippuen. Model 3 saavutti valmistajan lupaaman kiihtyvyyden viisi kertaa peräkkäin. Se riittänee useimmille, joten emme testanneet pidemmälle. Pääseekö perille?Tärkeämpi riittävyyskysymys liittyy toimintamatkaan. Valtaosalle se lienee enemmän kuin riittävä, muutaman sadan kilometrin päiväajolla ei tarvitse edes pohtia asiaa. Noin 75 kilowattitunnin akku riittää kevätsäässä sekalaisessa ajossa 350–500 kilometriin. Moottoritiellä kulutus nousee (23–25 kWh/100km), joten pikalaturia tarvinnee noin 300 kilometrin kohdalla.Model 3:n lataus onnistuu vakiintuneella CCS-pistokkeella. Pikalatausteho yltää 145 kilowattiin, vaihtovirtalataus onnistuu 11 kilowatilla (3x16A). Latausportin luukku aukeaa nätisti sähköllä, ja johdoille löytyy onkalo tavaratilan välipohjasta. Valmistajan kokemus sähköautoista näkyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely?Entä itse autopuoli? Model 3:n valmistuslaadusta on kirjoitettu paljon, toisaalta tuskin yhdenkään muun merkin tuotteita tutkitaan yhtä tarkasti. Koeajoyksilöstä löytää pohjamaalia saranoiden vierestä, ja paikoin sisusta nitisee kuin vanhassa avoautossa. Tuulensuhinoitakin kuuluu varsin paljon. Virheiden merkittävyyden saa jokainen päättää itse, ja vasta aika näyttää todellisen luotettavuuden. Kaksijakoiset kehutAjettavuus on monimutkaisempi kysymys. Model 3 tekee kaiken arjessa vaadittavan varsin hyvin: nopean ohjauksen ansiosta kaupunkiajo on helppoa ja moottoritietaipaleet sujuvat vaivatta.Toisaalta kyse on erittäin korkean suorituskyvyn ajoneuvosta, ja se aiheuttaa ristiriidan. Perusmalleihin verrattuna alustaa on jämäköitetty, jarruja parannettu ja vanteissa siirrytty 20-tuumaisiin. Kyyti on napakkaa, ja rengasmelu huomattavaa.Toisaalta istuimia ei ole parannettu, joten sinänsä lupaavasta kaarrekäyttäytymisestä on vaikea nauttia. Äärirajoilla ja liukkaalla kelillä ohjaus paljastuu tunnoltaan täysin keinotekoiseksi, ja ajonvakautuskin toimii pidon rajoilla karkeasti. Istuinten ja ohjauksen takia turvaverkkoa keventävää Track-tilaa ei tohdi kilparadan ulkopuolella kokeilla, ja rata-ajokin tuntuu vähän oudolta ajatukselta. Sinä ajat itsePaljon huomiota saanut Autopilot-ajoavustin toimii Model 3:ssa kohtalaisesti. Kyse ei ole autonomiasta, vaan kehittyneestä kaista-avustimesta – kuljettajan on pidettävä kädet ratissa ja huomio liikenteessä. Model 3 siis pitää itsensä kaistalla lukuisten muiden nykyautojen tapaan. Auto säilyttää ajolinjansa hyvin, mutta ajoittain koeajoyksilössä esiintyi pituussuuntaista nykimistä, aivan kuin auto ei olisi osannut päättää hidastaako vai kiihdyttääkö. Auto osaa vaihtaa kaistaa vilkulla, mutta prosessi on turhan hidastempoinen. Siirtyminen Autopilotille ja pois tapahtuu myös varsin kulmikkaasti. Toisaalta Tesla ottaa teknologiasta saksalaiskilpailijoita enemmän irti: lisävarustepaketilla Model 3 osaa matkata moottoritiellä navigaattorin ohjaamana rampilta rampille ja vieläpä ohittaa hitaampia ajoneuvoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain autoAlun uutuudenhuuman jälkeen valtaosaan Tesla Model 3:n piirteistä tottuu yllättävän nopeasti. Vajaassa viikossa auto alkaa tuntua tavalliselle, vähän tylsällekin. Vasta silloin Teslan uutuutta todella ymmärtää: erikoisen ohjaamon ja huiman suorituskyvyn alta löytyy lopulta täyssähköinen kulkuneuvo, joka tekee sitä samaa kuin muutkin.On lopulta varsin suuri kehu todeta, että Model 3 on vain auto.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Tesla Model 3 Performance Hinta alkaen 72 921 € Koeajetun auton hinta varusteineen 79 592 € Moottori Kaksi sähkömoottoria, edessä: 147 kW (197 hv) takana: 211 kW (283 hv), neliveto Teho 353 kW (473 hv) Akku 74 kWh Toimintamatka 530 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 261 km/h Mitat pituus 4690 mm, leveys 1930 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2880 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 80 000 km (akku ja voimansiirto 8 vuotta / 192 000 km) Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti