16.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: tila-auto perheauton hinnalla – Citroën Berlingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Berlingo ei puhuttele muotoilullaan vaan hulppeilla sisätiloilla, joita helppo muunneltavuus täydentää. Hyvää: väljät tilat, tilaratkaisut, mukavuus, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: ohjaus, A-pilarien katve, istuimien muotoilu. Citroën Berlingo voitti Vuoden Pakettiauto -tittelin yhdessä Peugeot Rifter- ja Opel Combo -sisarmalliensa kanssa. Henkilöautoversiot ehtivät markkinoille kuitenkin ensin. Myynti on alkanut lyhyemmällä M-versiolla, ja 35 senttiä pidempi XL seuraa ensi vuoden alussa. Molempiin saa joko viisi tai seitsemän istuinpaikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännölliset tilatPitkän akselivälin ja pystyn istuma-asennon ansiosta tilaa on pituussuunnassa runsaasti. Pystyt kyljet puolestaan antavat hartiatilaa jopa kolmelle takapenkkiläiselle.Taakse käydään liukuovista. Keskipaikka on yhdenveroinen laitapaikkojen kanssa myös jalkatiloiltaan, kiitos tasaisen lattian. Korkea kori on ilmavan oloinen katon tavarahyllyistä huolimatta. Muhkeilta näyttävät istuimet tuntuvat pidemmän päälle turhan pehmoisilta ja selkää väsyttäviltä. Lisäksi tuulilasin A-pilarit ovat paksut, ja eteen vietyinä ne muodostavat katveen jopa mutkaisella tiellä – risteyksistä puhumattakaan.Ohjaamo on selkeä, ja perustoiminnot hoituvat nappuloilla. Säilytyslokeroita on runsaasti, mutta helpoiten saavutettavissa oleva tila etuistuinten välissä on jätetty tyhjäksi, ja keskikonsolista onkin maksettava ekstraa. Tavaratila on valtava ja muodoltaan kuutiomainen. Kaadettuna takaistuimet niiaavat alas takajalkatilaan, ja tekevät pohjasta lähes tasaisen. Kookas takaluukku vie avautuessaan tilaa, mutta pienet nyytit voi pakata avattavan takaikkunan kautta. Se ei tosin kuulu perusvarusteluun, kuten ei myöskään tavaratilan katossa oleva lokerikko, johon pääsee käsiksi niin kontin kuin matkustamonkin puolelta.Järkevät varusteetBerlingon hinnat alkavat 23 tuhannesta, mikä on kohtuullinen pyyntö näin tilavasta autosta. Live-varustetasoon sisältyy lähes kaikki tarpeellinen aina hätäjarrutusavustinta sekä kaistavahtia myöten, mutta perusmallin saa vain tilauksesta. Varastoon maahantuoja on varannut tyyriimpiä Feel- ja Shine-varusteisia autoja.Kaksi tuhatta kalliimpi Feel tuo mukanaan muun muassa erillisistuimet taakse, parkkitutkan ja ison kosketusnäytön bluetooth-yhteydellä. Shine-tason herkut sotivat jo käytännöllisyyttä korostavan auton perusajatusta vastaan. Lisävarusteita ja sisustusräätälöintiä on tarjolla paketteina. Uutena varusteena pysäköintitutkat saa myös kylkiä suojaamaan. Berlingon nokalle voi valita joko 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin (110 hv) tai 1,5-litraisen dieselin kahtena tehoversiona (100/130 hv). Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen automaatti. Vaihdekepin sijoitus kojelautaan väsyttää kättä ja puoltaa automaatin valintaa. Automaatin lisähinta on 2 500 euroa, ja sille luvataan uuden mittaustavan mukaan sama kulutus kuin manuaalille.Miellyttävä matkustaaNyt ajossa oli kuitenkin käsivaihteinen diesel ruudikkaampana versiona. Iskutilavuutena 1,5 litraa kuulostaa vaisulta näin kookkaaseen autoon, mutta voimanpuute ei yllätä sen enempää kuormalla kuin moottoritielläkään. Pintakaasulla pihtailemalla kulutuksen saa jäämään viiteen litraan sataa kilometriä kohden, ja kuusi litraa sadalla onnistuu sen kummemmin yrittämättä.Berlingon suunnittelussa heti käytännöllisyyden jälkeen on pidetty mielessä mukavuus. Melutaso on alhainen, ja jousitus tasaa niin pienet nypyt kuin isot heitotkin. Pehmeys kostautuu kallisteluna, jota istuinten olematon sivuttaistuki korostaa. Suurpiirteinen ohjauskaan ei rohkaise ylettömään vauhdinpitoon, mutta on kevyt pyöritellä taajamassa.Citroën ei välttämättä ole sitä tarkoittanut, mutta Berlingo tuntuu nykypäivän rättisitikalta. Siis yltiöpäisen käytännöllinen, tilava, mukava ja edullinen perheauto. Mutta voisiko lasikaton tilalla olla vaihtoehtona se rättikatto?Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.citroen.fi/berlingo Citroën Berlingo Blue HDi 130 Shine M Hinta alkaen 22 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 284 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg. Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin