12.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Supra MT – kiitos herra Toyoda! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridejä, hybridejä, hybridejä… Toyotan strategia oli pitkään aika suorasukainen. Sitten konsernin ruoriin tarttui Akio Toyoda. Rattimies, jolla virtaa bensaa suonissa. Herra Toyodan panos hauskojen autojen lisääntymiseen Toyotan mallistossa on ilmeinen. Gazoo Racing on markkinointityökalu, jonka tarkoituksena on luoda Toyotan ympärille taas enemmän intohimoa – siis ajaa samaa sitä asiaa kuin mitä vaikkapa M edustaa BMW-maailmassa. Ja tämä on todellakin näkynyt Toyotan mallivalikoimassa yhä enenevissä määrin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRadalle tehtyMonteblancon moottorirata, se sama, jossa ajoimme tovi sitten Ferrari 296 GTB:llä. Nyt tosin ajetaan hieman eri tavalla, mutta pääsuora on sama. Vauhtia piisaa pääsuoran lopussa, vaikka tehot eivät olekaan samoissa lukemissa Fertsun kanssa.Pieni iloittelu myös sallitaan, mikä näkyy etenkin tämän artikkelin avauskuvassa. Auto ei kulje kuvassa ehkä ihan ideaalilinjaa pitkin – jos tavoitteena on nopea ratakierros. Jos tavoitteena on sen sijaan pitää oikeasti hauskaa, radalla saavutetut tai menetetyt sadasosat eivät ole niin tärkeitä.Ajoimme manuaali-Supraa itse asiassa vain radalla – ja vain muutaman kierroksen, joten kovin syvällistä analyysiä ei sen pohjalta voi kirjoittaa.Kertauksen vuoksiToyota Supra on samaa sukua BMW Z4:n kanssa, ja toistaiseksi Supran on saanut vain automaattivaihteisena. GR-versio on mallistoperheen hauskin jäsen, se jonka ympärille muu suku aina kerääntyy kuuntelemaan sutjakoita tarinoita.Jotain on kuitenkin puuttunut, kuten mekin jo automaattivaihteisen auton koeajon yhteydessä kirjoitimme. Nyt fanien varsin äänekkäät vaatimukset on vihdoin otettu huomioon, ja BMW:n valmistaman kolmilitraisen suoran kuutosen jatkoksi saa manuaalivaihteiston. Ja ei, laatikko ei ole sama kuin kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä BMW Z4:ssä. Toyotan insinöörit halusivat säätää askin itse.Perusosat haettiin ZF:ltä. Ja sitten säädettiin. Ja hienosäädettiin. Toyota käytti olemassa olevien osien parhaat osat kasatessaan vaihteiston uudestaan. Tämä vaati tietenkin myös uuden kytkimen. Toyota siis kehitti kokonaan uuden kytkimen autoon, jota ei tulla myymään valtavan suuria määriä, ja jota ei tulla käyttämään missään muussa Toyotan mallissa. Se puhuu jotain sitoumuksesta.Säätöä muuallakinUutta on toki muuallakin. Alustaa on jäykennetty lisäämällä suurlujuusteräksen määrää. Myös jarruja on tehostettu. Ja ohjausta on säädetty; samoin luistonestoa. Tämä koskee itse asiassa kaikkia tulevia Supra-malleja, ei pelkästään manuaaleja.Lisäksi etu- ja taka-akselin ohjaustangon holkkien kumiosia on jäykistetty, iskunvaimentimia on viritetty uudelleen ja käyttöön otettu uusi ajoasetus Hairpin+. Tämän ansiosta pyörät pyörivät vapaammin kiihdytyksen aikana, kun anturit havaitsevat yli viiden prosentin kaltevuuden.Tämän pitäisi johtaa entistä ajoystävällisempään käyttäytymiseen mäkisimmillä tieosuuksilla. Sehän on jo yksistään hyvä syy lähteä vaikkapa Keski-Euroopan kierrokselle ja alppiteille.Hauska yksityiskohta on se, että manuaaliversion tunnistaa myös ulospäin. Perässä oleva auton mallinimi on kirjailtu käsityöläisversiossa punaisella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota näyttää kepin paikanMyös ohjaamo on kokenut pieniä muutoksia. Keskikonsoli on jouduttu järjestelemään uudelleen; painikkeita ja I-Drive-kytkintä on siirretty, jotta vaihdekepille on saatu riittävästi liikkumavaraa.Myös varsinaisen vaihdekepin valintaan uhrattiin paljon energiaa. Valinta osui lopulta kaikista raskaimpaan eli 200-grammaiseen vaihtoehtoon. Olemme sitä mieltä, että valinta on onnistunut. Loppujen lopuksi manuaalissa hauskuus tulee siitä, että vaihteita isketään silmään niin haluttaessa varsin tarmokkaasti.Supran manuaaliaski toimii juuri sopivan napakasti, ja liikeradat ovat nekin mukavan lyhyitä. Ei vaihteisto vielä Porschen manuaalien tasolla ole, mutta ajamisen hauskuuselementti korostuu sen myötä riittävästi. Ja kakkonen on luonnollisesti se paras vaihde kurvitteluun. Ja vaikka aski on manuaalinen, siinä on myös älyä – saman tapaan kuin GR Yarisin askissa.Hupaisinta tässä kaikessa on tietysti se, että kolmilitraisessa Suprassa vaihteita ei edes tarvitsisi vaihtaa kovin usein. BMW:n B58-moottori on niin elastinen ja vahvasti vääntävä. Mutta… vaihteiston vatkaamisessa on vain oikeasti oma ilonsa. Sitä huomaa haluavansa aina vain vaihtaa uudestaan: ennen mutkaa, mutkan jälkeen, joskus jopa mutkassa – vain koska se on mahdollista. Ratilla sijaitsevien vaihdelapojen vetely ei yksinkertaisesti aiheuta samanlaista mielihyvää.Yhä hieman neuroottinenSupran käytöksessä äärirajoilla on havaittavissa yhä sitä samaa neuroottisuutta kuin ennenkin, vaikka myös tähän on puututtu manuaaliversion ominaisuuksia säädettäessä. Lyhyehkö akseliväli ja riittävästi tehoa takapyörille on silti yhä haastava yhdistelmä.Se on kuitenkin nopeasti selvää, että manuaalivaihteiston ansiosta Supra on nyt sellainen hauskanpitolaite kuin mitä fanit ovat siltä toivoneet. Suomeen Supraa ei valitettavasti sen CO2-arvojen vuoksi tuoda. Mutta toivottavasti Suomeen saadaan ainakin yksi manuaalivaihteinen Supra lähitulevaisuudessa, Kalle Rovanperä kun on innostunut rallin ohella myös driftingistä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Toyota GR Supra 3.0 MT Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm3, 6 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 250 kW (340 hv), 5000-6500 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) Mitat pituus 4379 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 290 l Omamassa: 1577 kg Muu tieto Ei tuoda Suomeen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle