18.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo X:n kuljettaja katselee korkealta, mutta näköaloista saa maksaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygo X ei ole käänteentekevä, mutta luokassaan kelpo kokonaisuus. Hintaero Yaris-isosisareen on kuitenkin varsin pieni. Hyvää: helppokäyttöisyys, vaivattomuus. Huonoa: puhdittomuus, pintakovuus. Harvaan asutussa Suomessa A-segmentin autoilla (tunnetaan myös kaupunkiautoina tai miniautoina) ei ole järisyttävää suosiota. Tämän kokoluokan autot kun soveltuvat usein ahtaisiin ja kapeakujaisiin kaupunkeihin, joita meillä ei juuri ole. Kuitenkin autoja myydään jossain määrin lähinnä kaupungeissa tapahtuvaan työkäyttöön. Uusin luomus luokkaan on Toyota Aygo X, joka on edeltävästä Aygosta poiketen kokonaan valmistajansa oma malli.Kun markkinat suosivat kaupunkimaastureita ja crossovermaisia autoja, Toyota on päättänyt kokeilla reseptiä myös A-segmentissä. Maavaraa Aygo X:ssä on reilu senttimetri enemmän kuin edeltävässä Aygossa. Tuntuvampi korotus – etenkin iäkkäitä kuljettajia ajatellen – on tehty istuimeen: autossa istutaan 55 mm edeltävää Aygoa korkeammalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa mittaiset tilatKuten ulkomaan lyhyemmässä koeajossa totesimme, näkyvyys etenkin eteen on Aygo X:ssä kohdillaan, kiitos ohuiden A-pilareiden. Keulan ulottuvuudet eivät ole viiston muotoilun vuoksi täysin kuljettajan nähtävissä, mutta lyhyen etuylityksen ansiosta seikalla ei ole oikeastaan merkitystä. 185-senttimetriselle kuljettajalle ajoasento muovautuu yllättävän hyväksi, mutta ratin syvyyssäätöä jää kaipaamaan. Vänkärin paikalla puolestaan ärsyttää melko korkeaan asentoon asennetun istuimen korkeussäädön puuttuminen, jota ei saa edes lisävarusteena.Keskimittainen mahtuu nelipaikkaisen Aygo X:n takapenkille yllättävän siedettävästi, vaikka tila näyttää todella minimaaliselta. Etuistuinten selkänojissa on syvennykset takamatkustajan polville, ja varvastilaakin löytyy runsaasti. Pääntilaa takana on sen sijaan nihkeästi. Autolla voi kuitenkin taittaa lyhyitä matkoja ihan oikeasti neljästäänkin. Takaovet eivät aukea järin suureen kulmaan, mikä vaikeuttaa muun muassa turvaistuimen asentamista, mutta eihän kyseessä olekaan mikään varsinainen perheauto. 231 litran tavaratila on korkeasta lastauskynnyksestä huolimatta helppo käyttää.Tietoviihdejärjestelmä tukee maistiaisen ensivaikutelmaa, eli systeemi on varsin helppokäyttöinen ja visuaalisesti miellyttävä, mutta hitaasti käskyihin reagoiva.Sisustusta on koristeltu korinvärisin yksityiskohdin, ja esimerkiksi ovien yläosiin on jätetty peltiä näkyviin. Tämä yhdessä saranalla avautuvan takaikkunan kanssa saikin erään kokeneemman autoilijan muistelemaan samoja ominaisuuksia vanhasta KE20-Corollasta.Vaatii huudattamistaToyota Aygo X:n pyörät ovat, Limited-varustelua lukuun ottamatta, aina 17-tuumaiset. Auto on tasaisella melkoisen pintakova nypyttäjä, joten tarjolle toivoisi hieman korkeampiprofiilista kumia. Matalista renkaista huolimatta alusta kuitenkin selviytyy montuista ja hidastetöyssyistä yllättävän mukavasti ja vailla kolinoita.Äänieristys on luokkansa keskitasoa, eli Aygo X ei ole erityisen hiljainen. Pahimmillaan meteli on soratiellä, missä irtokivet paukkuvat koripelteihin kuin megafonin kautta. Maantiellä kulku on varsin vakaata, mutta sivutuuli heiluttaa autoa helposti.Taajamassa litrainen bensiinimoottori on tehoiltaan riittävä, mutta ripeissä kiihdytyksissä portaaton vaihteisto joutuu herkästi nostamaan kierrosluvun lähelle suurimman tehon tasoa eli 6 000 r/min tuntumaan. Muuten vaihteisto toimii pehmeästi ja lajityypilliseen tapaansa kuminauhamaisesti, ja tukee Aygo X:n yleistä tunnelmaa – eli ei ole erityisen hienostunut, vaivaton ja helppokäyttöinen kylläkin.Sanomattakin lienee selvää, että moottoritienopeuteen kiihdyttäminen vaatii aikaa, ja myös kuulosuojaimet tulevat tällöin mieleen. Kun nopeus on lopulta saavutettu, sen ylläpitäminen ei kuitenkaan vaadi pinnistelyä, ja kierroksetkin laskevat kolmen tonnin paikkeille.Voimalinjan paras puoli tuntuu tankatessa, sillä yhdistetyssä moottori- ja maantieajossa kulutus jää vain vähän päälle viiden litran sadalla. Taajamassa auto tuntuu kuitenkin hörppäävän selvästi enemmän.Sisaruksen varjoon jääväAygo X:n turvallisuusvarusteisiin kuuluu edullisimmasta Play-varustelusta (alkaen 16 803 euroa) lähtien muun muassa kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin, jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistava varoitus ja väistöavustin sekä kaukovaloautomatiikka. Näistä kunniamaininta kuuluu etenkin ”vakkarille”, jonka tutkat pysyivät toiminnassa rankkasateisella moottoritielläkin – tämä ei ole kovin yleistä ylemmänkään luokan autoissa.Kaikkiaan Aygo X on luokassaan piristävä esitys, mutta Suomessa autolla on vaikea nähdä saavutettavan suurta menestystä. Halvimmankin mallin hinta kun jää alle 2 000 euron päähän edullisimmasta Yariksesta, joka on jo selvästi monikäyttöisempi kulkine.Teksti ja kuvat Eetu Kokkonen Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Style Multidrive S Hinta alkaen 20 092 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 852 € Moottori Bensiini/Dieselmoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto Teho 53 kW (72 hv), 6000 r/min Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,8 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 3700 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2430 mm Tavaratila: 231 l Omamassa: 965–1015 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan