14.8.2023

Koeajo: Toyota Prius Plug-in Hybrid – hybridijohtajan uusi rooli johdossa

Toyota Prius Plug-in Hybrid PHEV lataushybridi

Toyota Prius saapuu Eurooppaan vain lataushybridinä, sillä automarkkinat ovat edenneet. Löytyykö hybridien vakionimelle paikka vielä automarkkinoilta? Hyvää: hybridijärjestelmän toiminta, tyyli. Huonoa: maltillinen lataustoteutus.

Täyshybridin kanssa synonyymiksi muodostunut Toyota Prius on uransa aikana kerennyt moneen. Autoa on kirottu, kiitelty, se on ollut hybriditekniikan koelabra, Hollywood-tähtien omantunnonkulkine ja erilaisten kyytipalveluiden vakionimi. Nyt saapuva viides sukupolvi tekee räväkän irtioton aiempiin, jotka panostivat harmaaseen käytännöllisyyteen.

Toyota Prius Plug-in Hybrid PHEV lataushybridi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin Prius, mutta cool

Sivuprofiilissa Prius on edelleen Prius, mutta keula ja perä henkivät särmikästä nyky-Toyotaa – eikä esittelykuvissa suosittu keltainen väri sotke tarinaa. Makeiden kurvien takana on edelleen perusolemukseltaan tila-automainen liftback.

Toyota Prius Plug-in Hybrid PHEV lataushybridi

Matkustamossa etuistuinten tilat ovat tutut muutamista uudehkoista Toyota-malleista. Muhkea ja näppäimillä kyllästetty ohjauspyörä sekä seitsentuumainen mittaristonäyttö ovat esimerkiksi tuttuja ideoita bZ4X:stä. Etuistuinten välissä on selkeä tilanjakaja ja jopa vaihdekeppi on selvinnyt sukupolvipäivityksestä. Kosketusnäyttö on 12,3 tuumaa ja siinä on Toyotan Smart Connect+ -järjestelmä.

Takaistuimilla istumatilaa on hyvin, mutta pisimpien kannattaa miettiä kaartuvaa kattolinjaa. Ja jos uusi C-HR sai hiljattain tavalliset takaoven kahvat, nyt Prius suosii trendikästä ikkunankarmikahvaa. Tavaratilaa on kasvanut 33 litralla edeltäjään verrattuna.

Uusia ideoita

Teknologian suhteen Prius ottaa erilaisia kehitysaskelia. Muutamissa muissa merkeissä nähty digitaalinen taustapeili tulee tarjolle myös Priukseen ja tarjoaa hyvän tavan katsoa ulos silloin, kun esimerkiksi takaistuin on täynnä.

Toyota Prius Plug-in Hybrid PHEV lataushybridi

Toinen uutuus on Premium-tasossa tuleva aurinkokennokatto, jonka toiminnallisuus on ottanut aimo loikan edellisen polven Prius PHEV:iin verrattuna. Nyt aurinkoisena päivänä auto pystyy lataamaan noin 8 km per päivä suoraan ajoakkuun.

Voimalinjapuolella ajan henki on Toyotan viidennen polven hybridijärjestelmä. Sisäisiä häviöitä on pyritty vähentämään ja voimalinjan ohjelmisto pyrkii ennakoimaan kuljettajan toiveita entistä paremmin. Tehoa on hyvin, mutta sitä ei ole saatavilla erityisen räjähtävästi. Toyotan hybridijärjestelmän toteutus on kuljettajalle lähes huomaamaton moottorin mylvähtelyä lukuun ottamatta.

Toyota Prius Plug-in Hybrid PHEV lataushybridi

Prius saapuu nyt Eurooppaan aina lataushybridinä. Varsinaiselle täyshybridimallille lienee vaikea löytää markkinrakoa, sillä Toyota on linnoittanut koko muun mallistonsa samalla tekniikalla. Lataushybridinä toimintamatkaa on noin 70–80 kilometriä vannekoosta riippuen ja latauksen loputtua auto jatkaa tavallisena hybridinä, sopien vaikkapa viikonlopun pitkiin reissuihin. Akun kokoon nähden toimintamatka ansaitsee jopa hatunnoston.

Mutta maltillinen 13,6 kWh:n akku ja 3,3 kW latausteho vähän yllättävät – eikö hybridijohtaja halua olla kehityksen kärjessä enää latauspuolella?

Prius vuonna 2023

Ajettavuuden suhteen Toyota Prius PHEV ei yllätä isosti, vaan kyseessä on odotetun nöyrä alusta, joka suhtautuu ainakin Saksan sileisiin teihin hyvin. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi, mutta matalan painopisteen ansiosta Prius reagoi suunnanmuutoksiin pirteästi. Rengasmelu on ollut tyypillisesti TNGA-autojen heikko kohta, mutta tilanne täytyy arvioida uudelleen kotimaan karkealla tiestöllä.

Toyota Prius PHEV säilyttää tila-autohenkisen automallin olemuksen, mutta tavoittelee mielenkiintoa latausvaihtoehdolla ja räväkällä olemuksella. Nähtäväksi jää, riittävätkö eväät erottautumiseen monipuolisilla ladattavien markkinoilla.

Toyota Prius PHEV -malliston hinnat alkavat Active-varustelun 43 980 eurosta. Suomessa autojen asiakastoimitukset alkavat tuota pikaa. 

Toyota Prius Plug-in Hybrid PHEV lataushybridi

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Toyota Prius Plug-in Hybrid Premium

Hinta alkaen

51 054 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 987 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto.

Teho

112 kW (152 hv), 6000 r/min

Vääntö

190 Nm (4400–5200 r/min)

Vääntö

190 Nm (4400–5200 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 13,6 kWh. Lataus Type 2 3,3 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

72 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

164 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,8 s

Huippunopeus

177 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,7 (yhd.)

CO2-päästöt

16 g/km

Mitat

pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2750 mm
Tavaratila: 284 l
Omamassa: 1620 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta ja 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat