6.9.2024

Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee

Kuva Tuomas Rajala

Yaris Hybrid on pieniruokainen kaupunkiauto, joka pääsee kulutusmielessä liki sähköautoluokkaa.

Autokannan sähköistyessä tulee välillä mietittyä sitä, mihin ovat unohtuneet taloudelliset polttomoottoriautot. Toyota Yaris Hybrid on hyvä esimerkki automallista, jonka polttoainelaskut ja päästöt eivät huimaa päätä.

Yariksen voimanlähteenä toimii monissa liemissä keitelty 1,5-litrainen ja kolmesylinterinen polttomoottori. Hybridin tapauksessa siitä napataan irti joko 116- tai 130-hevosvoimaa sähkömoottorin avustuksella. Vaihteistona toimii Toyotan portaaton automaattivaihteisto e-CVT.

Lukujen valossa koeajolle valikoituneen 130-hevosvoimaisen moottorin reservi kuulostaa jopa pirteältä. 14 hevosvoiman lisäteho ei kuitenkaan tee käytännön tasolla eroa pienempitehoiseen voimanlähteeseen verrattuna. Tämä on hieman harmi, sillä odotukset olivat korkeammalla.

Syy pieneen eroon piilee portaattomassa automaattiaskissa, joka on omiaan hukkaamaan tehontunteen. CVT-vaihteistot ovat kehittyneet huimasti muutamassa vuodessa, mutta tuntuma ei edelleenkään ole oma suosikkini. Toki siihen tottuu koeajon aikana, eikä kuminauhamainen fiilis enää viikon päätteeksi aiheuta aivosumua.

Toyotan hybridimoottorin ehdoton etu on hävyttömän pieni kulutus. Yaris Hybrid nielaisee valmistajan ilmoituksen mukaan sadalle kilometrille 4,2 litraa polttoainetta. Tämä pitää kutinsa laboratorio-olosuhteiden lisäksi myös oikeassa elämässä, sillä koeajon aikana yhdistetty kulutus pyöriskeli 4–4,6 litran välimaastossa.

Kun pienikokoisen hybridin kulutusta vertaillaan sähköautoon, ei ero ole enää niin kovin merkittävä. Ainakaan rahallisesti. Toki kotona ladattu sähköauto on edelleen edullisempi ajella, mutta julkista latausverkkoa käyttämällä ero kapenee merkittävästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavat, mutta pienet sisätilat

Voimalinjan lisäksi Yaris vakuuttaa muillakin osa-alueilla. Pienikokoinen hybridi on mukava ajettava, eikä sen kanssa tule mieleen, että alla on pikkuauto. Luonnollisesti Toyotan ohjaimissa ei kannata haaveilla hulppeista sisätiloista, mutta sisään mahtuu neljä aikuista. Pidemmillä siirtymillä saattaa tosin alkaa harmittaa.

Jos pieni tilanahtaus unohdetaan, ovat sisätilat viihtyisät. Penkit tarjoavat sivuttaistukea, mutta reisituki on pitkälti unohdettu. Toki sama tilanne riivaa lähes jokaista pikkuautoluokan kulkupeliä.

Yaris Hybridin vakiovarustelu on monelle riittävä. Hybrid Active -varustelutasosta alkaen listalta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, ja hyvä liuta turvallisuusvarusteita. Normikalustukseen kuuluu myös keskikonsolin näyttö, joka tukee älypuhelimen peilausta.

Suurin haaste tässä kokoluokassa on tavaratila, joka on suoraan sanoen melko onneton. Takakontti imaisee sisäänsä 286 litraa matkatavaroita. Mukaan eivät siis mahdu isot Emmaljungat tai suurperheen mökkireissun tavarat, mutta sellaista tuskin ostajakunta haaveileekaan.

Toyota on erityisen mukava auto kaupungissa, sillä kääntösäde on maltillinen ja ulkomitat tekevät parkkipaikan löytämisestä montaa muuta automallia helpompaa.

Yaris Hybrid on yllättävän mukava auto, joka tarjoaa kohtuulliseen tilantarpeeseen auton, jossa ei juuri löydy moitittavaa. Pieni kulutus ja hyvä ajettavuus voittavat kyynikonkin puolelleen. Hintakaan ei muodostu esteeksi, sillä hybridimalli irtoaa halvimmillaan alle 25 000 eurolla.

Toyota Yaris 1,5 Hybrid 130 HV

HYBRIDIMOOTTORI, etuveto

4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3

portaaton automaattivaihteisto

96 kW (130 hv), 130 Nm

WLTP-kulutus 4,2 l/100km

CO 2 -päästöt 96 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s

huippunopeus 175 km/h

Mitat

Pituus 3 940 mm

Leveys 1 745 mm

Korkeus 1 500 mm

Akseliväli 2 629 mm

Tavaratila 286 l

Omamassa 1 215 kg

perävaunu 450 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2020)

Takuu 3 v / 100 000 km

Hybridijärjestelmän takuu 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 24 545 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat