14.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius Plug-in Hybrid – hybridijohtajan uusi rooli johdossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius saapuu Eurooppaan vain lataushybridinä, sillä automarkkinat ovat edenneet. Löytyykö hybridien vakionimelle paikka vielä automarkkinoilta? Hyvää: hybridijärjestelmän toiminta, tyyli. Huonoa: maltillinen lataustoteutus. Täyshybridin kanssa synonyymiksi muodostunut Toyota Prius on uransa aikana kerennyt moneen. Autoa on kirottu, kiitelty, se on ollut hybriditekniikan koelabra, Hollywood-tähtien omantunnonkulkine ja erilaisten kyytipalveluiden vakionimi. Nyt saapuva viides sukupolvi tekee räväkän irtioton aiempiin, jotka panostivat harmaaseen käytännöllisyyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin Prius, mutta coolSivuprofiilissa Prius on edelleen Prius, mutta keula ja perä henkivät särmikästä nyky-Toyotaa – eikä esittelykuvissa suosittu keltainen väri sotke tarinaa. Makeiden kurvien takana on edelleen perusolemukseltaan tila-automainen liftback.Matkustamossa etuistuinten tilat ovat tutut muutamista uudehkoista Toyota-malleista. Muhkea ja näppäimillä kyllästetty ohjauspyörä sekä seitsentuumainen mittaristonäyttö ovat esimerkiksi tuttuja ideoita bZ4X:stä. Etuistuinten välissä on selkeä tilanjakaja ja jopa vaihdekeppi on selvinnyt sukupolvipäivityksestä. Kosketusnäyttö on 12,3 tuumaa ja siinä on Toyotan Smart Connect+ -järjestelmä. Takaistuimilla istumatilaa on hyvin, mutta pisimpien kannattaa miettiä kaartuvaa kattolinjaa. Ja jos uusi C-HR sai hiljattain tavalliset takaoven kahvat, nyt Prius suosii trendikästä ikkunankarmikahvaa. Tavaratilaa on kasvanut 33 litralla edeltäjään verrattuna.Uusia ideoitaTeknologian suhteen Prius ottaa erilaisia kehitysaskelia. Muutamissa muissa merkeissä nähty digitaalinen taustapeili tulee tarjolle myös Priukseen ja tarjoaa hyvän tavan katsoa ulos silloin, kun esimerkiksi takaistuin on täynnä.Toinen uutuus on Premium-tasossa tuleva aurinkokennokatto, jonka toiminnallisuus on ottanut aimo loikan edellisen polven Prius PHEV:iin verrattuna. Nyt aurinkoisena päivänä auto pystyy lataamaan noin 8 km per päivä suoraan ajoakkuun. Voimalinjapuolella ajan henki on Toyotan viidennen polven hybridijärjestelmä. Sisäisiä häviöitä on pyritty vähentämään ja voimalinjan ohjelmisto pyrkii ennakoimaan kuljettajan toiveita entistä paremmin. Tehoa on hyvin, mutta sitä ei ole saatavilla erityisen räjähtävästi. Toyotan hybridijärjestelmän toteutus on kuljettajalle lähes huomaamaton moottorin mylvähtelyä lukuun ottamatta.Prius saapuu nyt Eurooppaan aina lataushybridinä. Varsinaiselle täyshybridimallille lienee vaikea löytää markkinrakoa, sillä Toyota on linnoittanut koko muun mallistonsa samalla tekniikalla. Lataushybridinä toimintamatkaa on noin 70–80 kilometriä vannekoosta riippuen ja latauksen loputtua auto jatkaa tavallisena hybridinä, sopien vaikkapa viikonlopun pitkiin reissuihin. Akun kokoon nähden toimintamatka ansaitsee jopa hatunnoston. Mutta maltillinen 13,6 kWh:n akku ja 3,3 kW latausteho vähän yllättävät – eikö hybridijohtaja halua olla kehityksen kärjessä enää latauspuolella?Prius vuonna 2023Ajettavuuden suhteen Toyota Prius PHEV ei yllätä isosti, vaan kyseessä on odotetun nöyrä alusta, joka suhtautuu ainakin Saksan sileisiin teihin hyvin. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi, mutta matalan painopisteen ansiosta Prius reagoi suunnanmuutoksiin pirteästi. Rengasmelu on ollut tyypillisesti TNGA-autojen heikko kohta, mutta tilanne täytyy arvioida uudelleen kotimaan karkealla tiestöllä. Toyota Prius PHEV säilyttää tila-autohenkisen automallin olemuksen, mutta tavoittelee mielenkiintoa latausvaihtoehdolla ja räväkällä olemuksella. Nähtäväksi jää, riittävätkö eväät erottautumiseen monipuolisilla ladattavien markkinoilla.Toyota Prius PHEV -malliston hinnat alkavat Active-varustelun 43 980 eurosta. Suomessa autojen asiakastoimitukset alkavat tuota pikaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Prius Plug-in Hybrid Premium Hinta alkaen 51 054 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 987 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 13,6 kWh. Lataus Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 72 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,7 (yhd.) CO2-päästöt 16 g/km Mitat pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 284 l Omamassa: 1620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta ja 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?