16.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: tila-auto perheauton hinnalla – Citroën Berlingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Berlingo ei puhuttele muotoilullaan vaan hulppeilla sisätiloilla, joita helppo muunneltavuus täydentää. Hyvää: väljät tilat, tilaratkaisut, mukavuus, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: ohjaus, A-pilarien katve, istuimien muotoilu. Citroën Berlingo voitti Vuoden Pakettiauto -tittelin yhdessä Peugeot Rifter- ja Opel Combo -sisarmalliensa kanssa. Henkilöautoversiot ehtivät markkinoille kuitenkin ensin. Myynti on alkanut lyhyemmällä M-versiolla, ja 35 senttiä pidempi XL seuraa ensi vuoden alussa. Molempiin saa joko viisi tai seitsemän istuinpaikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännölliset tilatPitkän akselivälin ja pystyn istuma-asennon ansiosta tilaa on pituussuunnassa runsaasti. Pystyt kyljet puolestaan antavat hartiatilaa jopa kolmelle takapenkkiläiselle.Taakse käydään liukuovista. Keskipaikka on yhdenveroinen laitapaikkojen kanssa myös jalkatiloiltaan, kiitos tasaisen lattian. Korkea kori on ilmavan oloinen katon tavarahyllyistä huolimatta. Muhkeilta näyttävät istuimet tuntuvat pidemmän päälle turhan pehmoisilta ja selkää väsyttäviltä. Lisäksi tuulilasin A-pilarit ovat paksut, ja eteen vietyinä ne muodostavat katveen jopa mutkaisella tiellä – risteyksistä puhumattakaan.Ohjaamo on selkeä, ja perustoiminnot hoituvat nappuloilla. Säilytyslokeroita on runsaasti, mutta helpoiten saavutettavissa oleva tila etuistuinten välissä on jätetty tyhjäksi, ja keskikonsolista onkin maksettava ekstraa. Tavaratila on valtava ja muodoltaan kuutiomainen. Kaadettuna takaistuimet niiaavat alas takajalkatilaan, ja tekevät pohjasta lähes tasaisen. Kookas takaluukku vie avautuessaan tilaa, mutta pienet nyytit voi pakata avattavan takaikkunan kautta. Se ei tosin kuulu perusvarusteluun, kuten ei myöskään tavaratilan katossa oleva lokerikko, johon pääsee käsiksi niin kontin kuin matkustamonkin puolelta.Järkevät varusteetBerlingon hinnat alkavat 23 tuhannesta, mikä on kohtuullinen pyyntö näin tilavasta autosta. Live-varustetasoon sisältyy lähes kaikki tarpeellinen aina hätäjarrutusavustinta sekä kaistavahtia myöten, mutta perusmallin saa vain tilauksesta. Varastoon maahantuoja on varannut tyyriimpiä Feel- ja Shine-varusteisia autoja.Kaksi tuhatta kalliimpi Feel tuo mukanaan muun muassa erillisistuimet taakse, parkkitutkan ja ison kosketusnäytön bluetooth-yhteydellä. Shine-tason herkut sotivat jo käytännöllisyyttä korostavan auton perusajatusta vastaan. Lisävarusteita ja sisustusräätälöintiä on tarjolla paketteina. Uutena varusteena pysäköintitutkat saa myös kylkiä suojaamaan. Berlingon nokalle voi valita joko 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin (110 hv) tai 1,5-litraisen dieselin kahtena tehoversiona (100/130 hv). Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen automaatti. Vaihdekepin sijoitus kojelautaan väsyttää kättä ja puoltaa automaatin valintaa. Automaatin lisähinta on 2 500 euroa, ja sille luvataan uuden mittaustavan mukaan sama kulutus kuin manuaalille.Miellyttävä matkustaaNyt ajossa oli kuitenkin käsivaihteinen diesel ruudikkaampana versiona. Iskutilavuutena 1,5 litraa kuulostaa vaisulta näin kookkaaseen autoon, mutta voimanpuute ei yllätä sen enempää kuormalla kuin moottoritielläkään. Pintakaasulla pihtailemalla kulutuksen saa jäämään viiteen litraan sataa kilometriä kohden, ja kuusi litraa sadalla onnistuu sen kummemmin yrittämättä.Berlingon suunnittelussa heti käytännöllisyyden jälkeen on pidetty mielessä mukavuus. Melutaso on alhainen, ja jousitus tasaa niin pienet nypyt kuin isot heitotkin. Pehmeys kostautuu kallisteluna, jota istuinten olematon sivuttaistuki korostaa. Suurpiirteinen ohjauskaan ei rohkaise ylettömään vauhdinpitoon, mutta on kevyt pyöritellä taajamassa.Citroën ei välttämättä ole sitä tarkoittanut, mutta Berlingo tuntuu nykypäivän rättisitikalta. Siis yltiöpäisen käytännöllinen, tilava, mukava ja edullinen perheauto. Mutta voisiko lasikaton tilalla olla vaihtoehtona se rättikatto?Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.citroen.fi/berlingo Citroën Berlingo Blue HDi 130 Shine M Hinta alkaen 22 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 284 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg. Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”