18.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo X:n kuljettaja katselee korkealta, mutta näköaloista saa maksaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygo X ei ole käänteentekevä, mutta luokassaan kelpo kokonaisuus. Hintaero Yaris-isosisareen on kuitenkin varsin pieni. Hyvää: helppokäyttöisyys, vaivattomuus. Huonoa: puhdittomuus, pintakovuus. Harvaan asutussa Suomessa A-segmentin autoilla (tunnetaan myös kaupunkiautoina tai miniautoina) ei ole järisyttävää suosiota. Tämän kokoluokan autot kun soveltuvat usein ahtaisiin ja kapeakujaisiin kaupunkeihin, joita meillä ei juuri ole. Kuitenkin autoja myydään jossain määrin lähinnä kaupungeissa tapahtuvaan työkäyttöön. Uusin luomus luokkaan on Toyota Aygo X, joka on edeltävästä Aygosta poiketen kokonaan valmistajansa oma malli. Kun markkinat suosivat kaupunkimaastureita ja crossovermaisia autoja, Toyota on päättänyt kokeilla reseptiä myös A-segmentissä. Maavaraa Aygo X:ssä on reilu senttimetri enemmän kuin edeltävässä Aygossa. Tuntuvampi korotus – etenkin iäkkäitä kuljettajia ajatellen – on tehty istuimeen: autossa istutaan 55 mm edeltävää Aygoa korkeammalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa mittaiset tilat Kuten ulkomaan lyhyemmässä koeajossa totesimme, näkyvyys etenkin eteen on Aygo X:ssä kohdillaan, kiitos ohuiden A-pilareiden. Keulan ulottuvuudet eivät ole viiston muotoilun vuoksi täysin kuljettajan nähtävissä, mutta lyhyen etuylityksen ansiosta seikalla ei ole oikeastaan merkitystä. 185-senttimetriselle kuljettajalle ajoasento muovautuu yllättävän hyväksi, mutta ratin syvyyssäätöä jää kaipaamaan. Vänkärin paikalla puolestaan ärsyttää melko korkeaan asentoon asennetun istuimen korkeussäädön puuttuminen, jota ei saa edes lisävarusteena. Keskimittainen mahtuu nelipaikkaisen Aygo X:n takapenkille yllättävän siedettävästi, vaikka tila näyttää todella minimaaliselta. Etuistuinten selkänojissa on syvennykset takamatkustajan polville, ja varvastilaakin löytyy runsaasti. Pääntilaa takana on sen sijaan nihkeästi. Autolla voi kuitenkin taittaa lyhyitä matkoja ihan oikeasti neljästäänkin. Takaovet eivät aukea järin suureen kulmaan, mikä vaikeuttaa muun muassa turvaistuimen asentamista, mutta eihän kyseessä olekaan mikään varsinainen perheauto. 231 litran tavaratila on korkeasta lastauskynnyksestä huolimatta helppo käyttää. Tietoviihdejärjestelmä tukee maistiaisen ensivaikutelmaa, eli systeemi on varsin helppokäyttöinen ja visuaalisesti miellyttävä, mutta hitaasti käskyihin reagoiva. Sisustusta on koristeltu korinvärisin yksityiskohdin, ja esimerkiksi ovien yläosiin on jätetty peltiä näkyviin. Tämä yhdessä saranalla avautuvan takaikkunan kanssa saikin erään kokeneemman autoilijan muistelemaan samoja ominaisuuksia vanhasta KE20-Corollasta. Vaatii huudattamista Toyota Aygo X:n pyörät ovat, Limited-varustelua lukuun ottamatta, aina 17-tuumaiset. Auto on tasaisella melkoisen pintakova nypyttäjä, joten tarjolle toivoisi hieman korkeampiprofiilista kumia. Matalista renkaista huolimatta alusta kuitenkin selviytyy montuista ja hidastetöyssyistä yllättävän mukavasti ja vailla kolinoita. Äänieristys on luokkansa keskitasoa, eli Aygo X ei ole erityisen hiljainen. Pahimmillaan meteli on soratiellä, missä irtokivet paukkuvat koripelteihin kuin megafonin kautta. Maantiellä kulku on varsin vakaata, mutta sivutuuli heiluttaa autoa helposti. Taajamassa litrainen bensiinimoottori on tehoiltaan riittävä, mutta ripeissä kiihdytyksissä portaaton vaihteisto joutuu herkästi nostamaan kierrosluvun lähelle suurimman tehon tasoa eli 6 000 r/min tuntumaan. Muuten vaihteisto toimii pehmeästi ja lajityypilliseen tapaansa kuminauhamaisesti, ja tukee Aygo X:n yleistä tunnelmaa – eli ei ole erityisen hienostunut, vaivaton ja helppokäyttöinen kylläkin. Sanomattakin lienee selvää, että moottoritienopeuteen kiihdyttäminen vaatii aikaa, ja myös kuulosuojaimet tulevat tällöin mieleen. Kun nopeus on lopulta saavutettu, sen ylläpitäminen ei kuitenkaan vaadi pinnistelyä, ja kierroksetkin laskevat kolmen tonnin paikkeille. Voimalinjan paras puoli tuntuu tankatessa, sillä yhdistetyssä moottori- ja maantieajossa kulutus jää vain vähän päälle viiden litran sadalla. Taajamassa auto tuntuu kuitenkin hörppäävän selvästi enemmän. Sisaruksen varjoon jäävä Aygo X:n turvallisuusvarusteisiin kuuluu edullisimmasta Play-varustelusta (alkaen 16 803 euroa) lähtien muun muassa kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin, jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistava varoitus ja väistöavustin sekä kaukovaloautomatiikka. Näistä kunniamaininta kuuluu etenkin ”vakkarille”, jonka tutkat pysyivät toiminnassa rankkasateisella moottoritielläkin – tämä ei ole kovin yleistä ylemmänkään luokan autoissa. Kaikkiaan Aygo X on luokassaan piristävä esitys, mutta Suomessa autolla on vaikea nähdä saavutettavan suurta menestystä. Halvimmankin mallin hinta kun jää alle 2 000 euron päähän edullisimmasta Yariksesta, joka on jo selvästi monikäyttöisempi kulkine. Teksti ja kuvat Eetu Kokkonen Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Style Multidrive S Hinta alkaen 20 092 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 852 € Moottori Bensiini/Dieselmoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto Teho 53 kW (72 hv), 6000 r/min Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,8 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 3700 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2430 mm Tavaratila: 231 l Omamassa: 965–1015 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe