6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yaris Hybrid on pieniruokainen kaupunkiauto, joka pääsee kulutusmielessä liki sähköautoluokkaa. Autokannan sähköistyessä tulee välillä mietittyä sitä, mihin ovat unohtuneet taloudelliset polttomoottoriautot. Toyota Yaris Hybrid on hyvä esimerkki automallista, jonka polttoainelaskut ja päästöt eivät huimaa päätä.Yariksen voimanlähteenä toimii monissa liemissä keitelty 1,5-litrainen ja kolmesylinterinen polttomoottori. Hybridin tapauksessa siitä napataan irti joko 116- tai 130-hevosvoimaa sähkömoottorin avustuksella. Vaihteistona toimii Toyotan portaaton automaattivaihteisto e-CVT.Lukujen valossa koeajolle valikoituneen 130-hevosvoimaisen moottorin reservi kuulostaa jopa pirteältä. 14 hevosvoiman lisäteho ei kuitenkaan tee käytännön tasolla eroa pienempitehoiseen voimanlähteeseen verrattuna. Tämä on hieman harmi, sillä odotukset olivat korkeammalla.Syy pieneen eroon piilee portaattomassa automaattiaskissa, joka on omiaan hukkaamaan tehontunteen. CVT-vaihteistot ovat kehittyneet huimasti muutamassa vuodessa, mutta tuntuma ei edelleenkään ole oma suosikkini. Toki siihen tottuu koeajon aikana, eikä kuminauhamainen fiilis enää viikon päätteeksi aiheuta aivosumua.Toyotan hybridimoottorin ehdoton etu on hävyttömän pieni kulutus. Yaris Hybrid nielaisee valmistajan ilmoituksen mukaan sadalle kilometrille 4,2 litraa polttoainetta. Tämä pitää kutinsa laboratorio-olosuhteiden lisäksi myös oikeassa elämässä, sillä koeajon aikana yhdistetty kulutus pyöriskeli 4–4,6 litran välimaastossa.Kun pienikokoisen hybridin kulutusta vertaillaan sähköautoon, ei ero ole enää niin kovin merkittävä. Ainakaan rahallisesti. Toki kotona ladattu sähköauto on edelleen edullisempi ajella, mutta julkista latausverkkoa käyttämällä ero kapenee merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavat, mutta pienet sisätilatVoimalinjan lisäksi Yaris vakuuttaa muillakin osa-alueilla. Pienikokoinen hybridi on mukava ajettava, eikä sen kanssa tule mieleen, että alla on pikkuauto. Luonnollisesti Toyotan ohjaimissa ei kannata haaveilla hulppeista sisätiloista, mutta sisään mahtuu neljä aikuista. Pidemmillä siirtymillä saattaa tosin alkaa harmittaa.Jos pieni tilanahtaus unohdetaan, ovat sisätilat viihtyisät. Penkit tarjoavat sivuttaistukea, mutta reisituki on pitkälti unohdettu. Toki sama tilanne riivaa lähes jokaista pikkuautoluokan kulkupeliä.Yaris Hybridin vakiovarustelu on monelle riittävä. Hybrid Active -varustelutasosta alkaen listalta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, ja hyvä liuta turvallisuusvarusteita. Normikalustukseen kuuluu myös keskikonsolin näyttö, joka tukee älypuhelimen peilausta.Suurin haaste tässä kokoluokassa on tavaratila, joka on suoraan sanoen melko onneton. Takakontti imaisee sisäänsä 286 litraa matkatavaroita. Mukaan eivät siis mahdu isot Emmaljungat tai suurperheen mökkireissun tavarat, mutta sellaista tuskin ostajakunta haaveileekaan.Toyota on erityisen mukava auto kaupungissa, sillä kääntösäde on maltillinen ja ulkomitat tekevät parkkipaikan löytämisestä montaa muuta automallia helpompaa.Yaris Hybrid on yllättävän mukava auto, joka tarjoaa kohtuulliseen tilantarpeeseen auton, jossa ei juuri löydy moitittavaa. Pieni kulutus ja hyvä ajettavuus voittavat kyynikonkin puolelleen. Hintakaan ei muodostu esteeksi, sillä hybridimalli irtoaa halvimmillaan alle 25 000 eurolla. Toyota Yaris 1,5 Hybrid 130 HV HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 96 kW (130 hv), 130 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO 2 -päästöt 96 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 215 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km Hybridijärjestelmän takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 24 545 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?