12.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Supra MT – kiitos herra Toyoda! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridejä, hybridejä, hybridejä… Toyotan strategia oli pitkään aika suorasukainen. Sitten konsernin ruoriin tarttui Akio Toyoda. Rattimies, jolla virtaa bensaa suonissa. Herra Toyodan panos hauskojen autojen lisääntymiseen Toyotan mallistossa on ilmeinen. Gazoo Racing on markkinointityökalu, jonka tarkoituksena on luoda Toyotan ympärille taas enemmän intohimoa – siis ajaa samaa sitä asiaa kuin mitä vaikkapa M edustaa BMW-maailmassa. Ja tämä on todellakin näkynyt Toyotan mallivalikoimassa yhä enenevissä määrin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRadalle tehtyMonteblancon moottorirata, se sama, jossa ajoimme tovi sitten Ferrari 296 GTB:llä. Nyt tosin ajetaan hieman eri tavalla, mutta pääsuora on sama. Vauhtia piisaa pääsuoran lopussa, vaikka tehot eivät olekaan samoissa lukemissa Fertsun kanssa.Pieni iloittelu myös sallitaan, mikä näkyy etenkin tämän artikkelin avauskuvassa. Auto ei kulje kuvassa ehkä ihan ideaalilinjaa pitkin – jos tavoitteena on nopea ratakierros. Jos tavoitteena on sen sijaan pitää oikeasti hauskaa, radalla saavutetut tai menetetyt sadasosat eivät ole niin tärkeitä.Ajoimme manuaali-Supraa itse asiassa vain radalla – ja vain muutaman kierroksen, joten kovin syvällistä analyysiä ei sen pohjalta voi kirjoittaa.Kertauksen vuoksiToyota Supra on samaa sukua BMW Z4:n kanssa, ja toistaiseksi Supran on saanut vain automaattivaihteisena. GR-versio on mallistoperheen hauskin jäsen, se jonka ympärille muu suku aina kerääntyy kuuntelemaan sutjakoita tarinoita.Jotain on kuitenkin puuttunut, kuten mekin jo automaattivaihteisen auton koeajon yhteydessä kirjoitimme. Nyt fanien varsin äänekkäät vaatimukset on vihdoin otettu huomioon, ja BMW:n valmistaman kolmilitraisen suoran kuutosen jatkoksi saa manuaalivaihteiston. Ja ei, laatikko ei ole sama kuin kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä BMW Z4:ssä. Toyotan insinöörit halusivat säätää askin itse.Perusosat haettiin ZF:ltä. Ja sitten säädettiin. Ja hienosäädettiin. Toyota käytti olemassa olevien osien parhaat osat kasatessaan vaihteiston uudestaan. Tämä vaati tietenkin myös uuden kytkimen. Toyota siis kehitti kokonaan uuden kytkimen autoon, jota ei tulla myymään valtavan suuria määriä, ja jota ei tulla käyttämään missään muussa Toyotan mallissa. Se puhuu jotain sitoumuksesta.Säätöä muuallakinUutta on toki muuallakin. Alustaa on jäykennetty lisäämällä suurlujuusteräksen määrää. Myös jarruja on tehostettu. Ja ohjausta on säädetty; samoin luistonestoa. Tämä koskee itse asiassa kaikkia tulevia Supra-malleja, ei pelkästään manuaaleja.Lisäksi etu- ja taka-akselin ohjaustangon holkkien kumiosia on jäykistetty, iskunvaimentimia on viritetty uudelleen ja käyttöön otettu uusi ajoasetus Hairpin+. Tämän ansiosta pyörät pyörivät vapaammin kiihdytyksen aikana, kun anturit havaitsevat yli viiden prosentin kaltevuuden.Tämän pitäisi johtaa entistä ajoystävällisempään käyttäytymiseen mäkisimmillä tieosuuksilla. Sehän on jo yksistään hyvä syy lähteä vaikkapa Keski-Euroopan kierrokselle ja alppiteille.Hauska yksityiskohta on se, että manuaaliversion tunnistaa myös ulospäin. Perässä oleva auton mallinimi on kirjailtu käsityöläisversiossa punaisella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota näyttää kepin paikanMyös ohjaamo on kokenut pieniä muutoksia. Keskikonsoli on jouduttu järjestelemään uudelleen; painikkeita ja I-Drive-kytkintä on siirretty, jotta vaihdekepille on saatu riittävästi liikkumavaraa.Myös varsinaisen vaihdekepin valintaan uhrattiin paljon energiaa. Valinta osui lopulta kaikista raskaimpaan eli 200-grammaiseen vaihtoehtoon. Olemme sitä mieltä, että valinta on onnistunut. Loppujen lopuksi manuaalissa hauskuus tulee siitä, että vaihteita isketään silmään niin haluttaessa varsin tarmokkaasti.Supran manuaaliaski toimii juuri sopivan napakasti, ja liikeradat ovat nekin mukavan lyhyitä. Ei vaihteisto vielä Porschen manuaalien tasolla ole, mutta ajamisen hauskuuselementti korostuu sen myötä riittävästi. Ja kakkonen on luonnollisesti se paras vaihde kurvitteluun. Ja vaikka aski on manuaalinen, siinä on myös älyä – saman tapaan kuin GR Yarisin askissa.Hupaisinta tässä kaikessa on tietysti se, että kolmilitraisessa Suprassa vaihteita ei edes tarvitsisi vaihtaa kovin usein. BMW:n B58-moottori on niin elastinen ja vahvasti vääntävä. Mutta… vaihteiston vatkaamisessa on vain oikeasti oma ilonsa. Sitä huomaa haluavansa aina vain vaihtaa uudestaan: ennen mutkaa, mutkan jälkeen, joskus jopa mutkassa – vain koska se on mahdollista. Ratilla sijaitsevien vaihdelapojen vetely ei yksinkertaisesti aiheuta samanlaista mielihyvää.Yhä hieman neuroottinenSupran käytöksessä äärirajoilla on havaittavissa yhä sitä samaa neuroottisuutta kuin ennenkin, vaikka myös tähän on puututtu manuaaliversion ominaisuuksia säädettäessä. Lyhyehkö akseliväli ja riittävästi tehoa takapyörille on silti yhä haastava yhdistelmä.Se on kuitenkin nopeasti selvää, että manuaalivaihteiston ansiosta Supra on nyt sellainen hauskanpitolaite kuin mitä fanit ovat siltä toivoneet. Suomeen Supraa ei valitettavasti sen CO2-arvojen vuoksi tuoda. Mutta toivottavasti Suomeen saadaan ainakin yksi manuaalivaihteinen Supra lähitulevaisuudessa, Kalle Rovanperä kun on innostunut rallin ohella myös driftingistä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Toyota GR Supra 3.0 MT Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm3, 6 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 250 kW (340 hv), 5000-6500 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) Mitat pituus 4379 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 290 l Omamassa: 1577 kg Muu tieto Ei tuoda Suomeen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti